Újautó

2017. május 11. csütörtök, 05:44

Áthidal? - Teszt: Renault Scénic 1.2 TCe 130 Intens

Klasszikus egyterűből finoman crossoveres irányba fordult új Scénic.

 

 

Az alap ugyanaz a CMF jelű moduláris padlólemez, mint az Espace, a Mégane és a Talisman alatt, a tengelytáv (2734 mm) három centit nyúlt az előző Scénicéhez képest, de nőtt a hasmagasság is – utóbbi elsősorban a kizárólag 20 colos (gumi: 195/55 R20) méretben kapható kerekek miatt. A részletekben szokatlanul gazdag forma szép lemezmunkával párosul, az illesztések általában szűkek és egyenletesek, az ajtók könnyen és nagy szögben nyílnak, a beszállás problémamentes. A mindkét oldalon magasságban is állítható első ülések kényelmére nem lehet panasz: hosszú az ülőlap (510 mm), jó a formázás, kemény a tömés, a vezető ülőlapjának talajtól mért távolsága 630-700 mm között változtatható. Okos ötlet, hogy a jobb első üléstámla előre, vízszintbe dönthető, így extrém hosszú tárgyak is szállíthatók. A pedálrend majdnem hibátlan (a kuplung a kelleténél magasabban áll), a kormányoszlop négy irányban mozgatható, a hosszú távon sem fárasztó pozíció hamar megvan, de a nyurga alkatúak jobb lábát nyomhatja a befelé türemkedő középkonzol. A kilátás előre és oldalra nem gond, nagy holtteret szüntetnek meg az első háromszögablakok (a tükrök képe is megfelelő), átlósan és hátra nagyon beszűkül a látótér – kell a tolatóradar, vagy a kamera. Elöl a szélesség bőséges, a fejtér azonban átlagos alkat (185 cm) felett már szűk. A műszerpult az aktuális Renault-trend szerinti, a vezető előtt vetített, mindig jól leolvasható órákkal, középen pedig álló formátumú, magasra emelt 8,7 colos érintőképernyővel. Hiba, hogy a kijelző menetközben fizikailag nem kapcsolható teljesen ki, mert ilyenkor is fekete képet „sugároz”, ami zavaró, akárcsak az, hogy némelyik menüpont több úton is elérhető, amibe könnyű belezavarodni. Könnyítésképpen profilokat, lapozható oldalakat lehet alkotni (színek, hangok, tartalom, stb.), ez hasznos, ha többen használják a kocsit. A head-up display színesben, felnyíló plasztik lapra vetít – jó, de zavaróbb, mint a szélvédős megoldás. Az anyagminőség hozza a kötelezőt, a kézhez közeli felületek, burkolatok puhák, zörgések nincsenek, de az illesztések lehetnének pontosabbak. Rakodóhelyből rengeteg van: ajtózseb (ügyetlen kialakítással), tologatható középső box pohártartóval és rolós/fedeles rekesszel, fiók a vezetőülés alatt, üregek a padlóban, aprópénztartó a vezető bal térdénél. A hűthető kesztyűtartó gombnyomásra fiókszerűen, vízszintesen nyílik – ennek útban lehet, az elöl ülő lába. Komoly csalódás akkor ér minket, amikor hátraülünk. Bár a hatalmas kerekeket megpróbálták annyira kitolni a sarkokra, amennyire csak lehet, a kabin a hosszabb tengelytáv ellenére is rövidebb lett. A lábaknak alaphelyzetben kevés a hely, a magasabb padló miatt a fejtér is szűkös (főleg panorámatetővel), de nagyobb baj, hogy kényelmetlen maga az üléspozíció: a meredek háttámla dőlésszöge alig változtatható, és a kihajtható asztalok is csökkentik a teret. A 480 mm hosszú lapú ülések sínen tologathatók előre-hátra (16 cm), ez jót tesz a lábtérnek, de a korábbi hármas osztás helyett az új Scénic már csak 60:40-est kínál, ami rontja a variálhatóságot, ráadásul a három Isofix pont kettőre csökkent. Dicséret jár a szinte nem létező középső merevítő púpért, és a seregnyi kacattartóért (fiókok, üregek, zsebek). A csomagtér 506-1554 l között variálható (defektjavítóval), a támlák elektromosan, pakolás közben is dönthetők, a majdnem sík rakodófelülethez az ülőlapok lesüllyednek – a támlákat visszahajtani már kézzel kell.

