Újautó

2016. május 25. szerda, 00:56

Hatásfokozó - Bemutató: Toyota Prius

Az új Toyota Prius könnyebb, kifinomultabb és takarékosabb is elődjénél.

Toyota Prius

A világ talán legismertebb hibridje mostantól finoman az üzemanyagcellás Mirai vonalaira emlékeztető megjelenéssel fut, légellenállása (főleg alulról teljesen burkolt új padlója miatt) sokkal kisebb, mint volt (alaktényezője (Cd) 0,27-ről, 0,24-re csökkent). Az alap a szintén vadonatúj és a Priusszal bevezetett moduláris TNGA (Toyota New Global Architecture) padló, és bár a tengelytáv a régi (2700 mm), az arányok nagyon mások: a hossz (4540 mm) 60, a szélesség (1760 mm) 15 mm-t nőtt, a magasság pedig (1470 mm) 20 mm-rel csökkent. Újdonság az első légbeömlő motorosan mozgó lamellasora: hidegindításnál zár, így segíti a benzinmotor gyorsabb bemelegedését. Elődjénél átlagosan 70 kilóval könnyebb az új Prius, az alapváltozat 1375 kilós, a középre rendezett műszerfal –- már-már hagyományosan — futurisztikus, de gyorsan áttekinthető, az utastér műanyagai puhák, jó minőségűek, szürkeségük világos kárpittal ellensúlyozható. A csomagtér padlója sokkal, 11 centivel (!) alacsonyabban fut, mint korábban, mert már nem nyúlik hátra az akku, így a rakodókapacitás 501 l-re bővült (defektjavítóval). Lítium-polimer telep csak a japán kivitelekhez és a Prius+ modellekhez jár, a normál Priust átdolgozott, így a korábbinál nagyobb energiasűrűségű, de változatlanul nikkel-fémhidrid csomag viszi. Ez egységnyi idő alatt 20 százalékkal több energiát tud felvenni (azaz gyorsabban tölthető), ugyanakkor 10 százalékkal kisebb, így fér be a hátsó ülés alá.

Toyota Prius

A kombinált (benzin-elektromos) összteljesítmény a korábbi 136-ról 122 LE-re csökkent, a négyhengeres 1,8-as, szívócső-befecskendezéses és Atkinson-ciklusú benzines lényegében változatlanul, de finom módosításokkal jött át az elődből. 98 LE-s, új benne a dugattyúk súrlódáscsökkentő bevonata, áttervezték a szívócsövét, a kenését és a korábbinál nagyobb arányú a kipufogógáz visszavezetés is: a Toyota 40 százalékos termikus hatásfokról beszél. A korábbinál könnyebb és kisebb 72 LE-s fő villanymotor kihajtásából hiányzik a korábbi bolygómű, de a sebességváltó feladatát ellátő fő bolygóműves egység lényegében változatlan. A Prius főleg generátorként használt második elektromos gépe és természetesen a benzines is változatlanul erre dolgozik, a teljes rendszer vízhűtéses, és továbbra is mindkét villanygép használható hajtó és töltő üzemben egyaránt. A tisztán elektromos hatótáv nagyjából két kilométer, de újdonság, hogy a benzines hajtás nélküli működés már akár 110 km/h-ig fennmaradhat. A negyedik generációs, az első utánfutót is vontatni képes Prius, a legnagyobb tömeg fékezetlen kivitelben 725 kg.

Toyota Prius

Menet közben az autóra és az utasokra összesen 22 szenzor vigyáz, a városi koccanásgátló gyalogosfelismeréssel is kiegészült, az adaptív radaros tempomat már a teljes sebességtartományban tartja a követlési távolságot, a szonár (hangradar) pedig a gáz- és a fékpedálállástól függetlenül vészfékezéssel előzi meg a parkolási baleseteket. Ügyesebb lett a parkolósegéd: a Prius a saját hosszánál csupán egy méterrel nagyobb helyre is be tud állni. Van sávelhagyásra figyelmeztető és a helyes nyomvonalra az autót vissza is kormányozó rendszer, táblafelismerő, holttér- és hátsó keresztirányú forgalomfigyelő, valamint automata távfény is.

Toyota Prius

Az új Prius az első színes head-up kijelzővel és teljes LED-világítással is megrendelhető Toyota. A legolcsóbb kivitel 9,69 millió (érintőképernyős multimédiás egység, DAB-rádió, nyomógombos indítás, ütközésmegelőző rendszerek, radaros tempomat, sávelhagyásra figyelmeztető, táblafelismerő, Bi-LED fényszórók, ködfényszórók, alufelnik), a legjobban felszerelt Executive csúcsmodellért pedig 11,19 millió forintot kérnek.

Toyota Prius

Egy kör rajta

Az ajtók tágra nyílnak, könnyű a beszállás. Mélyen ülünk, de az elődhöz képest javult a kilátás, szélesebb és magasabb is a látótér. Az indítás nesztelen, a Prius finoman gyorsít, gázreakciói közvetlenek, viselkedése a korábbinál élénkebb. A menetzaj autópályán is elviselhető, csendesebb a korábbinál. A hatékonyságot javítja az intelligens légkondi: csak oda fúj, ahol utas is ül. A motor élénken, finoman reagál a gázparancsokra, a hangosan felvisító, de nem a haladás lendületét, sokkal inkább a helyben futás érzetét keltő elindulás a múlté. Jó a rugalmasság (80–120 km/h: 8,3 s). A felfüggesztés vadonatúj, a futómű hirtelen terhelésváltásoknál is masszívan tartja a felépítményt, stabil az ívmenet. Nagy tempónál alulkormányozottan, az ívről kifelé, kontrolálhatóan sodródik a Prius. Jól működik a vészfék, a bemutatón nem tudtunk nekitolatni semminek, az utolsó pillanatban rendre megállt az autó. Az ígért 3,2 l/100 km-es vegyes fogyasztást nem tudtuk reprodukálni, normál vezetéssel 4,6, vadabbul hajtva 5,1 l/100 km-t írt ki a fedélzeti számítógép.

Biró Csongor

 

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Kia Carnival

Európából sajnos régóta eltűnt, Észak-Amerikában azonban a Sedona örökébe...

Ez a leggyorsabb Cupra!

A VZ a spanyol Veloz (gyors) rövidítése, ami valóban...

30 éves a Magyar Suzuki

50 év kihagyás után, 1991 tavaszán a japán márka...

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic

2,5 tonna tömény csúcstechnika, amiből hat és félmázsányit nyomnak...

Aston Martin F1 Safety Car

Idén egy valamiben biztos megtörik a Mercedes uralma az...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás