Hírek

2015. január 19. hétfő, 08:20

Egy autómárka Afrikából

A Mobiust kifejezetten Afrikának tervezték, és árulni is csak ott fogják. Egyelőre.

A még ma is 30 év alatti amerikai informatikus Joel Jackson először 2009-ben utazott Kenyába, egy non-profit szervezet megbízásából. Fő feladata a helyi kisgazdaságok hatékonyságának növelése, piaci esélyeik javítása volt, informatikai módszerekkel. Egy interjúban azt mondta, „az első dolog, amit észrevettem, hogy a fejlődés fő gátja az állami utak állapota. Ha nem jut el a portéka a piacra, hiába hatékony a termelés!”

Ebbe az irányba indult el, úgy gondolta, egy legfeljebb hatezer dolláros, kifejezetten az afrikai igényekre tervezett, olcsó és olcsón fenntartható, személy- és teherszállításra is alkalmas autó segíthet a gondokon. Viszonylag gyorsan – mindössze tíz hónap alatt – el is készült az első prototípus a Mobius One. Helyi hegesztők által készített acélvázra szerelték, és 14 000 dollárból állt össze, úgy nézett ki, mint egy homokfutó, luxusmentes, egyszerű, és funkcionális volt. A prototípus jól működött. Ez elég is volt Jacksonnak ahhoz, hogy feladja korábbi állását, és minden idejét, energiáját a Mobius Motorsra fordítsa. Felvett negyedmillió dollár hitelt, elkezdte felépíteni a szervezetet, s nekilátott a Mobius Two megtervezésének, még minimalistább szemlélettel, 24 helyi alkalmazottal.

A matt lemezek alatt kézzel hegesztett térvázra épül az 1,3 tonnás Mobius Two. Már taxi társaságok is rendeltek belőle, szélvédője műanyag

A matt lemezek alatt kézzel hegesztett térvázra épül az 1,3 tonnás Mobius Two. Már taxi társaságok is rendeltek belőle, szélvédője műanyag

 

Az elődjénél sokkal pofásabb és mérnöki szempontokból is igényesebb második kocsi három hónap alatt, 2011 szeptemberére állt össze, 15 000 dollárból, ami tervezett sorozatárnak ugyan több mint a duplája, de prototípushoz képest egyáltalán nem sok. Jacksonék beleültek, és körbejárták vele Kenyát. „Ha megálltunk, mindig odajöttek, és állandóan azt kérdezték, hol lehet ilyet venni?” A konstrukció tehát üzletileg, és műszaki szempontokból is jól teljesített, kezdődhetett a gyártás megtervezése. A cél változatlanul a hatezer dolláros eladási ár volt, ez kevesebb, mint amennyibe ma egy átlagos használtautó kerül, a több mint harmincmilliós Kenyában. A terv most kicsit rosszabbul áll, mint korábban, a mai számítások szerint az összes adóval és járulékkal együtt mire a kereskedőkhöz ér a Mobius Two, alig kevesebb, mint tízezer dollár áll majd az árcéduláján. Ez még mindig versenyképes, mert külföldről behozott autókat komoly adó és vám is sújtja, egy 4-5 éves Toyota Corolla, vagy Hyundai i30-as ára 8000 dollár körüli Kenyában.

Egyszerű motortér, Renault benzinessel

Egyszerű motortér, Renault benzinessel

 

Jackson sokat vár autógyára társadalmi hatásaitól is, hiszen a majdani használt Mobiusok megvásárlásával autóhoz jutó szegény rétegek, faluközösségek (akár egyetlen közös autóval) is hozzáférhetnek majd a korábban elérhetetlen oktatáshoz, vagy a távoli, és így csak több napi gyaloglással, autóstoppal elérhető egészségügyi szolgáltatásokhoz. A cél a teljesen afrikai gyártás, és a legalább 40%-os kenyai beszállítói részarány elérése (ma 35%-nál tartanak). Az elején még csak 15 megrendelés érkezett, majd hamarosan befutott újabb száz, miközben az első évben csak ötven autót terveztek gyártani a teljesen kézi összeszerelésre alapozó üzemben. Idén indulhat a sorozat, a nagy részben Toyota alkatrészeket felhasználó, Renault motoros autóból akár 500 is készülhet 2014-ben.

Teljesen kézi gyártású az acél csőváz

Teljesen kézi gyártású az acél csőváz

 

A terepjárós jellegű, elsőkerék-hajtású, strapabíró Mobius Two elöl kétüléses, hátul, a két egymással szembe fordított padon hatan férnek el. Minden utasnak jár biztonsági öv. A padok kiszerelhetők, és máris kész a teherautó, 600 kilós teherbírással. Hátul hosszában beépített laprugókon rugózik a merevtengely, elől McPherson a futómű, elől belső hűtésű tárcsák lassítanak, hátra dobfékeket szereltek. Annak ellenére, hogy nem kifejezetten terepjáró, elől 41, hátul 38 fokos terepszögével a Mobius Two jól boldogul az úttalan utakon. Szervokormánya nincs, az 1,3 tonnás, acélvázra épített gép szélvédője műanyag. A beltér is egyszerű, a műszerfal a sebességmérő mellett csak egy vízhőmérőből és egy benzinszintmérőből áll. Az értékesítés Kenyából indul, majd kelet Afrikában folytatódik a terjeszkedés, s már az anyagi kilátások is bíztatóak, mert egy befektető 50 millió dollárral beszállt az üzletbe. A mérnökök már a 2016-ban érkező Mobius Three-n dolgoznak.

Ács T.

Comments

comments

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás