Aktuális

2015. július 20. hétfő, 05:22

Dr. Schranz Dénes autói

A hobbitervező fogorvos látványos virtuális autókat rajzolt.

Dr. Schranz Dénes fogorvosi praxisa mellett kikapcsolódásként autókat rajzol. Mindig érdekelte az autózás, gyerekkorában formatervező szeretett volna lenni, szerette a képzőművészetet, a rajzot, végül mégis édesapját követte a fogorvosi pályán, és idővel klinikai osztályvezető főorvos lett. E területen is hasznát vehette térlátásának, konstruktív képességeinek. Tíz évvel ezelőtt éppen számítógépes tervezőprogramokkal ismerkedett — fogászati (térgeometriai) oktatóanyagokat készített a MAYA szoftverrel –, és minél mélyebben ásta bele magát a témába, annál jobban körvonalazódott régi álmának beteljesülése. Dénesre korábban is nagy hatással voltak Peter Schreyer, az egykori Audi, majd Kia-dizájner, jelenlegi Kia-elnök és vezetőtervező munkái. A Schranz-féle filozófia nem bonyolult: a természet tökéletességére kell törekedni, és ennek alapján összhangba kell hozni a formát a funkcióval.

Kia Cadenza méretű a virtuális Cadini. Azonnal szemet szúr a karosszériától távoli visszapillantó, az indukciós kilincsekben nincs mozgó alkatrész

Kia Cadenza méretű a virtuális Cadini. Azonnal szemet szúr a karosszériától távoli visszapillantó, az indukciós kilincsekben nincs mozgó alkatrész

Az elsőként megálmodott, és fél év alatt elkészített Cadini (a név a Kia Cadenza előtagjából és a Dénes becézett alakjából jön) luxusos, biztonságos és praktikus is egyszerre. A Kiával kapcsolatban sokszor emlegetett tigris itt nem csak a hűtőmaszkon jelenik meg, a teljes karosszériát az ugró, éppen áldozatára lecsapó nagymacska nyúlánk mozdulata ihlette. Dénes szerint a luxusautóknál kötelező a látens agresszivitás, a „mosolygó” frontrészeket meg kell hagyni a kisautóknak. A részletek kimunkálása precízen meghatározott pontok szerint történt. A kerekek központi szerepet kaptak, a szerkesztőgörbék a tengelyközéppontokból futnak fel a karosszériára, ezeknek, az íveknek a hossza határozza meg a dinamizmust, arányosságuk pedig végső soron az eleganciát. A nagy lemezfelületű testhez nem illenek filigrán rajzolatú felnik, a tömör tárcsák tigriskarom mintázatúak. A domborodó géptető a motor erejét szimbolizálja, íve a műszerfalon (középkonzol) folytatódik, javítja a térérzetet a kabinban. A kettős lábú visszapillantókkal jobb a kilátás, kevesebb felületet takarnak ki. A tigris testét (has és hátvonal) a karosszéria alsó és felső íve jelképezi, és igazi csemege a négy övvonali, remek fogású indukciós kilincs: a doktor úr munkaeszközének, a fogorvosi szék fúrótartó állványának a markolatát másolta le. A fényszórók a hűtőmaszk vonala fölé kerülhettek (esztétika), a hátsó lámpák a far felső élén futnak, így messziről, és ami Dénes szerint közlekedésbiztonsági szempontokból fontosabb, átlós irányból is jól láthatók.

Drasztikusan emelkedik a HoUDINI övvonala, hátul a csomagtérajtó lemezében középen üveglap javítja a kilátást

Drasztikusan emelkedik a HoUDINI övvonala, hátul a csomagtérajtó lemezében középen üveglap javítja a kilátást

A benzin-elektromos HoUDINI (Magyarországra utal a HU, de a beszúrt o betűvel a nagy szabaduló művészt is sikerült belecsempészni) részben az előd továbbfejlesztése, részben új koncepció. Méretei is vannak -– hossz 4960, szélesség 1944, magasság 1683 mm, tengelytáv 3500 mm, nyomtáv elöl/hátul 1644/1600 mm –, a magasra tornyosuló forma a drasztikusan hátratolt kerekekkel az 1930-as évek Hot Rod stílusát hozza. Az alkotó szerint a fiatalokat a SUV és a Hot Rod érdekli leginkább, ezek a szabadságérzet aktuális és ikonikus jelképei, de a közlekedésben a hibridé a jövő. A hatalmas tengelytáv szerepe kettős: tágas tőle az utastér, és a megemelt utascella alatt jut hely az akkumulátoroknak is. Ráadásul a kialakítással növelhető a karosszériamerevség. A hibridek tisztán elektromos hatótávja manapság gyakran csak jelképes, ám a HoUDINI több száz kilométert tehetne meg emissziómentesen. Fontos azonban a belső égésű motor is, ez százszázalékos biztonságérzetet ad, hogy szükség esetén nem marad az ember töltés nélkül az útszélén, ráadásul (pl. a BMW i8-hoz hasonlóan) könnyen összehozható vele az összkerékhajtás. Dénes csak elvében dolgozta ki a hajtásláncot, e szerint az első kerekeket benzinmotor, a hátsókat oldalanként egy-egy villanymotor hajtaná.

A Cadini formai megoldásai sok helyen feltűnnek, csak másképpen. A legérdekesebb a kettős lábú visszapillantó továbbgondolása: az A-oszlopokat gyakorlatilag sikerült leválasztani az utastérről, a tükröt is magába foglaló, egyedi megjelenésű ív javítja a biztonságot, az ajtók feletti nyílások átengedik az oldalszelet. A kilátást javítják a mélyre vitt, holtteret csökkentő első oldalablakok. Játék a nyílmotívum, a hűtőmaszk formája nyílhegy, a nyílvessző szára végighúzódik a gépházon, a tetőn és a hátsó ajtón szűkítve, ívesen fejeződik be, magába foglalja a csomagtérajtó kilincsének indukciós markolatát, és egy kilátásjavító üveglapot is. A felnik küllői szintén nyilak, kerékméret még nincs, de a HoUDINI arányait ismerve 20 col saccolható. Végül megér egy mondatot a küszöbön olvasható típusnév. Dénes szavaival ez tipikus szűz gondolat: ő civilként nem érti a belülre tett, akár ki is világítható küszöbdíszítéseket, hiszen azokat legfeljebb a tulajdonos és utasa láthatja addig a néhány másodpercig, amíg be- és kiszáll. Ha az ilyen feliratoknak promóciós szerepet szánnak, akkor sokkal hasznosabb, ha mindenki látja őket. A Kia Cadini és HoUDINI kidolgozottsága még nem 100 százalékos, alkotójuk folyamatosan finomítja őket, sőt a számítógép monitorán már ott forog a harmadik virtuális modell. Neve még nincs…

Krepsz Zoltán

 

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás