Hírlevélbe
Piac: autólízing Magyarországon - Felkapcsoltak
Autóvásárláskor egyre többen vesznek igénybe valamilyen pénzügyi lízing konstrukciót.
A tíz évvel ezelőtt kirobbant pénzügyi, gazdasági válság az autós terület valamennyi szegmensében nagy károkat okozott. Az újautó eladások csökkenése magával rántotta az autóhitelezést is, és nemcsak azért, mert sokan becsődöltek a nulla forintos önerő miatt, de onnantól kezdve nem is nagyon volt kedve az embereknek eladósodniuk. Majd jött (későn, mint tudjuk) az állami beavatkozás, amely az újból a részletre vásárlásban gondolkodók jó részét partvonalon kívülre tette. Bár az alapvető – szigorú – szabályok az elmúlt években sem változtak, a gazdaság növekedésével beindult a hitelezési kedv, a lízingcégeknél és az autóvásárlóknál is.
Már tavaly sem voltak rosszkedvűek a vállalatok vezetői, 2016-ban 9 százalékot hízott a teljes lízingpiac, ami forintosítva azt jelentette, hogy a finanszírozott összeg 518 milliárd forintra rúgott. Ehhez képest a 2017-es évben 18 százalékos növekedést regisztrálhattak, s majdnem 100 milliárd forinttal nőttek a kihelyezések. Ráadásul az elmúlt öt évben (2013-tól nézve) emelkedő a trendvonal, tehát nagyon sikeres időszak ez a finanszírozók számára. A leginkább jól teljesítő öt lízingcég a Merkantil, a Budapest Autó, az MKB, a Unicredit és a CIB volt, de a kisebbek sem panaszkodhattak.
Minden eszközkategória jól teljesített a Magyar Lízingszövetség (ML) beszámolója szerint, nem volt olyan ág, ahol csökkenést mutatnának az adatsorok. Forintban számolva a személyautó és kishaszonjármű szektor hozta össze a növekedés nagyobbik részét, 38 milliárdot, ami 27 százalékos emelkedést jelent (így most 183 milliárd a kihelyezett összeg ezen a területen). Fontos kiemelni, hogy a negyedik negyedévben a magánvásárlások finanszírozásának (azaz szaknyelven az úgynevezett retail üzletágnak) erőteljes emelkedése extrán megtolta az éves növekedést. Nem rossz a tehergépjárművek 17,6 milliárdja (+ 11 százalék) és a flottapiacon is 16,19 milliárd forintnyi bővülést láthatunk (+ 23 százalék). A legnagyobb százalékos erősödést az egyéb gépek kategóriája érte el (ide tartoznak a különféle ipari és mezőgazdasági termelőeszközök, berendezések), 38 százalékos plusz arra enged következtetni, hogy a beruházási kedv szépen élénkül. Egyébként a lízingcégek portfóliójában még mindig az ingatlan lízing szerepel a legnagyobb arányban, ám 2013-tól látványosan csökken, így az akkori 626 milliárd most 402-nél tart. Viszont az autófinanszírozás – a fenti adatok után nem meglepő módon – szolidan nőni kezdett a teljes portfólión belül, a nagyteherautók és a gépek, illetve a flottás finanszírozás pedig az elmúlt öt évet nézve 2017-ben teljesített a legjobban.
Az új személyautó és kishaszonjármű piac együttesen 15,5 százalékot nőtt, ehhez képest különösen jónak mondható a már említetett 27 százalékos finanszírozás-növekedés, ráadásul az autóeladások 40 százaléka valamilyen lízingkonstrukció segítségével valósult meg. A vásárlók egyébként sokkal kevesebb helyen kopogtathatnak pénzért, mint 2009 előtt, hiszen a válság megfelezte az autólízinget nyújtó vállalatok számát. A mostani jó eredmény azért is fontos volt a szakemberek szerint, mert ez az a szegmens, ahol folyamatos csökkenés volt az elmúlt évtizedben. A válság előtt még 500 milliárdos forgalmat bonyolítottak az autóhitelben utazó pénzintézetek, a tavalyi 183 milliárd ehhez képest számottevően kevesebb (de már sokkal jobb, mint a 2013-as holtpont, amikor mindössze 76 milliárdot tudtak kihelyezni). Persze a félezer milliárdos piacra ma már nem nagyon gondol senki, annak létrejötte az egészségtelen szerkezet következménye is volt (nulla százalékos indulók, 8-10 éves futamidők, nem megfelelő hitelképességi vizsgálatok, stb.), ugyanakkor az ML szakemberei bíznak abban, hogy még tartogat növekedést a piac. Úgy látják, az újautó eladásokban nagyjából 150 ezerig juthatunk el idén (a kishaszonjárművekkel együtt), és ezt bizonyosan a finanszírozás is követi majd. A kulcs egyébként a magánvásárlásokban rejlik, ahol a finanszírozás a válság után bezuhant, most viszont szépen magára talált, mert nagyon jó a kamatkörnyezet. A változás annak is a jele, hogy visszatért a vevőkben a bizalom a hitel iránt, ami a svájci frankos finanszírozás következményi miatt teljesen elveszett. A hitel egyébként már legfeljebb csak a köznyelvben létezik, mivel ez a forma (amikor az autó a vevő tulajdonában van, és annak megvásárlásához nyújt segítséget egy bank) teljesen eltűnt, helyét átvette a zártvégű pénzügyi lízing (ahol a tulajdonos már a finanszírozó). A kihelyezett összegek zöméből új autóhoz jutottak a vevők, a használtautóknál még mindig elég kicsi a lízing aránya, főleg a külföldről behozott használt négykerekűeknél nincs igény (vagy éppen az autó rossz állapota, kora miatt mód) a részletfizetésre (3-4 százalék a lízing aránya).
Az elmúlt 3-3,5 évben nagyon nagy lökést adott a kis haszonjárművek eladásának a Növekedési Hitelprogram (NHP), nem meglepő, hogy e konstrukció kivezetése után visszaesett az értékesítés. Igaz, van esély az újbóli eladásemelkedésnek, mivel az akkori kedvező akciós kamatokhoz nagyon közel kerültek a mostani piaci kamatok. Az ML arra számít, hogy a személyautó szegmens kihelyezései növekednek majd 2018-ban is, magánszemélyeknél akár 10 százalékos finanszírozási arány emelkedés is összejöhet.
Kifejezetten jó hír, hogy mind kevesebb a rossz hitel, vagy a behajthatatlan tartozás, ezek nagyon szépen visszamentek a kezelhető szintre (az európai átlag szintjére). A 90 napon túli követelések aránya a teljes kitettséghez képest 6,7-ről 4,7 százalékra esett.
Az ML 2018-ra is további 5-7 százalékos növekedést vár a szektorban, amelynek a motorja az autós terület lesz.
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Bár a legtöbben nagyjából tisztában vagyunk az autópályán való...

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...