Hírlevélbe

2015. augusztus 25. kedd, 15:41

Kárpittisztítási praktikák - Szövettan

Nemcsak az autó külseje, de utastere is igényli a rendszeres tisztítást, takarítást. Néhány hasznos ötletet mutatunk be.

Kevés lehangolóbb van annál, mint poros műanyagok „társaságában”, foltos üléseken és áporodott szagú utastérben utazni. Persze a kabin rendbetétele hosszabb procedúra, mint a kasztni külsejének lemosása, de megéri a rendszeres takarítás, hiszen mi is jobban érezzük magunkat egy tiszta utastérben, és a rendszeres ápolás az autó értékét is növeli.

Nedves törlőkendővel áttörölhetjük a műanyag felületeket, de a bőrhöz különleges ápolószert használjunk

Nedves törlőkendővel áttörölhetjük a műanyag felületeket, de a bőrhöz különleges ápolószert használjunk

Az első és talán legfontosabb, hogy rendszeres időközönként szabaduljunk meg a portól. Ez a leglátványosabb, s a koszos magyarországi utak miatt nem is lehet azon csodálkozni, hogy akár egy heti rendszeres használat után megjelenik a finom porréteg a műszerfalon vagy az ablakpárkányokon. Ami még ennél is rosszabb, hogy a szőnyegekbe, üléskárpitokba is beleül a por, s ezt gyakran észre sem vesszük addig, amíg el nem kezdünk prüszkölni tőle. Az otthoni porszívó általában nem elég nagy teljesítményű, célszerű a benzinkutaknál található érmés gépet választani a takarítás első lépéséhez. Ezek jellemzően 50 vagy 100 forintossal működnek, 3-5 percig, s kellően erősen szívnak ahhoz, hogy a por jelentős részét eltávolítsák. Jó lehet egyébként a kikölcsönözhető nedves-száraz takarítógép is, hiszen azzal még jobb eredményt lehet elérni, és a szőnyegben, kárpitban lévő kevésbé makacs foltokat is képes kivenni.

Az ajtózsebben lerakódik a kosz, macerás kitisztítani, de megéri: a benne lévő ételmaradékok, zsíros papírok porfogók, és idővel büdössé is válnak

Az ajtózsebben lerakódik a kosz, macerás kitisztítani, de megéri: a benne lévő ételmaradékok, zsíros papírok porfogók, és idővel büdössé is válnak

A kosz jól oldható magasnyomású mosóval is. Igaz, ehhez komolyabb autószétszedésre van szükség, mert a szőnyegeket ki kell szedni. Igaz, a magasnyomású mosó rendkívül jól boldogul a sáros, nem zsíros, nem olajos foltokkal, és garantáltan eltávolítja a szőnyegből a sok hónapos mocskot. Különösen ajánlott ez a kezelés a világos kárpitozású autókhoz, mert a beszürkült, befeketedett részek újból visszanyerik eredeti pompájukat. A magasnyomású mosóknál (még az otthoniaknál is) lehetőség van sampon használatára, ezzel fokozhatjuk a tisztítás hatékonyságát, ám arra ügyeljünk, hogy a munka végén tiszta vízzel mossuk ki a vegyszert a textíliából. A szőnyeget szárítsuk ki a napon, és ha van rá módunk, a már említett takarítógéppel menjünk rajta végig, mert az kiszívja belőle a koszos vizet. Az elektromos csatlakozós (azaz ülésfűtéses, oldallégzsákos, övfeszítős, elektromos állítású) üléseket mi nem tennénk nagynyomású mosó alá, de a „mezei” székeknek nem árt a víz, ha ki tudjuk szárítani a szivacsokat: kell egy-két forró nap, hogy teljesen megszáradjanak.

Nagynyomású mosót a szőnyegre! Utána legalább egy napig hagyjuk száradni a napon

Persze vannak kevésbé drasztikus módszerek is. Az autósboltokban kapható kárpittisztító habok azt ígérik, hogy még a makacs foltokkal is megbirkóznak és egyben kellemes illatúvá is teszik az üléseket. Ezek általában a színeket is élénkebbé teszik, és antisztatikus komponenseiknek köszönhetően lassítják az újbóli a porlerakódást. Használatuk pofonegyszerű: ráfújjuk a habot a kárpitra, beledörzsöljük, majd várunk 1-3 órát, és kiporszívózzuk a felületet. A műanyagokhoz és műbőr felületekhez speciális, szilikonmentes szereket érdemes választani, ezekben is van olyan összetevő, amely megakadályozza, hogy a por ismét gyorsan lerakódjon. Utóbbi felületekhez egyébként jó lehet a háztartási, illetve a babapopsihoz használatos nedves törlőkendő is, azzal a ragacsos foltok és az egyéb szennyeződések (odaragadt szúnyogtetem, rágó, zsírfolt stb.) is kis dörzsölés árán eltávolíthatók. A tisztítás után ápolószert is vessünk be, de a műszerfalnál lehetőleg egy szivacsra fújva vigyük fel a felületre, hogy ne kenjük össze a szélvédőt az anyaggal. A tetőkárpitot is kezeljük tisztítószerrel, annak felitatására, eltávolítására mikroszálas kendőt célszerű használni. A bőrkárpitok festéséről, karbantartásáról már írtunk 2014/11-es számunkban, élettartamukat rendszeres ápolószeres kezeléssel lehet megnövelni. Az üvegek belső és külső felületét is kosztalanítsuk üvegtisztítóval, de kifizetődő lehet az üvegpolírozás, amelynek köszönhetően a karcokba ivódott szennyeződések is eltűnnek. A kosz száműzésével a párásodásra is kisebb eséllyel számíthatunk.

Az üvegre belülről felrakodó kosz fátyolos réteget hoz létre, esti fényekben akár balesetveszélyes helyzetet is

Az üvegre belülről felrakodó kosz fátyolos réteget hoz létre, esti fényekben akár balesetveszélyes helyzetet is

Az ajtózsebeket és a kesztyűtartót se hagyjuk ki a sorból, főleg előbbieknél tapasztalhatunk zsíros lerakódásokat, amelyeket fogkefével és zsíroldóval tudunk fellazítani, majd ronggyal tudunk kitörölni. A csomagtartónál a portalanítás után jöhet a szőnyegtisztítás, ami jellemzően egyszerűbb, mint az utastérben, mivel a legtöbb autónál pillanatok alatt kivehető a padlókárpit; makacs kosznál vessük be a nagynyomású mosót is.

KaMi

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás