Újautó
Tesztnapló: Honda Civic 1.6 i-DTEC Executive - Dízelsirató
A Honda 1,6-os dízele vadonatúj. A dízelbotrány hullámai laposra söpörhetik az eladási görbéit.
Hiába a dízel vezetési élménye, benzinesekénél lényegesen jobb hatásfoka és ezzel járó gazdaságossága, az elv az egyetemes autóipar legnagyobb csalásának áldozatává vált. Pedig a szabályok, betartásával akár fényes jövő is előtt állhatna.
Karosszéria, utastér
Mintha csak puha lemezeket hajigáltak volna a kerekeket összekötő szerkezetre, még az ajtók alján és néhol máshol is tekintélyessé emelkedő, változó résezés is erre utal. Alaposan beguggolva huppan a popsi a vezetőülésbe mintha csak ez is a sportossághoz tartozna. Általában is híresen kényelmesek a Honda ülései az elektromosan állítható támlaívelés ezen, jókorát lendít. A nagyon meredeken hátrahozott szélvédő oszlopai kínosan korlátozzák a kilátást és felemelt üléssel a belmagasság sem felemelő. A keskeny, de hosszú első ajtózsebek sorjás felső pereme nem illik a márkához. Igazi pakolási hely nincs, ami van az rossz helyen, igaz legalább a mobiltelefonnak csúszásgátlós, vezeték nélküli töltésre kijelölt rekesze van (nehezen elérhető). Mély az üreg a két ülés között, az USB az aljában, éppen a legrosszabb helyen. A műszerpult jól koncentrál a lényegre, a nagy fordulatszámmérő közepén jelenik meg a sebesség, az egység okosan körberakva a közlekedési táblaolvasóval, a sebességhatároló és tartó automatika, a sávtartó és mások visszajelzőivel, a multifunkciós kormány gombjairól egyszerűen kapcsolhatóan. A belső kidolgozása kellemes, az anyagok zöme puha és minőségi. A kilátás „sportos”, a hátsó mélyre vitt ablak miatt a kamerával kiegészített hátralátás viszont dicséretes. A hátsó ülések kényelmesek, a lábtér pazar, középre a magas merevítő miatt nem jó beülni. A nagyon magas átemelési küszöbű csomagtér alaphelyzetben 478 l-es, aszimmetrikus támladöntéssel növelhető, de fazonja miatt ilyenkor az átlagtól elmarad.
Motor, erőátvitel
A motort alaposan átfésülték: a könnyűfém dugattyúk helyére kovácsolt acélokat dugtak és a turbólyuk csökkentésére új a feltöltő. Már alapjárattól csendesen és szépen forog szokatlanul kellemes elindulási hajlammal. Nyomatéka 1200-tól használható, 1500-tól kapar 2000-en már a legnagyobb 300 Nm-rel sportosan agresszív. Az csak a sors fintora, hogy a motorsorozat legalacsonyabb CO2-jével (93 g/km) büszkélkedhet. A zömében országúton mért 5,6 l/100 km-es tesztfogyasztás nagyon jó, és az autó saját számítógépe is közeli értékeket jelzett. A hatfokozatú váltó olajozott kapcsolhatóságával, jól megválasztott útjaival még a legkifinomultabbak között is vezető, a kuplung hibátlan. Minden fokozat hosszú, (hatodikban 120-nál 2000/perc) és innen dinamikusan gyorsul.
Vezetés, menettulajdonságok
A futómű a karosszéria túlhangsúlyozott sportosságát csak mérsékelten tükrözi, alapvetően csendes és kényelmes, de a lengéscsillapítás – az adott gumikkal érdekes módon csak hátul – még alapállásban is túl kemény, és a hirtelen úthibákra is hangosan reagál. A sportra kapcsolható hátsó csillapítók ezen még emelnek, a kanyarodási tulajdonságokon javítva. A Civic nagy tempónál is csendes, nincsenek futómű, és szélzajok, a motor még erős gyorsításkor sem hangos. A szuperdirekt, 2,2 fordulatos változó áttételű, kellemes erejű és reakciójú elektromos szervós kormánnyal az egyenesfutás hibátlan. A kormányzással is támogatott, önálló vezetésre is képes sávtartó meghízhatóan, az autót mesterien sávközépen tartva dolgozik. A fék kis erőkkel, nagyon hatásosan vezérelhető, de néha olyan szokatlanul kicsi a pedálerő, hogy nehéz vele rángatás nélkül lassítani.
Felszereltség
A Civic hierarchia legmagasabb fokán a felszereltség értékes elemeket sorakoztat fel. Jól működik az ütközést megelőző rendszer, de a versenytársakhoz képest sokszor indokolatlanul figyelmeztet. Az alkalmazkodó sebességtartó megbízhatóan dolgozik és a táblafelismerővel a teljesen automata üzemet is ismeri. A változtatható hátsó lengéscsillapítást talán soha senki nem fogja használni, mert alapállásban is túl kemény. A tolatókamera jól használható, de aktív parkolási rendszer jóval értékesebb lenne. Az információs rendszer (Android Auto, Apple CarPlay, 11 hangszórós, DAB-os) 7 colos érintőképernyőjének vezérlése elhibázott, a komputer eleve kőkorszakian lassú, érintőkapcsolói menetközben rosszul használhatók, az utas hangerő szabályozás helyett azonnal a klíma hőmérsékletét állítja el. Az elektromos kézifék csak a fék- és kuplungpedált együtt lenyomva oldható ki, nagyon jó biztonsági megoldás. Az automatikus fényszórók, a kétzónás klíma, a hátsó ülések fűtése, a nyitható üvegtető, a kulcs nélküli rendszer már maga a luxus.
Összegzés
Aki ezt a műfajt szereti, élvezni fogja, aki a magasabb építést kedveli, minden szempontból kényelmetlennek fogja találni és ma az SUV-k népszerűségét látva, ők lesznek többen. A VW kiváltotta dízelfélelem, tiszta gázolajosokat feltételezve, a puszta racionalitás szemszögéből teljesen indokolatlan.
Surányi Péter
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...