Tesztek és bemutatók

2015. július 6. hétfő, 08:38

Ablaktörlő lapátok tesztje - Látásvizsgálat

Ablaktörlő lapátokat tesztelt a legnagyobb német autóklub. Győztek a drágák.

A biztonságos vezetés egyik záloga a jó ablaktörlő, amely nem csíkoz, nem ugrál, nem zajong, miközben végzi a dolgát. Sokan nem is foglalkoznak vele, használják, amíg a gumi le nem szakad róla. Pedig, ha nem látunk ki rendesen, például esőben, sokkal később észleljük az úton előttünk történő eseményeket, megnő a baleset kialakulásának kockázatra.

ablaktorlo

De milyen ablaktörlőt vegyünk az elhasznált helyett? Az autós szakáruházak és bevásárlóközpontok polcai rogyásig vannak a különféle méretű, márkájú, fajtájú lapátokkal, vehetünk néhány száz forintért és akár több ezerért is újat. A döntés nehéz, mert nemigen van tájékozódási pontja az autósoknak. A legnagyobb német autóklub, az ADAC legutóbbi tesztjében arra keresi a választ, hogy melyik, a piacon fellelhető utólagos ablaktörlő ajánlható leginkább? Nyolcféle lapátot válogattak a boltok polcairól, mindegyikből összesen nyolcat, hogy minél részletesebb vizsgálatot végezhessenek. A lapátok fele a most divatos, egybeépített, műanyag-gumi aeroblade típusú lapát volt, a másik négy pedig hagyományos, acélvázas, áruk 11 és 37 euró körül mozgott. Az újfajta ma már szinte egyeduralkodó az autógyártóknál, mivel aerodinamikus formájának köszönhetően nagy sebességnél jobban tapad a szélvédőre, ráadásul maga a szerkezet is jóval egyszerűbb, hiszen nincsenek benne apró alkatrészek. A vizsgálatkor a két legfontosabb kritérium volt, hogy megnézzék, hogyan hat rájuk a mechanikus igénybevétel, és a külső környezetből érkező hatások, azaz például a napsütés vagy a fagyos hideg. Laboratóriumban mérőműszerekkel, ellenőrzőpadokon szimulálták a különféle körülményeket és vizsgálták meg a törlési teljesítményt (ezen belül a csíkozást, a lapátok ugrálását, kopogását), a fel- és leszerelés bonyolultságát, a lapátok kidolgozását és azt, hogy az új és mesterséges napoztatással (UV-fénnyel) „öregített” lapátok miként viselkednek. Belülről lesötétített ablaküvegen folyt a próba úgy, hogy minden egyes lapát után speciális polírozószerrel törölték át az üvegfelületet, nehogy az előző lapát gumimaradványai befolyásolják az eredményt.

Fölényesen győzött az aeroblade kialakítású Bosch AeroTwin Multi-Clip lapát, amely a súlyozásnál 90 százalékosan számító törlési teszten a legalacsonyabb pontszámot, 2,0-at ért el. Akár a +20 fokon, akár a –10 fokon végzett próbán vizsgálták, nem lehetett legyőzni, új állapotban és folyamatos működtetés mellett is a legjobb volt. Az UV-fénnyel öregített állapotban –10 foknál szintén ez mutatta a legjobb képességeket. Hogy a törlési teljesítmény nem függ a kialakítástól, azt mutatja, hogy a második helyezett egy hagyományos lapát lett, szintén a Bosch terméke, a TwinSpoiler, ez 2,2-es értékeléssel zárta a törlési versenyt, a +20 fokos teszten pedig a mezőny legjobbja volt, mesterségesen öregített állapotban. Azt érdemes tudni, hogy az ADAC az iskolai érdemjegyekből indul ki, de fordított módon, azaz minél kisebb a pontszám, annál jobb a termék. A legdrágább, 37 eurós aeroblade lapát, az SWF VisioFlex összetett harmadikként zárt, 2,5 pontot ért el a törlési teszten kiegyensúlyozott működéssel és a legkönnyebb felhasználással hívta fel magára a figyelmet. Közepes eredménnyel végzett az SWF hagyományos lapátja, valamint –- meglepő módon –- az itthon is jól ismert Valeo mindkét terméke, továbbá a nálunk nem elterjedt Unitec egy-egy lapátja. A Valeo aeroblade lapátjának a könnyű, sérülésveszéllyel nem járó felszerelést tudták pozitívumként megemlíteni, ugyanakkor „bukdácsolt” az üvegen, nedves foltokat hagyott maga után. Klasszikus lapátja kifejezetten gyengén teljesített a törlési próbán. Az ADAC szakemberei furcsállták, hogy ugyanazon lapátok különböző példányai sokszor egészen más teljesítményt mutattak, s arra jutottak, hogy ennek oka a tárolás, öregedés lehet. Éppen ezért célszerűnek tartanák, ha a gyártók feltüntetnék a csomagoláson a gyártási időt, mint a gumiabroncsoknál.

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Oktatás a Magyar Autóklub vezetéstechnikai pályáján (x)

Hasznos és élményekkel teli programmal vár mindenkit a MAK...

Ecobest Challenge 2021, Electrified by Vinfast

Az Autobest idén is megrendezte Spanyolországban a nagy villanyautó-tesztjét.

Mutatjuk az Autobest 2022 döntőseit!

Döntött a zsűri, ez a hat modell maradt versenyben...

Háromféle hibrid hajtáslánc elérhető a Suzukinál

Egyre több vásárló érdeklődik a hibrid meghajtású modellek iránt,...

A Vinfast és az Autobest együttműködése

A 2017-ben alapított, 2018-ban pedig az Autobest által is...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás