Bemutatók

2016. december 1. csütörtök, 05:13

Önvezető autó helyett! - EHang 184

A kínaiak az autózáson túl, már a jövő önvezető mini helikoptereit tervezik.

A világ első, egyelőre egyszemélyes, automata légi járműve olyan, mint egy emberméretűre nagyított játék helikopter. Az EHang 184-es utasának csak a célállomást kell megadnia, és a gép a repülési feladatot teljesen automatikusan végrehajtja. Érdekes a koncepció, de nem véletlen, hogy a ma még többségében kísérleti önvezető autók és kamionok előtt sem szabad a pálya, sőt az Amazon csomagokat házhoz szállító drónjai sem kaptak felszállási engedélyt. Az EHang 184 példája azonban mutatja, hogy a kereskedelmi, utasszállító repülőgépek forgalmában évtizedek óta létező „pilóta nélküli” repülés a hétköznapokban is megvalósítható, sőt talán egyszerűbben automatizálható, mint a földi közlekedés.

ehang1

Elsőre meglepően hangzik a két éve alapított, hagyományos – azaz kisebb méretű – drónok gyártásával is foglalkozó startup vállalkozás ötlete, de ne felejtsük el, hogy az elektromos autók piacán sem feltétlenül a hagyományos gyártóknak terem manapság a legtöbb babér. Az EHang nem kevesebbet állít, mint, hogy a 184-est mintegy ötvenmillió forintnyi jüanért nemsokára akár ki is szállítja az első vevőknek. A pilóta nélküli quadrocopter kezelése pofonegyszerű, elvileg pilótaengedély sem kell hozzá, hiszen működése teljesen automatikus, miután az utas beírta a célállomást, vagy akár a több állomásos útvonalat az ülés előtti tabletbe. A koncepció szerint a gép magától repül, a repülés paramétereinek megváltoztatása, a menet közbeni beavatkozás lehetetlen, viszont a helikopter kapcsolatban áll egy a repülést irányító, ma még nem létező központtal. Az utas többféle üzemmód (gyors, kényelmes, takarékos) közül választhat, és beállíthatja a légkondicionálást is, de másképpen nem avatkozhat bele a működésbe.

ehang4

Az EHang 184-es (típusszámának megfejtése: 1 utas 8 propeller és 4 rotor-tartó) a legnagyobb rizikófaktort, az emberi tényezőt kapcsolja ki a közlekedésből. Biztonsági jellemzői közé tartozik az is, hogy ha nyolc propelleréből akár kettő is leáll, nem billen ki az egyensúlyából, és néggyel nem zuhan le, legfeljebb megszakítja a repülést: vagy lebegésre kapcsol vagy elkezdi a teljesen automatikus kényszerleszállást. A fel- és leszálláshoz nincs szükség kifutópályára, a szerkezet függőlegesen emelkedik a levegőbe, rotorjai behajthatók, így az üzemen kívül sem foglal több helyet, mint egy autó (kinyitott rotor-karokkal is elfér egy 4×4 m-es négyzetben). Ráadásul könnyen szállítható, ami komoly logisztikai előny. A villanymotoros hajtású 1,5 méter magas EHang váza műanyag, így csupán 200 kilót nyom, szárnyas ajtókon át megközelíthető egyszemélyes kabinjában maximum száz kilót szállíthat (van külön csomagtartója is). A nyolc propellerhajtó villanymotor összesen 145 LE-s, így a gép 100 km/h átlagsebesség mellet egy töltéssel 23 percig képes a levegőben maradni, utazómagassága 500 m, lítiumionos akkumulátorait 2-4 óra alatt lehet feltölteni. A 184-es repülés közben folyamatosan kapcsolatot tart majd a többi hasonló szerkezettel, és gyártója szerint akár komoly esőben is képes a repülésre, de szélsőségesebb időjárási körülmények között – például erős szélben – a földön kell maradnia: felszállás előtt maga elemzi az időjárási kockázatokat. Kabinja légkondicionált és van benne wifi is.

ehang5

A cég fő célpiaca az Egyesült Államok, az engedélyezési eljárások már el is indultak.

Ács T.

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 4. rész

A 4. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Michelisz Norbi idén két sorozatban is versenyez

A WTCR világkupa 2019. évi bajnoka 2022-ben az elektromos...

Hangos Az Autó! – 3. rész

A 3. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Luxus a luxusban – Pappas Showroom a Matild Palace-ban

Magyarországon először nyílik Mercedes-Benz luxury showroom, a Pappas Auto...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás