Technika

2015. július 17. péntek, 06:16

A Corvette új V8-asa

A General Motors fejlesztői alapjaiban átrajzolták 6,2-es V8-asukat, kifejezetten az új Corvette-nek. Most itt a kompresszoros is.

A GM a 21. században sem tett le a nagy V8-asokról, folyamatosan fejleszti, modernizálja őket. Legfrissebb újdonságával azonban jóval tovább ment, a 2013-ban bemutatott 6,2 l-es szívó benzines csak látszatra a korábbi sorozat rokona: bár a 103,3 mm-es furat, a 92,0 mm löket, és velük a furatközepek 117 mm-es távolsága onnan származik, de a fejlesztőcsapat vezetője szerint az alkatrészek több mint 99 százaléka új. Friss, aluötvözet blokkban futnak a dugattyúk, a kovácsolt acél főtengely öt, indukciós edzéssel felületkezelt csapágyon forog.

Egyelőre csak a Corvette-et viszi az újdonság, de hamarosan új teljesítményváltozatok is érkeznek belőle, és akkor jobban elterjed a GM márkáinál

Egyelőre csak a Corvette-et viszi az újdonság, de hamarosan új teljesítményváltozatok is érkeznek belőle, és akkor jobban elterjed a GM márkáinál

 

A hajtókarok anyaga is kovácsolt acél, a Mahle-gyártású dugattyúk aluöntvények. A hengerfejek is frissek, de változatlanul hengerenkénti kétszelepesek (a szívószelepek szára üreges, a kipufogóké nátriumtöltésű), a vezérlés pedig meglepő módon maradt nyomórudas (OHV)! Még meglepőbb, hogy változó is. A befecskendezés nagynyomású és közvetlen, a hengerszög az amerikai divatba illően változatlanul 90 fokos, és alapfelszerelés a hengerkikapcsolás.

 

A kovácsolt alu dugattyúk kompressziógyűrűi teflonbevonatúak

A kovácsolt alu dugattyúk kompressziógyűrűi teflonbevonatúak

A nagy motorban részterhelésnél csak négy henger dolgozik, és hogy ilyenkor a lehető legkisebb legyen a járásegyenlőtlenség, az egyik hengersorból a két szélső, a másikból pedig a két középső marad üzemben. A leállított hengerek nem egyszerre, de a lehető legszorosabban egymás után kapcsolnak ki, mindegyikben az expanziós ütem végén maradnak zárva a szelepek. A motorirányítás a hidraulikus szelephézag-kiegyenlítő hengerekből engedi el a motorolajat a leállításhoz, a szelephimbák ilyenkor nem érik el a szelepeket, ettől azok zárva maradnak. A leállított (gyújtás és befecskendezés nélkül maradt) hengerekben természetesen változatlanul le-feljárnak a dugattyúk, de a bezárt meleg gáz rugóként viselkedik, így a pumpálási veszteségek minimálisak, igazából csak a súrlódással kell számolni. A leállítás időzítése azért fontos, mert a munkaütem meleg kipufogógáza nem engedi kihűlni a nem dolgozó hengereket, így könnyebb és gyorsabb is az újraindítás. A piezofúvókás, közvetlen befecskendezés csúcsnyomása 210 bar, és hidegindítás után — néhány másodpercig — két adagban küldi a töltetet a hengerekbe. Ettől gyorsabb a bemelegedés, és csökken a hidegüzemi emisszió. Csak a befecskendezés tervezésére és hangolására több mint hatmillió órányi számítógépes szimulációt használtak fel, az egész gép összeállításához pedig még másik tízmilliót.

Vadonatúj az aluöntvény motorblokk

Vadonatúj az aluöntvény motorblokk

 

A kifutó modellnél kicsivel nehezebb, segédberendezéseivel együtt 211 kilós szívó V8-as magas, 11,5:1-es kompresszióval működik, egy vezérműtengelyes vezérlésében csak az időzítés módosul, és a kialakításból adódóan nem is állítható egymástól függetlenül a két oldal. Az eredmény így is 450 LE és 631 Nm, de van még feljebb: a GM idén bemutatta ugyanezt a motort kompresszorral, egyelőre csak a Corvette-ben. A 633 LE és a 831 Nm egy, a hengersorok közé szerelt, szíjhajtású Eaton csavarkompresszortól keletkezik, a feltöltő csúcsfordulatszáma 20 000/perc, a levegős közteshűtő 65 fokkal képes csökkenteni a töltőlevegő hőmérsékletét. A kompressziót 10,0:1-re csökkentették, a főtengely és a teljes forgattyús mechanizmus méretei változatlanok, de anyaga új, az öntött dugattyúkat kovácsoltakra cserélték a kompressziógyűrűket, pedig súrlódáscsökkentő teflonalapú anyaggal vonták be. A hengerfej ötvözete a nagyobb hőterhelések miatt friss, az olajhűtő pedig nagyobb lett. Az olajszivattyú a szívó változatban is mechanikus meghajtású, terhelésfüggő szabályozással, kétfokozatú, változó szállítással, de a versenycélokra szárazkarteres, külön olajtartályos kenőrendszerrel is megrendelhető feltöltős kivitelben nagyobb a szállítása. Minden más alapvetően változatlan, a kompresszortól a tömeg nagyjából 240 kilóra nőtt. Az új géphez friss nyolcfokozatú bolygóműves automata, vagy hétsebességes kéziváltó kapcsolódhat. Ezzel 3,5 s alatt viszi a Corvette-t állásból 100-ra.

SZG

Comments

comments

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Oktatás a Magyar Autóklub vezetéstechnikai pályáján (x)

Hasznos és élményekkel teli programmal vár mindenkit a MAK...

Ecobest Challenge 2021, Electrified by Vinfast

Az Autobest idén is megrendezte Spanyolországban a nagy villanyautó-tesztjét.

Mutatjuk az Autobest 2022 döntőseit!

Döntött a zsűri, ez a hat modell maradt versenyben...

Háromféle hibrid hajtáslánc elérhető a Suzukinál

Egyre több vásárló érdeklődik a hibrid meghajtású modellek iránt,...

A Vinfast és az Autobest együttműködése

A 2017-ben alapított, 2018-ban pedig az Autobest által is...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás