Aktuális
Áradnak a felperesek a bíróságra - VW dízelbotrány
Több mint 300 000 autótulajdonos csatlakozott eddig a Volkswagen ellen indított csoportos perhez Németországban.
A múlt év novemberében, Németországban életbe lépett vadonatúj törvény adta meg a legelső csoportos per lehetőségét a Volkswagen csoport ellen. A német igazságügyi minisztérium alá tartozó hivatal szóvivője, Thomas Ottersbach szerint a felperesek száma 300 000 fölé emelkedik majd a pereskedés során és erre utal, hogy pár nappal a bejelentés után ez a szám már elérte a 375 000-et. Mellesleg, bárki, aki a VW csoport EA 189-es dízelmotorral szerelt autójából vásárolt még az első tárgyalásokig csatlakozhat az eljáráshoz.
A keresetet 2018. november 1-én indította a német vásárlók érdekvédelmi uniója (VZBV) és a legnagyobb német autóklub, az ADAC, mert éppen az nap lépett érvénybe az a törvény, ami Németországban is megengedi a csoportos pereskedést.
A felperesek azt szeretnék bizonyítani, hogy a Volkswagen csoport szándékosan károsította meg a vásárlóit azzal, hogy a kipufogógázok tisztítási rendszerét manipulálták. Amennyiben a bíróság a VW ellen dönt, ez Németországban lehetőséget teremt arra, hogy a többi vásárlót is kártérítsék, annak ellenére, hogy a VW kezdettől fogva „alaptalannak” tartja a követeléseket.
A Volkswagennek eddig az előre megfontolt levegőszennyezés 28 milliárd euróba (birságba, kártérítésbe és visszavásárlásba) került. Ezeknek a költségeknek a javát az Egyesült Államokban fizette ki, ahol vásárlóitól majd fél millió autót vásárolt vissza, és 10 000 dolláros kártérítést fizetett azoknak, akik megtartották a hibás autójukat.
Németországban eddig bírságként 1,8 milliárd eurót fizetett ki, és Európában általában a vásárlók szemét viszont eddig egy egyszerű szoftver cserével szúrta ki, és kedvezményt ad az érintett autók becserélésekor.
A világon csak Dieselgate néven jegyzett botrány 2015-ben indult, amikor a Volkswagen csoport arra kényszerült, hogy elismerje, hogy mintegy 11 millió autót, olyan speciális programmal hozott forgalomba, ami a kipufogógáz-tisztító rendszerét csak akkor kapcsolja be, amikor az autó kipufogógáz kibocsátását mérik, egyébként gyakorlatilag kikapcsolja és dízelmotor a levegőt akár a megengedett nitrózus gáz kibocsátásnak a negyvenszeresével is szennyezi.
A vásárlók perlekedésén kívül a részvényesek, az elszenvedett vesztességeik miatt 11 milliárd dollárral perelik a céget.
Audi, Seat, Skoda, VW tulajdonosok figyelmébe!
Legyen pertársaság!
Az Autó szerkesztősége segíteni kívánja a levegőszennyezés csökkentésére és a pórul járt, hibás szállítást elszenvedett vagy egyébként érdekelt autósok megsegítésére szerveződő pertársaságot. A társaság elindítása érdekében szeretnénk az érdeklődést megszondázni.
A szervezők az eljárást 500 károsult jelentkezésével, 3000 forintos regisztrációs díjjal (amit pernyertesség esetén visszafizetnének) elindítanák. A társaság a fent leírt német modellt követné, az eljárás költségeit a kártérítésből befolyt teljes összeg meghatározott része fedezné.
Felhívásunk egyelőre kizárólag a hajlandóság felmérését szolgálja, és már csak a levegő tisztaságának védelme miatt is szeretnének, ha ezt a felhívást olvasóink is terjesztenék.
Kérjük, e-mailben ([email protected]) lépjenek kapcsolatba a szerkesztőséggel. Adataikat bizalmasan kezeljük, s amennyiben létrejön a pertársaság, a jelképes, 3000 forintos regisztrációs díjat – a kiküldött, megfelelő értesítésnek megfelelően – akkor kell befizetni. A további részletekről beszámolunk majd.
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...