Hírlevélbe

2015. július 29. szerda, 10:55

Mire figyeljünk használtautó-vásárlásnál?

Íme, a használtautó-kereskedők néhány trükkje.

A használtautó-import dübörög, özönlenek az országba a nemritkán 15 év feletti kocsik, idén akár 140 ezret is behozhatnak. Tudjuk, nem minden kereskedő csaló, de a témában járatos szakértőnk szerint a lehúzásra játszók jellemzően kétféle autóért mennek külföldre: sokat futott, de csak pár éves cégesekért vagy töröttekért. A szóbeszéddel ellentétben a jó (vagy ésszerű áron javítható) kocsik nyugaton sem olcsók, ezért általában az itthoni javításon kell spórolni, hogy összejöjjön a zsebre tehető haszon.

A tisztességesen karbantartott, sokat futott, de nem öreg cégesekkel általában egyszerű a helyzet: az utasteret alaposan kitakarítják (műanyagápolás, szövettisztítás, bőrápolás), a kisebb kárpithibákat (főleg a vezetőülésen) kijavítják, az esetleg jobban megkopott kormányt, váltómarkolatot olcsón itthon újra bőröztetik, vagy kicserélik, akárcsak a pedálgumikat és az állapot máris tökéletes összhangba kerül, az időközben gyakran felére, harmadára visszatekert kilométerórával!

Az ilyen rányitásos horpadás javításához már lakatos vagy bontóból vásárolt ajtó kell. Az új lemezt gyakran fémtisztára csiszolják, csak, hogy ne legyen túl vastag a javítás után a festés, és az autót hibátlanként lehessen eladni. Közben meg oda a rozsdavédelem

Az ilyen rányitásos horpadás javításához már lakatos vagy bontóból vásárolt ajtó kell. Az új lemezt gyakran fémtisztára csiszolják, csak, hogy ne legyen túl vastag a javítás után a festés, és az autót hibátlanként lehessen eladni. Közben meg oda a rozsdavédelem

A több százezret futott autóknál a fényszórókat, az első lökhárítót és a motorháztető élét természetszerűleg megviseli az útról rácsapódó por és kavicsáradat, de a nyomok okosan és költséghatékonyan száműzhetők: a műanyag burás fényszórókat felpolírozzák (ezzel gyakran eltüntetik gyári UV-védelmüket is, így lakkozás vagy fóliázás híján gyorsan újra bemattulnak), a lökhárítót újrafényezik, sokszor a géptetőt is, de itt, hogy a rétegvastagság-mérő ne árulkodjon, szinte mindig a fémig lecsiszoltatják a lemezt! A vastagság rendben lesz, de oda a gyári rozsdavédelem, amit nem lehet rendesen pótolni. Az alapozóra jön a friss festék, a tulaj pedig csodálkozik, ha az első itthoni kavicsfelverődések nyomán már az autómosások után rozsdásodni kezd a „megkímélt, keveset futott” kocsi.

Polírozással szinte újjávarázsolható a műanyag fényszórók burája, de a ködlámpa üvegének opálos, matt felülete árulkodó lehet

Polírozással szinte újjávarázsolható a műanyag fényszórók burája, de a ködlámpa üvegének opálos, matt felülete árulkodó lehet

Ami árulkodhat, az a ködfényszóró (ha van), ez legtöbbször üvegburás, és ha opálos (mert a nepperek ezt nem szokták cserélni, hiszen a laikusok általában meg sem nézik), akkor az autó biztosra vehetően sokat ment. Ugyanerre utalhat az első kerekek mögötti festékkopás alul a küszöbökön: a felcsapódó sár, szennyeződés a rücskös, általában a vajszínű alvázvédőig lekoptatja a felületet, érdemes ezt is ellenőrizni. A légkondicionáló is fontos pont. A szokásos „működik ez, csak fel kell tölteni” szöveg borítékolhatóan mese, a feltöltés ugyanis nem drága, ha tényleg ezen múlna, az eladónak többet érne feltölteni, mert többet is hozna úgy, mint üzemképtelenül. A törött autók között nemritkán totálkáros roncsok is újra forgalomba kerülnek nálunk, életveszélyes hiányosságokkal. A külföldön kiszemelt donorra a nepper csak filléreket költ, majd beindul a körfolyamat. A hiányzó dolgokat bontókból szedik össze, nem titok, hogy a lopott autók gyakran így, alkatrészként élnek tovább. Minél drágább az autó, annál profibb munkára törekszenek a lakatosok: a leginkább szem előtt lévő, és a vevők által rendszeresen ellenőrzött részleteket, a váznyúlványokat, a tűzfalat, a csomagtér alját szemre hibátlan állapotúra alakítják vissza és a fémig csiszolással itt is mindig ügyelnek rá, nehogy a festékvastagság mérő kimutassa a javítást. Ám a karosszériára sehol sem kennek új rozsdavédelmet, ha a lakatos lelkiismeretes és esetleg le is fújja az elemeket cink spray-vel, a fényező azonnal tönkre teszi a felhordott réteget, mert a festékben lévő hígító oldja a cinkpermetet –- az egész autó időzített rozsdabombává változik! Előfordulhat, hogy egy-egy kisebb sérülést is a teljes oldal, vagy ha több apró hiba van, az egész autó átfényezésével orvosolnak. Ezzel a régi és új elemek közötti feltűnő árnyalatkülönbséget próbálják eltüntetni, ugyanis hiába a megfelelő színkódú festék, más a fényezési technológia a gyárban és más a javítóiparban, szinte mindig látható színeltérés. Hiába a precíznek tűnő lakatolás, a szép dukkó, általában maradnak bőven törésre utaló jelek.

15 éves autó, poros, de száraz a motortér, pont olyan, amilyennek lennie kell. Nem feltétlenül jó jel, ha csillog

15 éves autó, poros, de száraz a motortér, pont olyan, amilyennek lennie kell. Nem feltétlenül jó jel, ha csillog

A motortérben érdemes a műanyagokat is megvizsgálni, nincs-e fehér, elhajlásra utaló jel rajtuk, ahogy a kipufogó hővédőlemezén sem szoktak horpadások, törések, lenni — az ilyesmik legrosszabb esetben akár arra is utalhatnak, hogy a motor korábban kiszakadt a helyéről. Frontális karambolnál a motortartó bölcső akár annyira is hátramozdulhat, hogy nyomokat hagy mögötte az alvázvédő rétegen. A műszerfal visszajelző fényeinek (motorhiba, légzsák stb.) kiiktatása komoly, akár milliós anyagi kárt is rejthet, ezért mindig ügyelni kell rájuk, indítás után villanjanak fel, majd aludjanak ki. Szakértőnk két jellemző történetet is mesélt. Egyszerűnek látszó tolótető hibával érkezett hozzá egy A-osztályos Mercedes, és gyorsan kiderült, hogy a vázszerkezet javíthatatlan deformációja miatt nem nyílik a napfénytető. A balesetben az összes övfeszítő is eldurrant, ezeket sem cserélték újakra, viszont érzékelő rendszerüket egy-egy 3 ohmos ellenállással megbolondították. Az oldallégzsákokat is kihagyták, de takarójukat kicserélték, így semmi sem látszott a csalásból. Nem kevésbé rémisztő egy korábbi sorozatú 5-ös BMW (E60) esete sem. Ennél gyárilag, a komplett első rész, így a rugótornyok és a váznyúlványok is aluötvözetből vannak, hegesztések helyett speciális szegecskötésekkel. A törött BMW-n kaszálni akaró nepper viszont úgy vélte, jó lesz oda a barkácsbolti popszegecs is, az autó orra már néhány kilométer után szemmel láthatóan csálén állt, a motortérben pedig olyan, a terhelés és a korábbi baleset okozta repedéseket fedeztek fel, hogy jobbnak látták hozzá sem nyúlni.

Itt kell a küszöbök alá nézni: ha a festék lekopott, szinte mindegy mit mutat az óra, a kocsi biztosan sokat futott

Itt kell a küszöbök alá nézni: ha a festék lekopott, szinte mindegy mit mutat az óra, a kocsi biztosan sokat futott

A profi nepperek nem csak az autóval, az adminisztrációval is bűvészkednek. Újabban a behozott és már kipofozott autókat egyből a leendő tulajdonos nevén honosítják és vizsgáztatják, úgy mintha ő hozta volna be, így a nepper gyakorlatilag nyom nélkül marad közigazgatási rendszerben. Később a vevő sem tudja bizonyítani, kitől vette a kocsit, ha tehát olyan kereskedésbe tévedünk, ahol hegyekben állnak a rendszám nélküli autók és a fenti megoldást ajánlják, legyünk óvatosak.

Az ilyen kopott kormányt általában kicserélik, vagy ha bőrös újrahúzatják. Ha szilikontól fénylenek a műanyagok, az sem természetes

Az ilyen kopott kormányt általában kicserélik, vagy ha bőrös újrahúzatják. Ha szilikontól fénylenek a műanyagok, az sem természetes

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

A Renault Trucks 2021 évi fejlesztései

Változik a dizájn, megújul a kormányoszlop, az ülések, és...

Haszonjárműként kapható újra a Suzuki Jimny

2020-ban a szigorodó európai károsanyag-kibocsátási szabályozás miatt a japán...

Kia Carnival

Európából sajnos régóta eltűnt, Észak-Amerikában azonban a Sedona örökébe...

Ez a leggyorsabb Cupra!

A VZ a spanyol Veloz (gyors) rövidítése, ami valóban...

30 éves a Magyar Suzuki

50 év kihagyás után, 1991 tavaszán a japán márka...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás