Újautó
Tesztnapló: Kia Optima 2.0 EX Premium aut - Klubtag
Lépcsős hát, közelebb az öt, mint a négy- és fél méterhez. A prémiumközeli középkategória tagja az új Optima, most teljes felszerelésfegyverzetben.
Ha valaki csak az elődöt ismeri, az újdonság feliratainak nézegetése nélkül is azonnal rájön, Optimába száll be.
Karosszéria, utastér
Könnyű benne elhelyezkedni. A vezetőülés kényelmes, lapja széles, oldaltartása megfelelő, a könyöklő puha, akárcsak a vezető körüli többi rész burkolása is. Mindenütt egyenletes, fekete felületek, kevés fémes betét virít a műszerfalon. A kidolgozás, az anyagválasztás igényes. A tapogató kéztől távolabbi részeken kemény a műanyag. Túlzások nélküli, tágas az utastér. A rámolóhelyek nem nagyok, van belőlük elég. A kapcsolók finoman mozognak, az ajtók szép hangon csukódnak, tágra nyílnak. A hátsó ülés lapja elég hosszú és széles is, akár hárman is kényelemben utazhatnak. A lábhely a hosszú autóban természetesen nagy, a fej fölötti magasság az ereszkedő kupéfedél alatt a középtermetűeknek bőven elegendő. A kardánalagút mérsékelten, hat centivel emelkedik ki a padló síkjából. A fejtámlák a hátralátó térbe érnek. A hátsó oszlopok takarását a nagy külső tükrök ellenére is nehéz kicselezni.
A csomagtéri rakodónyílás rövid, távoli a terjedelmes barlang túlsó vége. Az osztott háttámlák ledöntéséhez nem kell odáig nyújtózni, karok oldják a támlazárakat. A hátsó ablak alatti szűkület elég tágas ahhoz, hogy ne akadályozza lapos, hosszú tárgyak elhelyezését.
Motor, erőátvitel
Az elődből ismerős a kétliteres benzinmotor és a bolygóműves automata váltó is. Megmaradt az előbbi csöndessége és az utóbbi nehézkessége. A mindkét oldalon változó szelepvezérlésű, csupa könnyűfém, szívó erőforrás a kínálat egyetlen benzinmotorja. A kormányfülekkel vagy a karral kézzel is kapcsolható automata a vezetési módválasztó helyzetének megfelelően alakít kapcsolási stílusán. Eco-, Normal- és Sport-állás szerint módosul a gázreakció és a váltókapcsolás. Normal helyzetben 3000-es fordulat körül, Ecóban korábban igyekszik feljebb jutni a hatfokozatú váltóskálán, Sportban 4500-as fordulatig is kivár a művelettel. A gázpedál erőteljes lenyomására felzúg a motor, majd némi késéssel cselekszik. Városban 50 körül 1800-as fordulatot tart negyedikben, e fölött válik nyomatékossá a motor, érezhetően gyorsít. Agyonforgatni nem kell, hatodikban százas tempónál 2000-et mutat a fordulatszámláló, 130-nál is kevéssel lép túl a mutató a 2500-as értéken. Elfogadható, 8,4 liter a fogyasztási átlag.
Vezetés, menettulajdonságok
Inkább hallani a gumi surrogását, mint a motorét a jól elszigetelt, halk utastérben. A csöndességhez sima gördülés társul, még a keresztirányú, sunyi burkolati rések ütésein is sokat enyhít a rugózás. A széles kardánboxról, a látómező perifériájáról kezelhető vezetésimód-kapcsoló látatlanban is könnyen kitapintható. A fék érzéssel adagolható, az íveket megbízhatóan, enyhe alulkormányozottsággal követi az autó. A 2,8 fordulatos, elektromos rásegítésű, fogasléces kormány pontosan közvetíti az út információit. A külső tükrök nagy felületet mutatnak, a hátsó oszlopok ugyancsak nagyot takarnak. Sokat javít a tájékozódásban az alapárba foglalt tolatókamera és a képét felárért kiegészítő 360 fokos panorámaábrázolás.
Felszereltség
Szokatlanul jól eleresztett az alapváltozat. Része a hét légzsák, az ESC, a sávtartó, a sávelhagyásjelző, a táblafelismerő, az Isofix, az állítható ülésmagasság elöl, az elektromos deréktámasz, a kétzónás automata klíma, az elektromos ablakmozgatás hátul is, a fűtött, elektromosan behajtható külső tükrök, az automata fényszóró, a sötétedő belső tükör, az esőérzékelő, a 4 irányban állítható kormányoszlop, az elektromos szervo, a távnyitó, az elektromos kézifék, az osztott hátsó támla, a 3,5 colos fedélzeti számítógép, a tempomat, a kormányról vezérelhető audio, Bluetooth, USB, AUX, MP3, a 7 colos navigáció, a tolatókamera, a 16 colos könnyűfém felnik, a szükségpótkerék, a LED ködlámpa és nappali fény.
Az automata váltó felára 370 000 forint.
A felső fokon álló EX Premium további érdemleges felszerelése a holttérfigyelő, az automatikus vészfékező (gyalogos- és autófelismerésssel), a fényszóróasszisztens, az alumínium pedálok, a fűthető bőrkormány és váltógomb, a fűthető ülések (ez elsők hűthetők is), a nyomógombos indítás, a 4,3 colos fedélzeti számítógép, az elektromos elülső ülések, a 8 colos navigáció, a tíz hangszóró, a 18 colos könnyűfém felnik, a xenon fényszóró mosóval, a kanyarfényszóró.
További kényelmi-biztonsági költési lehetőség a Techno csomag 650 000-ért. Része az automata parkolórendszer, az intelligens tempomat, a 360 fokos kamerarendszer.
Összegzés
A Kia tíz évvel ezelőtt vezette be autóihoz a hét év garanciát. Az akkori általános gyakorlathoz képest elképesztően hosszú jótállással lépett forgalomba az Optima is. A vállalás a sűrű szervizjárás ellenében megnyugvás a vásárlónak, mert mentesíti a drága hiba kockázatától. További jó jel, hogy a Kiát tíz év elteltével sem tette tönkre merész vállalása. Túléléshez ugyanis csak egy vezethet: a megbízható minőség. Ezt hozza az Optima is, a kategória átlagába simuló, jó színvonalú utastérrel és menettulajdonságokkal, kissé avitt automata váltóval. Dicséretesen bő a felszerelés, benne a biztonsági arzenál, mérsékelt az ár.
Földvári András
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...