Az 1,2-es, közvetlen befecskendezéses, turbós négyhengeres a kínálat legizmosabb benzinese (130 LE, 205 Nm), finom és csendes alapjárattal, alacsony fordulaton érezhető turbólyukkal. A gázreakció 2300/perctől válik élénkké, a kis gép kedveli a pörgetést, de olyankor a hangja is megjön. A hatfokozatú váltó karja kézre áll, a kapcsolási utak lehetnének rövidebbek, de a szerkezet pontos, gyors váltásoknál sem akadozik. A fogyasztás messze elmaradt a gyári ígérettől, városban – hidegindításokkal, rövid etapokkal – 10,0 l is könnyen elfogyhat, a vegyes tesztátlag 8,2 l/100 km-re jött ki.

Az apró startstopos motor, ha nem is fölényes dinamikával, de derekasan viszi az üresen is közel 1,5 tonnás Scénicet. A fordulatszám hatodikban 90 km/h-nál 2000, 130-nál 2800/perc, itt már nincsenek komoly tartalékok, előzéshez vissza kell kapcsolni. A felfüggesztés az elődhöz hasonlóan elöl McPherson, hátul egyszerű csatolt lengőkaros; a közvetlen, két koppanás között csak 2,7-et forduló, célpontos kormány rásegítése elektromechanikus. Utóbbira (és a gázpedál érzékenységére) hatással van a műszergrafikákat is átrajzoló Multi Sense menetvezérlő (semleges, komfort, sport, eco és egyéni üzemmód választható), de a nagyobb erőszükséglet mellett sem kapunk több visszajelzést. A fék minden keréknél alapból tárcsás, az erő pontosan adagolható, a hatásfok többszöri, 130-ról történő „satuzás” után érzetre csökkent. A menetkomfort sima úton dicsérhető, az autó halkan suhan, a szélzaj csak autópálya tempónál kezd felerősödni. Kanyarban is remekel a Scénic, magas építése ellenére élvezetes a vezetése, az ívmenet alapvetően semleges. Rosszabb burkolatokon azonnal megbosszulja magát a nagy kerék, a peres gumi és a feszes futómű: a rugózás csak a kisebb úthibákkal birkózik meg jól, így a hazai utak többségén zötyög és fel-felüt. Tovább csökkenti az utazási élményt, hogy a fűtést/hűtést nehéz jól beállítani, amiben szerephez jut a menetvezérlő is, Eco programban, télen sokáig lehet fagyoskodni. A LED-es fényszórók este remekül, homogén fénnyel világítanak, de meg kell szokni a bevilágított terület éles határát. Az alapfelszereltség gazdag, de bosszantó, hogy a drágább Intens kivitelhez is külön pénzért kell megvenni a LED fényszórót, az ülésfűtést, sőt a követési távolságra figyelmeztetőt is.

Az új Scénic nagyot lépett előre, és két kicsit hátra. Mivel az egyterűek piaca csökken, a crossovereké pedig bővül, a Renault érhető módon az utóbbi felé fordult, ami megmutatkozik a formatervben is. Ugyanakkor, aki korábbi Scénicből ül át, és ennek megfelelően magasak az elvárásai, bosszankodhat a szűk hátsó hely, a rosszabb variálhatóság, és a rakodóhelyek befogadóképességének csökkenése miatt is.

Krepsz Zoltán

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Oktatás a Magyar Autóklub vezetéstechnikai pályáján (x)

Hasznos és élményekkel teli programmal vár mindenkit a MAK...

Ecobest Challenge 2021, Electrified by Vinfast

Az Autobest idén is megrendezte Spanyolországban a nagy villanyautó-tesztjét.

Mutatjuk az Autobest 2022 döntőseit!

Döntött a zsűri, ez a hat modell maradt versenyben...

Háromféle hibrid hajtáslánc elérhető a Suzukinál

Egyre több vásárló érdeklődik a hibrid meghajtású modellek iránt,...

A Vinfast és az Autobest együttműködése

A 2017-ben alapított, 2018-ban pedig az Autobest által is...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás