Hírek

2015. augusztus 7. péntek, 06:42

Terjednek az új biztonsági rendszerek az autókban

Az elmúlt hét évben a felére esett vissza a közúti baleseti halálozások száma, amiben komoly szerepet játszhat a biztonsági rendszerek tömeges szériatartozékká válása is.

 

Aki 5-6 évesnél nem idősebb autót választ magának a hazai használtautó-kínálatból, jó eséllyel menetstabilizátort (ESP), gyerekülés-rögzítőt (Isofix) és számos kiegészítő légzsákot is kap az autóba. A Használtautó.hu hirdetésállományának elemzése alapján arra is fény derült, hogy a guminyomás-érzékelő rendszer (TPMS) öt év alatt hihetetlen karriert futott be: míg öt éve a néhány éves kínálatban kilencből egy autó rendelkezett ilyen elemmel, mára a fele részükbe beszerelték ez a rendszert.

Míg 2007-ben még 1232 halálesetet okoztak a közúti balesetek, az elmúlt három évben ez a szám rendre 600 körül alakult. A jelenség oka a szigorúbb közlekedési szabályok bevezetése és a fokozottabb ellenőrzés mellett az, hogy az elmúlt években a biztonságtechnika forradalmi módon tört be az autógyártásba. Ma már a legegyszerűbb kisautókat is felszerelik ABS-szel, ESP-vel, és a legtöbb esetben immár az oldal- és függönylégzsák is szériatartozék.

A Használtautó.hu-n meghirdetett csaknem 78 ezer személyautó adatai többek között a biztonsági rendszerekkel való ellátottságról is jó képet adnak. (Az adatokat a hirdetők adják meg, így azon eladók miatt, akik csak részben töltik ki a felszereltségi részt, a valódi arányok kissé még pozitívabbak is.) A korcsoportonkénti bontásból jól látszik, hogy míg a frontlégzsák és az ABS már a most 10-20 éves korcsoportban is jellemzőnek számít, az ESP, az Isofix, az oldal- és a függönylégzsák csupán a 0-6 éves autók között ér el 50 százaléknál magasabb előfordulási arányt.

A hatékonyság gyakorlati beigazolódását követően a biztonságtechnikai elemek jó részét a hatósági szabályozás előbb-utóbb kötelező elemmé lépteti elő. Míg a vezetőoldali légzsáknak és az ABS-nek erre 41, illetve 36 évet kellett várnia az első alkalmazást követően, az ESP-nek ehhez 19, a TPMS-nek pedig a nagytételű gyártás kezdetét követően csupán 15 évet kellett várnia.

Ha a 2015. júliusi használtautó-kínálatot a 2010-es kínálattal hasonlítjuk össze, arra is gyorsan fény derülhet, mely alkalmazások terjedtek a leggyorsabban az autók egyes korcsoportjaiban. A technológiai fejlődés hatása értelemszerűen a legfiatalabb, néhány éves autók körében jelentkezik a legnagyobb arányban. Itt azt találjuk, hogy míg öt éve csak minden kilencedik autó rendelkezett TPMS-sel, addig ez az arány mára 50 százalékra nőtt. Az ESP-vel való ellátottság ugyanebben a körben 47-ről 81 százalékra emelkedett.

Az egyik legkeresettebb célcsoport ugyanakkor a használtautó-piacon a 7-10 éves korosztály. A változások ebben a körben is szembetűnőek. Ha öt éve akartunk volna venni egy közel 10 éves autót, csak minden ötödikben találtunk volna ESP-t, a TPMS pedig szinte ismeretlen lett volna. Ma már az ilyen korú kocsik 42, illetve 9 százaléka rendelkezik e két elemmel. Ugyanebben a körben öt éve csak minden hatodik járműben volt Isofix és függönylégzsák, ma már ezek előfordulási aránya 40 százalékos.

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

A Renault Trucks 2021 évi fejlesztései

Változik a dizájn, megújul a kormányoszlop, az ülések, és...

Haszonjárműként kapható újra a Suzuki Jimny

2020-ban a szigorodó európai károsanyag-kibocsátási szabályozás miatt a japán...

Kia Carnival

Európából sajnos régóta eltűnt, Észak-Amerikában azonban a Sedona örökébe...

Ez a leggyorsabb Cupra!

A VZ a spanyol Veloz (gyors) rövidítése, ami valóban...

30 éves a Magyar Suzuki

50 év kihagyás után, 1991 tavaszán a japán márka...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás