Pancserteszt
Pancserteszt: H4-es izzók
Nyolc izzót pancserteszteltünk, a fényerejükre voltunk kíváncsiak.
Az Osramtól tesztre kapott három izzó adta az ötletet, hogy a lehető legegyszerűbb módszerrel megmérjük, mit tudnak a mai H4-esek. A módszer már többször bevált: állványról, profi digitális fényképezőgéppel mértük a fényerőt, erre az egy paraméterre voltunk kíváncsiak, hiszen ez az autósok számára a legfontosabb. Az élettartamot — bár éppen az Osram hivatkozik az átlagosnál sokkal hosszabb üzemidőre — pancsermódszerrel nem tudtuk és nem is akartuk vizsgálni. Kiválasztottunk egy függőleges, szürke betonfalat, és este 10-kor teljes sötétségben nekiálltunk. A tesztalany egy 1993-as Suzuki Swift volt, ennek bal fényszóróizzójához nem nyúltunk, a jobb oldalit cserélgettük. A fényképezőgép érzékelőjét egy adott pontra, a lámpa fali fényfoltjának közepére állítottuk, és természetesen az autó is egy helyben állt végig (járó motorral, hogy folyamatos legyen a töltés).

Csere a sötétben; ez a mai átlagautókban már sokkal bonyolultabb művelet, a Suzukiban egyszerű. Vigyázni kell, hogy a burát ne érintsük meg, mert a zsíros ujjlenyomat gyorsan tönkreteszi az izzót
Mindig ugyanazokkal a paraméterekkel dolgoztunk: 35 mm-es gyújtótávolságú fix objektívvel, 200-as ISO beállítással, spot fényméréssel, a fehéregyensúlyt pedig „lámpafényre” állítottuk. A rekeszállás fix 2,8 volt, arra voltunk kíváncsiak, hogy a gép ehhez milyen záridőértéket választ. A záridő és a fényérték egyenes arányban áll: minél rövidebb a záridő, annál jobban világít az izzó. E módszer arra is jó, hogy az egyes tesztpéldányok közötti konkrét különbségekre következtethessünk: ha az egyiknél mondjuk 1/80-adot jelez, a másiknál pedig 1/160-adot, utóbbi fénye kétszer erősebb. Hét H4-es izzó mérkőzött meg egymással, azért éppen ilyenek, mert egyrészt rengeteg 10-15 év körüli autóban találunk H4-est, másrészt az autógyártók (olcsóságuk miatt) kezdenek visszatérni hozzájuk. Referenciának a Suzuki saját, kínai izzókészletében talált, GK márkájút vettük, 1/80-adot mértünk vele. A boltban vásároltak között volt 130 és 1500 forintos is, az Osram izzói párban 2-3 ezer forint körül mozognak, bolttól függően.
Az eredmény: a drágább lámpák elvitték a show-t, ugyanakkor például a dobozán sok jóval kecsegtető, „xenonos kék” burafestésű Osram Cool Blue Intense elmaradt a legjobbaktól és a várakozásainktól is. Ár-értékban a Tungsram Megalight Plus 60% a fényerőverseny első helyezettje, 1/160-ad záridejével a GK-nál kétszer erősebben világít, az olcsókat pedig többszörösen lekörözi.
KaMi
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

A WTCR világkupa 2019. évi bajnoka 2022-ben az elektromos...

Magyarországon először nyílik Mercedes-Benz luxury showroom, a Pappas Auto...