Újautó

2016. június 1. szerda, 05:51

Sínen van? - Teszt: Renault Talisman 1.6 TCe 200 EDC Initiale Paris

Lépcsős háttal, kizárólag turbós motorokkal jön a Lagunát váltó Renault Talisman. Összkerék-kormányzással vezettük a 200 LE-s csúcsmodellt.

Az 1993-ban nyugdíjazott R21 után tér vissza a lépcsőshátú fazonhoz Renault a középkategóriában. Az előd Laguna III-hoz képest nagyot nőtt a karosszéria, a tengelytáv (2808 mm) 52, a hossz (4848 mm) 153, a szélesség (1869 mm) 58, a magasság (1463 mm) 18 mm-rel több. A fényezés közelről, főleg a sárvédőkön narancsos, de a lemezek illesztése mindkét oldalon egyenletes, a rések nem különösebben keskenyek, de egyenletesek. Az ajtók kulcs nélkül, könnyen és tágra nyílnak, de a vastag gumiszigetelés miatt nehezen csukódnak, nagy lendület kell. A beszállás előre kényelmes, hátul figyelni kell a lejtős tető élére, a vezetőülés talajtól mért magassága 500-580 mm. Alapáron fűthető, szellőztethető, memóriás (hat pozíció) fotel kényeztet: minden irányban sokat mozog, külön szabályozható a deréktámasz, az intenzitásában és sebességében is öt-ötfokozatú masszázs háromféle lehet és jár az első utasnak is! A hely legfeljebb a középkategória átlaga (szélesség, belmagasság), de a középkonzol széle nyomhatja a magasabbak térdét. A jó fogású, multifunkciós, fűthető volánnal hosszú távokon is tartható vezetői pozíció lőhető be, az automata rögzítőfék elektromos, a pedálrend nem hibátlan: a fék túl magasan áll, de két pedállal elég nagy a lábhely, nem akad el a cipő. A Renault-ba először ülőnek szokatlan lehet, hogy a tempomat és a sebességhatároló gombja nem a kormányon, hanem a középkonzolon, a könyöknél van. A kilátás egyik irányban sem jó, szélesek az oszlopok, sokat kitakarnak, parkolásnál, manőverezésnél elkél az extra radaros és kamerás segítség.

03

A műszerfal érdekessége az álló formátumú, 8,7 colos, konfigurálható és tabletszerűen lapozgatható érintőképernyő. Jó, hogy a fontosabb funkciók külön gombokkal tapizás nélkül is elérhetők, a két ülés között tekerős „vezérlőtárcsa” ül, könnyű véletlenül megnyomni. Talán a korai gyártással magyarázható, hogy az amúgy szépen szóló Bose hifi többször ötletszerűen kikapcsolt. A háromórás, nappal is jól leolvasható műszerpark középső nagy kijelzője vetített, a grafikus tartalom (sebességmérő, fordulatszámmérő) a választott Multi-Sense menetprogram (Sport, Komfort, Semleges, Eco, Egyéni) szerint változik, akárcsak a színezés és ezzel együtt a teljes hangulatvilágítás is – a mennyezeti fény este nagyon zavaró, szerencsére kikapcsolható! A legfontosabb adatok a felnyíló műanyaglapra vetítő head up display-n is megjelennek. Az anyagválasztás spórolósan vegyes: kézmagasságban puhák, és elég jó minőségűek a burkolatok, a műszerfalra még varrott bőr is jutott, de könyökszint alatt (középkonzol széle, kesztyűtartó, ajtó) minden érthetetlenül és kopogósan kemény, rideg plasztik. Hasonlóan furcsa néhány, a Renault haszonjárművekből átvett billenő kapcsoló is.

05

Az összeszerelés meggyőző, zörgés, nyöszörgés rossz úton nincs, az alul filccel bélelt ajtózsebek kicsik, a középkonzolon bélelt fedeles fiók, dupla pohártartó és dobozos kartámasz nyelheti el a kacatokat, a kesztyűtartó kellemesen nagy. Hátul 175 centis magassággal az ugyanilyen magas vezető mögött tenyérnyi széles hely marad a fej fölött és a térdek előtt is: utóbbi lehetne nagyobb. Középen ülni rossz, a padot két személyre formázták, a padlómerevítő púpja feleslegesen magas, ráadásul itt a lábtérbe nyúlik a középkonzol szellőzőben végződő hátsó része is. A hátsó támla 60:40 arányban dönthető, az alapból is hatalmas, 608 l-es csomagtér így 1022 l-ig bővíthető. A rakodóperem magas (710 mm).

01

A benzines motorválaszték egyetlen Euro6-os tisztaságú, 1,6-os, négyhengeres, közvetlen befecskendezéses, turbós, startstopos erőforrást jelent, kizárólag hétfokozatú, kormányról nem, csak karral pöcögtethető, duplakuplungos robot (EDC) automatával. 150 vagy 200 LE lehet a teljesítmény, a tesztautót a nagyobb mozgatta. Az alapjárat hidegen is finom, csendes és rezonanciamentes, a motor rögtön indítás után is készségesen veszi a gázt. A kipufogó utastéri hangzása virtuálisan (a hangszórókból) felerősíthető, de ez az álsportos brummogás egyáltalán nem illik a Talismanhoz. A turbólyuk minimális, már 1800/perctől határozott a gyorsulás, a teljesítmény 6000-nél, a nyomaték (260 Nm) 2500-nál tetőzik, a karakterisztika egyenletes, szívesen és szépen forog az 1,6-os. Az 1430 kg saját tömegű autó menetteljesítményei sportosak (0-100 km/h: 7,6 s, végsebesség 237 km/h), és a váltó is dicsérhető: gyorsan, rángatás nélkül kapcsol, lejtőn, emelkedőn ügyesen tartja a fokozatot, egyedül a kar határolója laza, D-ből könnyen átbillen manuális állásba. Az elöl pseudo McPherson (a gólyalábak nem fordulnak csak a kerékagyak), hátul multilink felfüggesztés a Multi-Sense profilokkal összhangban szabályozott adaptív lengéscsillapítással együtt a Talisman fénypontja. Egyrészt remekül eltalálták a beállítást – a Komfort üzemmódban úgy hozza a régi iskolás francia kényelmet, hogy közben nincs émelyítő, hintós ringatózás -, másrészt a 4Control összkerék-kormányzás igazi adu pakliban. A működés intelligens, Sport-ban a legaktívabb, de mindig működik, csupán nem használja ki a hátsó kerekek maximális, 3,5 fokos elfordulását. Komfort és Eco beállításnál 50, Semlegesben 60, Sportban 80 km/h alatt a hátsó kerekek az elsőkkel ellentétesen, feljebb megegyezően fordulnak. Utóbbi a sínen száguldás élményét nyújtja döbbenetes stabilitással (pl. autópályás sávváltásokkor), míg alacsony sebességnél ugyanilyen meggyőző az ívmenet és a manőverezhetőség: a fordulókör átmérője 10,8 m, szemben a hagyományos kormányzású változatok 11,6 m-vel. A 2,4 fordulatos, elektromechanikus szervokormány közvetlen és pontos, kevés visszajelzéssel, a minden keréknél tárcsás, de csak elöl belső hűtésű fékrendszer bírja a többszöri intenzív terhelést, ereje jól adagolható. A vészfékezős adaptív tempomattal, táblafelismerővel és sávtartóval is felszerelt Talisman remek utazóautó. Hetedikben 90 km/h-nál 1800, 130-nál 2700/perc a fordulatszám, a motor hangja nem tolakodó, a gördülési- és szélzaj minimális, a menetkomfort, az egyenesfutás hibátlan, egyedül az alapáras, 19 colos, alacsony oldalú 245/40-es gumikat érheti kritika, a nagyobb keresztbordákon áthajtva üt a felfüggesztés. A fogyasztás városon kívül 6,0, városban 10,0 l alá vihető, a kétharmad arányban városi etapokkal futott teszt vegyes értéke 8,9 l/100 km lett.

02

A 200 LE-s benzines géppel a Renault ügyel a presztízsre, csak a legnívósabb Initiale Paris kivitelben kínálja, gazdag felszereléssel. A vevőcsábítás része az összkerék-kormányzás, a masszázsos, fűthető-szellőztethető, villanymotoros első üléspár, a teljes nappabőr kárpitozás, a head up display, a LED-es fényszóró, a 13 hangszórós (mélynyomós) Bose audio és az Európa-navigációs R-Link 2 infotainment 8,7 colos érintőképernyővel. Mindezek tudatában logikai baki, hogy a holttér-figyelőért és a tolatókameráért 150 000 Ft-ért City csomagot kell rendelni. A Talisman nem hibátlan, de szerencsét hozhat a Renault-nak a népes középkategóriában. Az általánosan jó kidolgozás, a szerethető karakterű motor, a gyors váltó, az igényes futómű és a parádés kormányzás komoly érték.

Krepsz Zoltán

 

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

XVI. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, 2023 Hévíz

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás