Hírlevélbe
Kárpittisztítási praktikák - Szövettan
Nemcsak az autó külseje, de utastere is igényli a rendszeres tisztítást, takarítást. Néhány hasznos ötletet mutatunk be.
Kevés lehangolóbb van annál, mint poros műanyagok „társaságában”, foltos üléseken és áporodott szagú utastérben utazni. Persze a kabin rendbetétele hosszabb procedúra, mint a kasztni külsejének lemosása, de megéri a rendszeres takarítás, hiszen mi is jobban érezzük magunkat egy tiszta utastérben, és a rendszeres ápolás az autó értékét is növeli.

Nedves törlőkendővel áttörölhetjük a műanyag felületeket, de a bőrhöz különleges ápolószert használjunk
Az első és talán legfontosabb, hogy rendszeres időközönként szabaduljunk meg a portól. Ez a leglátványosabb, s a koszos magyarországi utak miatt nem is lehet azon csodálkozni, hogy akár egy heti rendszeres használat után megjelenik a finom porréteg a műszerfalon vagy az ablakpárkányokon. Ami még ennél is rosszabb, hogy a szőnyegekbe, üléskárpitokba is beleül a por, s ezt gyakran észre sem vesszük addig, amíg el nem kezdünk prüszkölni tőle. Az otthoni porszívó általában nem elég nagy teljesítményű, célszerű a benzinkutaknál található érmés gépet választani a takarítás első lépéséhez. Ezek jellemzően 50 vagy 100 forintossal működnek, 3-5 percig, s kellően erősen szívnak ahhoz, hogy a por jelentős részét eltávolítsák. Jó lehet egyébként a kikölcsönözhető nedves-száraz takarítógép is, hiszen azzal még jobb eredményt lehet elérni, és a szőnyegben, kárpitban lévő kevésbé makacs foltokat is képes kivenni.

Az ajtózsebben lerakódik a kosz, macerás kitisztítani, de megéri: a benne lévő ételmaradékok, zsíros papírok porfogók, és idővel büdössé is válnak
A kosz jól oldható magasnyomású mosóval is. Igaz, ehhez komolyabb autószétszedésre van szükség, mert a szőnyegeket ki kell szedni. Igaz, a magasnyomású mosó rendkívül jól boldogul a sáros, nem zsíros, nem olajos foltokkal, és garantáltan eltávolítja a szőnyegből a sok hónapos mocskot. Különösen ajánlott ez a kezelés a világos kárpitozású autókhoz, mert a beszürkült, befeketedett részek újból visszanyerik eredeti pompájukat. A magasnyomású mosóknál (még az otthoniaknál is) lehetőség van sampon használatára, ezzel fokozhatjuk a tisztítás hatékonyságát, ám arra ügyeljünk, hogy a munka végén tiszta vízzel mossuk ki a vegyszert a textíliából. A szőnyeget szárítsuk ki a napon, és ha van rá módunk, a már említett takarítógéppel menjünk rajta végig, mert az kiszívja belőle a koszos vizet. Az elektromos csatlakozós (azaz ülésfűtéses, oldallégzsákos, övfeszítős, elektromos állítású) üléseket mi nem tennénk nagynyomású mosó alá, de a „mezei” székeknek nem árt a víz, ha ki tudjuk szárítani a szivacsokat: kell egy-két forró nap, hogy teljesen megszáradjanak.
Persze vannak kevésbé drasztikus módszerek is. Az autósboltokban kapható kárpittisztító habok azt ígérik, hogy még a makacs foltokkal is megbirkóznak és egyben kellemes illatúvá is teszik az üléseket. Ezek általában a színeket is élénkebbé teszik, és antisztatikus komponenseiknek köszönhetően lassítják az újbóli a porlerakódást. Használatuk pofonegyszerű: ráfújjuk a habot a kárpitra, beledörzsöljük, majd várunk 1-3 órát, és kiporszívózzuk a felületet. A műanyagokhoz és műbőr felületekhez speciális, szilikonmentes szereket érdemes választani, ezekben is van olyan összetevő, amely megakadályozza, hogy a por ismét gyorsan lerakódjon. Utóbbi felületekhez egyébként jó lehet a háztartási, illetve a babapopsihoz használatos nedves törlőkendő is, azzal a ragacsos foltok és az egyéb szennyeződések (odaragadt szúnyogtetem, rágó, zsírfolt stb.) is kis dörzsölés árán eltávolíthatók. A tisztítás után ápolószert is vessünk be, de a műszerfalnál lehetőleg egy szivacsra fújva vigyük fel a felületre, hogy ne kenjük össze a szélvédőt az anyaggal. A tetőkárpitot is kezeljük tisztítószerrel, annak felitatására, eltávolítására mikroszálas kendőt célszerű használni. A bőrkárpitok festéséről, karbantartásáról már írtunk 2014/11-es számunkban, élettartamukat rendszeres ápolószeres kezeléssel lehet megnövelni. Az üvegek belső és külső felületét is kosztalanítsuk üvegtisztítóval, de kifizetődő lehet az üvegpolírozás, amelynek köszönhetően a karcokba ivódott szennyeződések is eltűnnek. A kosz száműzésével a párásodásra is kisebb eséllyel számíthatunk.

Az üvegre belülről felrakodó kosz fátyolos réteget hoz létre, esti fényekben akár balesetveszélyes helyzetet is
Az ajtózsebeket és a kesztyűtartót se hagyjuk ki a sorból, főleg előbbieknél tapasztalhatunk zsíros lerakódásokat, amelyeket fogkefével és zsíroldóval tudunk fellazítani, majd ronggyal tudunk kitörölni. A csomagtartónál a portalanítás után jöhet a szőnyegtisztítás, ami jellemzően egyszerűbb, mint az utastérben, mivel a legtöbb autónál pillanatok alatt kivehető a padlókárpit; makacs kosznál vessük be a nagynyomású mosót is.
KaMi
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...