Hírlevélbe

2014. december 19. péntek, 15:36

Téli tréning – Autós felkészülés a síszezonra

Az év eleje a síszezon, sokan mennek a környező országokba kikapcsolódni. Érdemes felkészülni a túra előtt

A téli gumi fontosságát már sokszor ecseteltük, valószínűleg minden autós tisztában van azzal, hogy nem érdemes spórolni az abroncson. Főleg akkor jobb a drágább, minőségi darab, ha rendszeresen nekivágunk a havas hegyi utaknak. A téli mintázat profilmélységének legalább 4 mm-esnek kell lennie, ez jelentősen több, mint az egyébként jogszabályban előírt 1,6 mm-es minimum (nyári időszakra), ugyanakkor a téli gumi önmagában nem kötelező tartozék Magyarországon. Számos európai országban viszont elvárják (lásd táblázatunkat), s vele együtt a hólánc is elengedhetetlen felszerelés télen. Ami az abroncsokat illeti, a 6-8 évesnél idősebb, elöregedett „papucsokat” cseréljük újra: ebben a korban jelentősen veszítenek képességeikből, s ami esetleg még megfelelt a száraz aszfalton, az csődöt mondhat a latyakban vagy a lefagyott havon.

Kellékek télre: fagyálló ablakmosó, jégoldó, kefe a hó lesöpréséhez, hólánc, kesztyű, lapát. Mindenki igényei szerint tovább bővítheti a „csomagot”

Kellékek télre: fagyálló ablakmosó, jégoldó, kefe a hó lesöpréséhez, hólánc, kesztyű, lapát. Mindenki igényei szerint tovább bővítheti a „csomagot”

A kirándulás előtt ellenőrizzük vagy ellenőriztessük az autó műszaki állapotát. Félórás procedúra az egész, de életek is múlhatnak rajta. A fékek szerepe felértékelődik, hiszen hegyi szakaszokon lefelé ereszkedéskor kellemetlen meglepetést okozhat, ha elmúlik a fékhatás. A féktárcsák és betétek állapota is lényeges, de az elvizesedett fékfolyadék még veszélyesebb: kétévente cserélni kell, az elöregedett szer ugyanis könnyen felforr, s ekkor az autó megállíthatatlan is lehet. Az akkumulátort se hagyjuk ki az ellenőrzésből: ha hideg reggeleken a megszokottnál lassabban forgatja az indítómotort, a zord hegyi körülmények között egész biztos megadja magát. Még itthon vegyünk újat, ne külföldön kelljen akkuért szaladgálnunk. Ne hagyjuk ki a felszerelések közül a bikakábelt se, azzal (egy másik autót segítségül hívva) magunk is beindíthatjuk a motort. A fagyálló hűtőfolyadék ellenőrzésére is fordítsunk időt. A hegyekben eleve alacsonyabb hőmérséklettel kalkulálhatunk, mint itthon, lehet, hogy kevés lesz a hazai mínusz 10-15 fokhoz beállított „fagyállóság”. Méressük meg benzinkúton vagy szervizben, és szükség esetén töltsünk utána vagy cseréljük töményebbre a folyadékot. A dízelmotoros autók gazdái fontolják meg spéci, alpesi gázolaj vásárlását. Több kúttársaság is kínál ilyet, alacsonyabb a dermedéspontjuk, extrém hidegben könnyebben indul velük az autó, igaz, drágábbak is. A jó (hosszú nyelű, egyik felén gumírozott) jégkaparón és a jégoldó folyadékon sem érdemes spórolni. Utóbbi néhány pillanat alatt feloldja a vastagabb jégpáncélt is. A hó eltávolításához autómosó kefe vagy puha szálú seprű a legjobb. Nemcsak az üveg külső felületével akadhat dolgunk, belül a pára okozhat bosszúságot. Optimálisan beállított fűtéssel (maximális fokozatra kapcsolt ventilátor az ablakra irányítva, hátsó ablakfűtés és klímaberendezés bekapcsolva) viszonylag hamar szabad lesz a kilátás, de segítségül hívhatunk páramentesítő folyadékot vagy törlőkendőt is, ezek némileg gyorsítják a páraoldást.

Tankoljunk mindig időben, nehogy éppen akkor fogyjon el az üzemanyag, amikor a legnagyobb szükség lenne rá: hóban, fagyban, egy lakatlan hegyi úton…

Lécet a tetőre

Egy átlagos autó utasterében nemigen marad hely a síléceknek, ám rengeteg biztonságos szállítási mód létezik. Szállíthatjuk a léceket a tetőcsomagtartón, szabadon. Ehhez a kereszttartókra léchez való tartórendszert kell felszerelni.  Szinte mindegyik ma elérhető kivitel zárható, viszont, mivel szabadon utaznak, menet közben bekoszolódhatnak. A tetőboxot sokan szeretik, elsősorban praktikussága miatt. Nemcsak a lécek férnek bele (akár 5-6 pár is), de egyebket, például a sícipőket vagy a síruhákat is beletehetjük. Nem koszolódik a rakomány, ráadásul nem is lehet látni, hogy mi van a dobozban, emiatt talán kisebb eséllyel lesz a cuccunk a tolvajok martaléka. Kapható szélesebb, elsősorban csomagokhoz és hosszú, ám keskeny változat, utóbbi a sílécekhez ideális.    Többféle nyitási megoldással, akár extra biztonsági zárral is kaphatók, az olcsóbbak 40-60, a drágábbak 120-150 ezer forintba kerülnek. Érdemes körülnézni a használt boxokat kínáló oldalakon, viszonylag jutányos áron (10-15 ezer Ft/héttől) bérelni is lehet tetőtartót. Fontos, hogy a felmálházott autó menettulajdonságai megváltoznak, a súlypont magasabban lesz, több odafigyelést és óvatosabb vezetési stílust követel meg a sofőrtől a tetőrakomány. 

Tanácsok, ötletek:

O Tartsunk az autóban puha rongyot ablaktisztításra: menet közben a felcsapódó esővíz és latyak gyorsan bekoszolja az oldalüvegeket

O Ablakmosóból legyen tartalékunk, egy sok száz kilométeres úton gyorsan fogy a szer

O Ha elakadtunk a hóban, segíthet rajtunk a gumiszőnyeg, a macskaalom vagy a fűrészpor: a gumi elé téve érdesítik a felületet, s a kerék könnyebben talajt fog

O Zseblámpát, vízálló kesztyűt, egy kanna üzemanyagot és takarót is érdemes betenni a csomagtartóba, elővigyázatosságból

O Körültekintően ellenőrizzük az autó lámpáit, a szürke, havas időben még fontosabb, hogy minden égő világítson. Tisztítsuk le nedves ronggyal vagy a benzinkutak ablakmosóival a lámpaburákat, hogy mi is lássunk, és minket is láthassanak a többiek.

O Ne csak a nappali fénnyel világítsunk, szürke időben hatékonyabb a tompított, ami hátulról láthatóvá teszi autónkat. A hátsó ködzáró fényt kizárólag akkor használjuk, ha erős ködben, sűrű hóesésben nagyon lecsökken a látótávolság, és emiatt lassítani is kell, máskülönben vakítjuk a mögöttünk jövőt.

O Kössünk utasbiztosítást (különösen a fokozott sérülésveszélyesnek kitett síelőknek ajánlott), és ne felejtsük otthon az ellátási jogosultságot igazoló Európai Egészségbiztosítási Kártyánkat sem

 

 

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

A Vinfast és az Autobest együttműködése

A 2017-ben alapított, 2018-ban pedig az Autobest által is...

Új IVECO T-WAY, az off-road haszonjármű

Az Iveco kiegészíti Iveco Way nehézgépjármű sorozatát új off-road...

Itthon az új Lexus NX: itt a plug-in hibrid hajtás!

A márka legfontosabb modelljéből - 2014 óta - több...

Szeptembertől érkezik a Kia EV6 Magyarországra

Megtapogathattuk, beleülhettünk a Kia első tisztán elektromos hajtásra tervezett...

A Renault Trucks 2021 évi fejlesztései

Változik a dizájn, megújul a kormányoszlop, az ülések, és...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás