Hírlevélbe

2016. november 22. kedd, 04:48

Áramvonalas - Magazin: Tesla Model X

Elon Musk, a Tesla Motors vezére ellentmondásos figura, de azt senki sem vonja kétségbe, hogy az autóiparban véghez vitt mutatványaival felkavarta az ágazat egyébként sem csendes vizét. Portugál kollégánk, Jose Caetano, az Auto Foco munkatársa a Tesla szélvészgyors elektromos szabadidő-autójával, a Model X-szel ismerkedett meg testközelből. 

A Tesla folyamatosan hazardírozik, de eddig úgy tűnik, hogy bejött a cégalapítónak a rulett, minden pillanatban sikerül olyat húznia, amivel folyamatosan növekszik a kereslet, és ezzel együtt persze a gyártási darabszám is a világelső, nagysorozatban termelő elektromos autó gyárában. Ha nem így lenne, nyereség sem lenne, és akkor most nem beszélnénk a Model X-ről, a szilikon-völgybeli Palo Altó-i márka harmadik típusáról.

tesla_model-x-p90d-2015_r16-jpg

Függetlenül attól, mit hoz a jövő, a Teslának máris vitathatatlan érdemei vannak: többet kockáztatott a tradicionális gyártóknál, amivel az elektromos autózás és a digitalizáció úttörőjévé lett. Egyúttal az autonóm autózás terén is nagyot lépett előre, amikor bemutatta Autopilot névre keresztelt önvezető rendszerét. Már csak egy dolog hiányzik ahhoz, hogy a márka elnémíthassa az életrevalóságában és a sikerében kételkedőket: a megfelelő osztalék kiosztása a mindig profitra éhes befektetőknek. Utóbbiak bizonyára elégedetten csettintenek a Model X-re, hiszen túl azon, hogy tisztán elektromos hajtásával a ma oly népszerű prémium szabadidő-autók között kér szót magának, számos izgalmas részlettel is szolgál. Ilyen például a huszadik század legendás sportkocsija, a Mercedes 300 SL (Gullwing) jellegzetes sirályszárnyaira emlékeztető hátsó ajtó, amely — kiviteltől függően -– öt-, hat- vagy hétüléses kabinba enged bebocsátást. Az 5037 mm hosszú, 1999 mm széles és 2964 mm tengelytávú óriásban nincs helyszűke, a teljesen sík padlónak (is) köszönhetően még leghátul sem szoronganak az utasok. Az ülések könnyen átrendezhetők, az ötszemélyes kiviteltől eltekintve a középső székek különállóak, hosszirányban mozgathatóak, így a tér egyszerűen növelhető; a hatüléses változat csomagtere ledöntött üléstámlákkal 2180 liter! Aki látott már Model S-t belülről, nem lepődik meg az X láttán sem. A műszerfal két nagyméretű folyadékkristályos kijelzővel mutat irányt, a középkonzolon trónoló ráadásul egy függőlegesen beállított, 17 (!) colos érintőképernyő, amely kiváltja a hagyományos gombokat -– az infotainment rendszertől a navigációig és az autonóm vezetést valósággá tevő Autopilotig mindent kezelhetünk róla.

tesla_model-x-p90d-2015_r15-jpg-1

A kettős keresztlengőkaros első és több lengőkaros hátsó futómű fölé ültették be a hajtáslánc alapjait adó elektromotorokat, természetesen mind a négy kerék hajtott. Maga az akkucsomag az első és hátsó tengely közötti területen, az utastér padlója alatt utazik. Az akkumulátorok ezzel az elhelyezési móddal fontos szerkezeti elemek is egyben, ellenállóbbá téve az autó struktúráját, különösen oldalirányú ütközésnél. Ráadásul így a súlyelosztás egyenletes, és a súlypont is alacsonyan van, nem meglepő, hogy az amerikai behemót sportautókat megszégyenítő menettulajdonságokkal hozza lázba rajongóit.

tesla_model-x-p90d-2015_r10-jpg

A Model X-ből többféle változatot kínálnak a tengerentúli és az európai disztribútorok. A legkedveltebb bizonyosan a 90D lesz, amelyben a két elektromotor egyenként 263 LE-t tud, és az autó 489 km-t képes megtenni egy feltöltéssel, nyugodt, kiegyensúlyozott vezetés mellett. A P90D modellben az első motor szintén 236 LE-s, míg a hátsót 510 LE-re húzták fel, a hatótáv 542 km a NDEC-szabvány szerint –- ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 400 kilométert nyugodtan autózhatunk vele.

Az alap egyébként a 75D jelzésű variáns, ezt 75 kWh-s lítiumionos akkucsomaggal árulják, és 417 km-es (elméleti) hatótávot várhat tőle a vezető. Mostanra a P90D helyét már átvette a csúcson a P100D a 100 kWh-s aksival, a hatótáv itt is 542 km, ugyanakkor a százas sprintet 3,8 helyett 3,1 mp alatt letudja!

tesla_model-x-p90d-2015_r14-jpg

A nem mindennapi szabadidő-autót a Fiat és a Pirelli baloccói tesztpályáján és annak környékén vezette Jose Caetano, az Arany kormánykerék díj apropóján. A sok kanyarral tarkított, szűk aszfaltcsíkon leginkább az érdekelte kollégánkat, hogy mennyire dinamikus az autó, nem a kényelemre figyelt. De amikor kivitte a Model X-et a közeli, rázósabb részekkel tarkított mellékutakra, szembetűnt számára a légrugós felfüggesztés remek viselkedése. Ez nagyban meghatározza az autó viselkedését: hirtelen irányváltáskor sincs ideges reakció, úgy követi a kijelölt ívet, mintha sínen húznák. Persze ebben benne van a már említett alacsony súlypont és a szinte tökéletes, 48-52 százalékos tengelyenkénti tömegelosztás. A Model X Achilles-sarka a fékje: a négytárcsás rendszer teljesítménye gyorsan csökken -– ez nem is csoda, hiszen az elektromos nehézbombázó 2,5 tonnát nyom. A gyorsulás viszont nemcsak papíron, de az autóban ülve, átélve is elképesztő. A P90D 1,9 másodperc alatt ér 50-re, és ahogy már írtuk, 100 km/óránál még mindig csak 3,8 másodpercet mutat a stopper! A rugalmasság is bámulatos, hiszen 60–ról 100 km/óráig 1,8 másodpercre van szüksége, és 80–-120 km/óra között is mindössze egy lélegzetnyi idő, 2,3 szekundum telik el. A 435 LE-s Audi SQ7 bőven lassabb nála…

Comments

comments

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Oktatás a Magyar Autóklub vezetéstechnikai pályáján (x)

Hasznos és élményekkel teli programmal vár mindenkit a MAK...

Ecobest Challenge 2021, Electrified by Vinfast

Az Autobest idén is megrendezte Spanyolországban a nagy villanyautó-tesztjét.

Mutatjuk az Autobest 2022 döntőseit!

Döntött a zsűri, ez a hat modell maradt versenyben...

Háromféle hibrid hajtáslánc elérhető a Suzukinál

Egyre több vásárló érdeklődik a hibrid meghajtású modellek iránt,...

A Vinfast és az Autobest együttműködése

A 2017-ben alapított, 2018-ban pedig az Autobest által is...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás