Hírlevélbe

2016. december 20. kedd, 05:46

Aktuális: módosult az üzemanyag jövedéki adója - Mi isszuk meg?

Ha olcsó a kőolaj, drágul az üzemanyag. Az ellentmondás oka a módosított jövedéki adó.

A töltőállomásokon óriás totemoszlopok jelzik – újra – mennyit kell fizetni egy liter benzinér, vagy gázolajért – vagy LPG-ért, esetleg mennyi kilója a CNG-nek. Az árakat a legtöbb esetben heti két alkalommal kell módosítaniuk a kutak üzemeltetőinek, a nagykereskedelmi árak alakulásától függően, amelyekre az éppen aktuális világpiaci árak gyakorolnak hatást. 2016. október 1-jén azonban egy ettől ha nem is teljesen független, de egészen más indíttatású okból kellett cserélniük a számjegyeket: változott a jövedéki adó számítási módja.

Az állami költségvetés bevételi oldalán jelentős tételt képviselnek a hajtóanyagokon keresztül beszedett adók, így ezek csökkenése érzékenyen érinti azt. A rekordot jelentő 450 Ft körüli benzinár idején az adóbevétel is magasabb volt, aminek a csökkenése – például a bő 100 Ft-tal alacsonyabb mostani bruttó ár estén – már érezhető államháztartási szinten is. A teljes átláthatóság érdekében fontos megjegyezni, hogy a benzin és a gázolaj adótartalma két részből áll össze. Az egyik, az úgynevezett jövedéki adó, aminek a mértéke fix, forintban kifejezett összeg. A jogszabály (2016. évi LXVIII. tv.) ugyan ezer literben határozza meg hajtóanyagok adómértékét, de ez literre könnyen átszámítható.

Az október 1-jén életbe lépett új szabályozás szerint a jövedéki adó mértékének meghatározására negyedévente kerül sor. Amennyiben az előző nem egész 3 hónapos időszakban a kőolaj Brent-enkénti átlagára 50 amerikai dollár feletti volt, akkor a benzin esetén 120 Ft/liter, ha ezen értéknél olcsóbb volt, akkor 125 Ft/liter a jövedéki adó mértéke. A gázolaj esetében 110,35, illetve 120,35 Ft/l a meghatározott adómérték, a kőolaj árának függvényében.

A kutakon található végső árat azonban nem csak a jövedéki adó, hanem az erre rakódó ÁFA is befolyásolja. A forgalmi adót ugyanis a „legvégén”, tehát a termékár, készletezési díj (1%), a szolgáltatás díja és a kis- és nagykereskedelmi árrés, valamint a jövedéki adó összesítése után kell számolni – és megfizetni. Az 5, vagy 10 Ft-os jövedéki adóváltozás tehát a gyakorlatban, 6,35, vagy 12,7 Ft-os tényleges adóváltozást eredményez.

Az októberben bevezetett intézkedés tehát csak az ÁFA-bevételek csökkenését tudja ellensúlyozni, hiszen a jövedéki adó eddig is fix összeg volt minden egyes liter benzinben, gázolajban – és autógázban (LPG), illetve petróleumban is.

Ez a szabályozás a környező országokban tapasztalható árakhoz képest akár jelentős eltérést is okozhat, főleg néhány szerencsétlen esetben. A hazai árak alakulása szempontjából egy hordónkénti 2 dolláros átlagos nyersanyagár változás még nem hozna jelentős áremelkedést, vagy csökkenést, addig ha ez pont a 49-51 dolláros sávban valósul meg, akkor az komoly hatást gyakorolhat rájuk. Ha az egyik negyedévben 49 dolláros átlagár alakul ki, akkor az a következő időszakra nálunk a 6,35, illetve 12,7 forinttal magasabb literenkénti hajtóanyagárat fogja jelenteni. Ha a kőolaj ára a következő negyedévben kicsivel 50 dollár fölé szökik, az önmagában a kútárakban csak néhány Ft-os emelkedést jelentene. Az érvényes szabályozás alapján viszont ezt a néhány forintot még 6,35-tel, illetve 12,7-tel is meg kell növelni, azaz sokkal drágábban lehet majd tankolni, mint amit az alapanyagár változása indokolna. Még rosszabb a helyzet akkor, ha az olajár emelkedése tartós marad, és pl. 70 dollár, vagy még magasabb szintre emelkedik. Ekkor a hazai autósokat nem csak a magas kőolajár, hanem az előző negyedév miatt a megemelt adóteher is sújtani fogja, amit a három hónapos felülvizsgálati időszak miatt nem is lehet gyorsan megváltoztatni.

Hámor Iván

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Oktatás a Magyar Autóklub vezetéstechnikai pályáján (x)

Hasznos és élményekkel teli programmal vár mindenkit a MAK...

Ecobest Challenge 2021, Electrified by Vinfast

Az Autobest idén is megrendezte Spanyolországban a nagy villanyautó-tesztjét.

Mutatjuk az Autobest 2022 döntőseit!

Döntött a zsűri, ez a hat modell maradt versenyben...

Háromféle hibrid hajtáslánc elérhető a Suzukinál

Egyre több vásárló érdeklődik a hibrid meghajtású modellek iránt,...

A Vinfast és az Autobest együttműködése

A 2017-ben alapított, 2018-ban pedig az Autobest által is...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás