Aktuális

2016. január 25. hétfő, 08:38

Az autózáshoz kapcsolódó adminisztráció és költségek - A lényeg változatlan

Csökken az okmányirodai adminisztráció és néhány díjtól is megszabadulunk.

Milyen abszurd, hogy ma egy 1 éves, 1,4 literes, 90 lovas benzines autó átírási költsége 71 900 forint (cikkünk a tavaly decemberi Az Autóban jelent meg). Magyarul körülbelül félhavi nettó átlagkeresettel stafírozzuk ki az államot, hogy a nevünkre vegyük a négykerekűt. De van ennél abszurdabb is. Bár az autó korával arányosan csökken a vagyonszerzési illeték, a többi, átíráskor fizetendő tétel – eredetiségvizsgálat, forgalmi és törzskönyv illetéke – mindig ugyanannyi (az eredetiségvizsga motorméret függő), azaz ugyanezekkel a paraméterekkel bíró, de már húsz éves jármű névre vételke is közel hatvanezret kóstál. Itt már az is látszik, mennyire aránytalan a költség a jármű értékéhez képest hiszen, egy húszéves gép félmillió forint alatt elvihető, vagyis – legjobb esetben – az ár több mint 10 százaléka a sarc. A  rengeteg kidobott pénz mellett időt rabló is egy ilyen eljárás véghezvitele, ha egy nagyobb város forgalmas okmányirodájában akarunk intézkedni, hosszú órákat is várakozással tölthetünk. De drága és hosszadalmas a jogosítvány hosszabbítás (7200 forint az orvosi vizsgálat, 4000 a hatósági díj, és ülhetünk sorban az orvosnál, majd kétszer az okmányirodában), a rendszámcsere (8500 Ft a rendszám, és 585 Ft az érvényesítő címke, az okmányirodai várakozás magától értetődik). Valószínűleg mindenki vágyna arra, hogy ezek a költségek csökkenjenek, vagy teljesen eltűnjenek, esetleg maga az ügyintézés egyszerűsödjön. Régóta napirenden van a közigazgatási reform, ám eddig – a fent említett ügyintézéseknél legalábbis – az átlagpolgár semmiféle könnyítést nem tapasztalt.

A törzskönyv és a forgalmi is 6-6 ezer forint, csak akkor nem kell majd értük fizetni, ha elvesztek, és pótolni akarjuk azokat

A törzskönyv és a forgalmi is 6-6 ezer forint, csak akkor nem kell majd értük fizetni, ha elvesztek, és pótolni akarjuk azokat

Most talán megmozdul valami, bár a Miniszterelnökség tájékoztatója alapján nem elsősorban az autósok örülhetnek majd annak 10 milliárd forint összegű költségcsökkentő csomagnak, amit nemrégiben jelentettek be. A kabinet kérdőíves felmérést végzett, állampolgárok és vállalkozások is elmondhatták, hogy mi fáj nekik a legjobban a közigazgatásban, s hogy milyen eljárásokon, díjakon változtatnának. A Miniszterelnökség állítása szerint az augusztus elején lezárult közvélemény-kutatás alapján a lakosság elsősorban a személyi okmányok cseréjével, pótlásával, a hatósági erkölcsi bizonyítvánnyal kapcsolatos díjak, illetékek megszüntetésére tett javaslatot. Ezen azért meglepődtünk, furcsa, hogy éppen ezek, az egyébként olcsó szolgáltatások szúrják itthon a nép szemét, nem az európai összevetésben drága járműátírás. A törvényjavaslatba végül több, közlekedéssel kapcsolatos javaslatot is beépítettek. Ingyenessé válik az első gépjárművezetői engedély (már maga az okmány), nem kérnek pénzt akkor, ha az eltulajdonított gépjárművezetői engedélyt, forgalmit vagy törzskönyvet akarjuk pótolni, továbbá a családi állapot változásból eredő névváltozás miatti okmánycsere is költségmentessé válik. Slussz. Illetve nem, mert 2016. január 1-jével már nem kell elhelyezni a környezetvédelmi felülvizsgálatot igazoló matricát a rendszámtáblán, ezzel is spórolunk néhány százast.

A minisztérium sajtóosztályának tájékoztatása szerint a vagyonszerzési illeték a jelenlegi törvényjavaslatnak nem képezte tárgyát, mert annak célja az volt, hogy az egyes díjak kivezetésével a közigazgatási hatóságok által lefolytatott eljárások során fellépő adminisztratív terhek mérséklődjenek. Ha az Országgyűlés elfogadja a törvényjavaslatot, a 2016. január 1-jét követően indult ügyekben már a díjmentességre vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni. Az ember kedélyállapotát persze az is javítaná, ha nem kéne sorban ülnie az ügyintézések miatt, ehhez jól jönne néhány új kormányablak. Ezekből most 190 van, és a tervek szerint év végéig 240 lesz. Hogy ez hoz-e érdemi változást, abban csak bizakodhatunk. Arra egyébként nem kaptunk választ, hogy a díjcsökkentés miatt kieső bevételt honnan pótolja a kormányzat (a jövő évi büdzsét már ezt figyelembe véve tervezte meg), azaz ki fizeti a révészt a végén.

KaMi

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás