Újautó

2015. szeptember 3. csütörtök, 09:25

Teszt: Kia Soul EV - Erős áramlás

A Soul EV teljes értékű elektromos autó, egészen elfogadható valós hatótávval.

A tisztán elektromos hajtású, villanymotoros, akkumulátoros Soul kívülről alig tér el a többitől. Csak apró részletei árulják el, főleg az orra, meg az, hogy nincs tanksapkája.

Soul EV

Karosszéria, utastér

A szépen kidolgozott, egyenletes résezésű karosszériáról teljesen hiányzik a városi koccanásvédelem. Az ajtók szélesre tárhatók, könnyű beszállni a tető kényelmesen magasan fut, az ülések nem nagyon emeltek. Bent lényegében ugyanazt találjuk, mint bármelyik hagyományosabb Soulban, egyedül a műszeregység más kicsit: finoman a villamosításhoz igazították. A vezető előtti, hagyományosan két fő műszeres rész itt folyadékkristályos képernyő, jobbra a sebességet, balra az akku töltöttségét, a még megtehető távot és a villanymotor teljesítmény-leadását (gyorsítás vagy töltés) láthatjuk. A középkonzol érintőképernyőjén is sok minden előhívható, a navi a töltöttségre, az elérhető nyilvános „kútoszlopokra” is figyel, és a pillanatnyi gazdaságosság (például a bekapcsolt fogyasztók) is előhívható rajta. A kidolgozás színvonalas, az illesztések pontosak. Az ülések puhák, kényelmesek, és elég hosszúak is, Az A-oszlopok (főleg alul) vastagok, az átlós hátralátás csak kicsit korlátozott, de jól jön a radar. A meredek oldalfalak miatt hátul, rövidebb távokon átlagtermettel hárman is elférnek, (a padlómerevítés nem magas) a pakolóhelyek az alap Soul-ból valók, a csomagtartó is teljes értékű. Fedele magasra nyílik (185 cm), de a pereme is magas (77 cm), padlója alatt mély rekeszek várják a holmikat, a rögzítőpont kevés. A hátsó ülőlapok fixek a támlák rájuk billenthetők, a növelt raktér padlója nem teljesen sík, és finoman emelkedő is.

Soul EV

Motor, erőátvitel

A hajtáslánc szinte teljesen hangtalan (csak jellegzetes halk süvítés hallatszik menet közben, főleg gyorsításnál). Az EV-t ugyanúgy kell vezetni, mint bármelyik automata váltóst (váltója valójában nincs, egyetlen fix áttételből és a differenciálműből áll a hajtáslánc). A 27 kWh-s, léghűtéses, lítiumion-polimer akkut tölteni sokféleképpen lehet, a legegyszerűbb az alapáras saját (beépített) töltővel az otthoni hálózatból. Ilyenkor 7 A-rel tölt, nagyjából 1,6 kW-tal, ezt a legtöbb házi rendszer könnyen elviseli.

Soul EV

Vezetés, menettulajdonságok

Indítás után teljes a csend, csak a műszerfal feléledése mutatja, indulhatunk. A választókart D-be húzva azonnal kúszni kezd az autó, a gázra lépve pedig határozottan gyorsít, miközben csak a kerekek surrogását és a menetszelet hallani. A gurulásos lassítás nem vehemens, ha több motorfék kell, D-ből B-be (Brake: Fék) kapcsolva sokkal hatásosabb a visszatáplálás, és a lassulás. Az EV országúton és autópályán is mozgékony, rugalmas, 130 km/óránál még ülésbe préselően gyorsít, végsebessége (a villanymotor fordulatszámhatára miatt) 145 km/óra. Városi rugalmassága még jobb, állásból 50-re 4 másodperc körül ér. A futómű hangolása kifejezetten kellemes, lágy, jól tűri a rossz utakat is, az egyenesfutás nagy sebességnél is hibátlan, de a hajtáslánc csendje miatt a gördülés, és a szél zaja már 100 km/óra körül zavaró. A kormány középállásban kicsit érzéketlen, az EV fordulékony, ívmenete a végletekig semleges, de kanyarodási dőlése viszonylag nagy. A fékek nagyon finoman adagolhatók, a generátoros (kisebb lassításnál a fékpedál a motorféket szabályozza), és a féktárcsás lassítás átmenete alig észrevehető. Az akku teljes 27 kW-jából kivehető nagyjából 23-hoz 15 órányi töltésidő tartozik, ez sok. Az elméleti hatótáv 212 km, városi-elővárosi üzemben 150-160 a reális, országúton, autópályán 100-120. Saját méréseink szerint átlagosan 14,24 kWh/100 km-es fogyasztással autóztunk, vegyes üzemben. Ez a mai legdrágább, csúcsidei áramárakkal és 340 Ft/l-es benzinárral számolva 1,95 l/100 km-es benzinfogyasztásnak felel meg. Az ennek alapján számított valós hatótáv 161 km-re jött ki.

Felszereltség

Az EV egyben a felszereltséget is jelöli, egyetlen fokozat létezik. Ebben alap a hat légzsák, az első-hátsó parkolóradar, a kulcsnélküli kezelés, a LED-es menetfény, és hátsó világítás, a négy elektromos ablak, a fűthető bőrkormány, a sebességhatárolós tempomat, az elektromos kézifék, az első ülések fűtése, a gyári rádió (CD-je már nincs), az elektromosan behajtható, fűthető külső tükörpár, az automatikusan sötétedő belső visszapillantó, a kétzónás légkondi, és a 16 colos alufelni készlet is.

Összegzés

Utasterében ugyanazt tudja, mint az összes többi Soul, hatótávja már éppen elfogadhatóan hosszú, de normál hálózatból csak lassan lehet feltölteni.

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

A Vinfast és az Autobest együttműködése

A 2017-ben alapított, 2018-ban pedig az Autobest által is...

Új IVECO T-WAY, az off-road haszonjármű

Az Iveco kiegészíti Iveco Way nehézgépjármű sorozatát új off-road...

Itthon az új Lexus NX: itt a plug-in hibrid hajtás!

A márka legfontosabb modelljéből - 2014 óta - több...

Szeptembertől érkezik a Kia EV6 Magyarországra

Megtapogathattuk, beleülhettünk a Kia első tisztán elektromos hajtásra tervezett...

A Renault Trucks 2021 évi fejlesztései

Változik a dizájn, megújul a kormányoszlop, az ülések, és...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás