Technika
Hibridke? - Bosch Boost Recuperation System
Az autóhajtásba is besegítő szíjhajtású indítómotor-generátor óriási előnye, hogy a már futó típusokba is könnyen beépíthető.
A Bosch Boost Recuperation System-nek nevezi, szabad fordításban magyarul talán segítő-energiagyűjtőnek hívhatnánk leginkább. Valójában nem hoz nagy újdonságot, de a már meglévő szerkezeteket nagyon okosan használja, ügyesen hangolja össze.

A BRS szerkezete 1: 12V-os akkumulátor, 2: 12V/48V átalakító, 3: Villanymotor-generátor, 4: 48V-os lítiumionos akkumulátor)
A rendszer lelke egy a szokásosnál nagyjából tízszer nagyobb teljesítményű, de felépítésében teljesen hagyományos, léghűtéses generátor, ami a szokott helyén, a belső égésű motor (mindegy milyen) oldalán dolgozik, és egyszerű többsoros ékszíj forgatja. Tölteni is tisztességesen, 11,5 kW-tal tud, de – ahogy egyébként minden generátor – motorüzemben is használható, azaz megfordítható a működése, és akár hajtani is képes. Úgy 9,7 kW-ot, azaz nagyjából 13 LE-t adhat le, közvetlenül a főtengelyre, ami egyáltalán nem kevés, pláne a városi forgalomban. Hogy mindehhez a viszonylag nagy teljesítményhez ne kelljen túl nagy áramerősség a rendszer a szokásos 12 helyett 48V-on üzemel, az autóba szerelt főakku is 48V-os és lítiumionos. Az egész BRS-t felügyelő számítógép valójában nem tesz mást, mint a generátor üzemmódjain zongorázik, a töltésen kívül a villamos gép motorként az indítómotor feladatát is átveszi, így a hagyományos önindító el is hagyható. A BRS-sel ugyanezen az elven működik az alapjáraton feleslegesen forgó motort leállító startstop is, a generátor az ékszíjon át indít, ha kell, de ami ennél sokkal érdekesebb, gyorsításkor egy darabig be is segít a belsőégésű gépnek, azaz – akár 13 LE-vel és 160 Nm-rel – behajt a főtengelyre, így spórol üzemanyagot. Motorfékben az irányítás megnöveli a generátorüzemi gerjesztést, így a generátor is fékez (hiszen a főtengelyt lassítja) ugyanakkor hatásosabb az akkutöltés. Ebbe az üzemmódba egyébként a vezető is beleszól, a generátor „fékhatását” a fékpedál állása is módosítja kicsit. Így persze megállni nem lehet, de a kisebb lassításokhoz nem kellenek a fékek, a mozgási energia egy része pedig az akkuba gyűjtögethető. Az autó hagyományos, 12V-os elektromos rendszere lényegében érintetlen maradhat (a 12V-os akku is megmarad), de az összes fogyasztót a 48V-os generátor táplálja feszültségátalakítón keresztül. Az egész rendszer többlettömege a hagyományos 12V-oshoz képest nem éri el a tíz kilót, hiszen az akku, a generátor és a feszültségátalakító pluszát jelentős részben kompenzálja az indítómotor hiánya.
A BRS automataváltóval egy további trükkre is jó: akár menet közben is leállítja a motort, hogy az autó szabadon gurulhasson. Ilyenkor természetesen a váltó kuplungja old. A rendszer, amint szükség van rá, azonnal újraindítja a gépet, és arra is ügyel, hogy rángatás nélkül kapcsolódjon újra a hajtásba, ehhez a fordulatszámokat úgy hangolja össze, hogy ha kell vissza is kapcsol. Ha gurulás közben motorfék kell, azt a vezetőnek elég a fékpedál finom megérintésével jeleznie, és a kuplung máris zár, az autót hajtó motor és a generátor pedig bekapcsolódik a lassításba.
A BRS már menetkész, bármikor sorozatgyártásba vihető.
SZG
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...