Újautó
Hajtáskényszer - Tuningteszt: Peugeot RCZ R
Élvezetes fél sportgép, sűrű és rugalmas 1,6-os, turbós benzinessel, a korábbi 308-as alapjain.
A padló és a futómű is a 2013-ban kifutott előző 308-asé, de a motor alapjai is ismerősek már: az 1,6-os turbós csúcsa eddig 200 LE-t tudott, itt viszont már 270-et, és a nyomatéka is nagyot nőtt: 275 Nm-ről 330-ra. A karosszéria kidolgozása színvonalas, illesztései pontosak, rései egyenletesek, keskenyek, a hosszú ajtók finoman nyílnak. Nem meglepő, hogy mélyre kell ülni, a magasabbaknak a tető alacsony íve is útban lehet. A sportos formájú, határozott oldaltartású, és kellemesen hosszú lapú (egyedi, csak az R-nek járó) ülések meglepően kényelmesek, a belvilág teljesen a korábbi 308-asé, a műszerfal is onnan érkezett. A könnyen értelmezhető, erős fényben is jól leolvasható kijelzők egy része tükröz, ez zavaró, sötétben pedig a teljes vezető előtti rész látható a bal oldalablakban. Az alacsonyra szerelt pult túlságosan mély, a magasabbak bal lábszára hozzáérhet kuplungoláskor, a pedálrend erősen lépcsős, de a fék-gáz szintkülönbség kellemesen kicsi. A kuplungpedál furcsán meredeken áll, ez eleinte zavaró, de hozzá lehet szokni. A középkonzol keskeny, könnyen kezelhető, a fejtér elöl, a tető púpjai alatt meglepően tágas. Hátra bejutni tornagyakorlat, 160 centi felett szinte lehetetlen is, a hátsó szélvédő dudorjai látványosak, de csak keveset növelnek a fejtéren. A tíz év alatti gyerekek hosszabb távon is jól elvannak alatta. Az utastéri pakolóhelyek elfogadhatóan nagyok, jól használhatók az ajtózsebek, a kesztyűtartó is a 308-asé. A csomagtér igazi meglepetés, a kategóriára egyáltalán nem jellemző módon tágas (321 l), ráadásul a hátsó támlarészek szimmetrikus előrebillentésével (az ülőlap fix) még bővíthető is (az utastéri átjáró szűk, de a lehetőség önmagában érték ebben a műfajban). A rakodóperem magas.
Az 1,6-os ma már szokatlan módon kulccsal indul, alapjárata hidegen is mormogós, de egyenletes és sima, gázreakciója pengeéles. Gyorsan melegszik, hidegen is ugyanolyan készséges, látványos mutatványokra képes. 1500/perc alatt érezhető némi turbókésés, de ez 1800 körül már szinte teljesen el is tűnik. Az igazi élet 2500 felett kezdődik, nagyon vehemensen forog el 6000 fölé, úgy, hogy közben folyamatosan erősödik. 4500 körül még rátesz egy lapáttal, igazán szépen 5000 felett szól. A hang félig átverés: a dupla kipufogó is zenél, a turbó megkerülő szelepe pedig vérmesen tüsszög kapcsoláskor, de az igazi csatazaj a szívócsőből jön, ezt a rezonanciát vezetik be az utastérbe, hogy a sofőr mindig versenypályán érezhesse magát. A hatfokozatú váltó nem túl pontos, és a karja a vártnál hosszabb utakon is jár, de a szűk áttételezés telitalálat. A végtelenségig rugalmas 1,6-os sokkal hosszabb kiosztást is elbírna, de így élvezetesebb a játék. A hatodik is rövid, 130-nál 3400/percen áll a fordulatszámmérő, a gázt ilyenkor letaposva szépen, mély morgással, késlekedés nélkül megindul az RCZ, mintha gumikötél rántaná előre. Az élmény, még ülésbe préselőbb ötödikben. A motor nyomatékosságára jellemző, hogy akár városban is jól elvan hatodikban! A futómű igazi meglepetés, egyszerű elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros szerkezetének alig érezni hátrányát, határhelyzetekben mindig jól kézben tarthatóan alulkormányzott, a hátsó tengely tapadásvesztését csak durva provokációval lehet elérni. A beállítás kicsit sem túlfeszített, a hirtelen úthibákon ugyan feszes, rázós a Peugeot, de a hosszabb hullámokon időnként akár lágynak is mondható. A szokatlanul nagy kormánnyal városban sokat kell dolgozni, az RCZ ugyanúgy fordul, mint egy átlagos 308-as, autópályás célpontossága nagyon jó, fékei túlterhelhetetlenek. A formából adódóan a kilátás csak oldalra nem korlátozott, az A-oszlopok vastagok, és a nagy tükrök sem teljesen holttérmentesek. A hullámos hátsó szélvédő torzítását szokni kell.
Az RCZ R motorjának 250 és 270 LE-s változatával érkező új, ötajtós 308-as GTi-k megjelenésével az R hamarosan kifut. Aki a hétköznapi alapjait ügyesen elfedő, a mindennapokban is jól használható –- időnként akár négyszemélyes -– kompakt kupé csúcsváltozatára vágyik, annak 11 840 000 forintot kell érte leszurkolnia, amiért alapból kanyarfényes xenonlámpákat, navigációt, 19 colos egyedi felniket, bőr-alcantara huzatú üléseket és piros első féknyergeket is kap.
SZG
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...