Hírek

2014. november 21. péntek, 09:40

Hidrogénes Audit mutattak be

Az A7 Sportback h-tron quattro nagy erejű, sportos tüzelőanyagcellás elektromos hajtást használ energiaforrásként, amit hibrid-akkumulátor és egy hátul működő elektromos motor egészít ki.

Hajtásrendszere vérbeli quattro modellé avatja a 170 kilowatt teljesítményű Audi A7 Sportback h-tron quattro tanulmányt. Az első és a hátsó hajtás nem áll mechanikai kapcsolatban, az A7 Sportback h-tron quattro kísérleti modell e-quattro hajtásrendszere teljesen elektronikus szabályozású forgatónyomaték-elosztással működik.

A h-tron név „h” betűje a hidrogénre, mint kémiai elemre utal. Külső megjelenésében a kísérleti modell, amelyet az Audi a Los Angeles-i Autószalonra vitt, megegyezik a sorozatgyártású kivitelekkel. A döntő különbség az A7 Sportback motorházfedele alatt rejtőzik. Az Audi kísérleti autójának tüzelőanyagcellája – akárcsak a hagyományos A7 Sportback belsőégésű motorja – az autó orrában kapott helyet. Mivel a kipufogórendszer ez esetben kizárólag vizet vezet el, tömegtakarékos műanyagból készült. Maga a tüzelőanyagcella valójában több mint 300 önálló cella összessége, amelyek együttesen alkotnak egy köteget. Az egyes cellák központi eleme a polimer műanyag membrán, amelynek mindkét oldalán platinaalapú katalizátor található.

Audi A7 Sportback h-tron quattro

Az anódra hidrogént vezetnek, amely protonokra és elektronokra bomlik. A protonok a membránon keresztül a katódra vándorolnak, ahol a levegő oxigénjével vízgőzt eredményezve lépnek reakcióba. Az elektronok ezzel szemben a cellakötegen kívülre vezethető elektromos áramot keltenek, az egyes cellák munkaponttól függően 0,6 – 0,8 volt feszültséget állítanak elő. A teljes tüzelőanyagcella a 230 – 360 volt feszültségtartományban üzemel.

A tüzelőanyagcella temperálásáról saját hűtőköre gondoskodik, míg az utastérben egy hőcserélő és egy termo-elektromos, önszabályozó fűtőelem biztosít kellemes hőmérsékletet. A 80 Celsius fok hőmérséklettartományon működő tüzelőanyagcella magasabb követelményeket állít a hűtőrendszer elé, mint a vele összevethető teljesítményű belsőégésű motor, emellett azonban nagyobb, akár 60 százalékos hatásfok jellemezheti. Ez a mai belsőégésű motorok hatásfokának nagyjából a kétszerese. A rendszer indíthatósága egészen mínusz 28 Celsius fokig biztosított.

Az A7 Sportback h-tron quattro különlegessége hálózatról tölthető (plug-in) hibrid koncepciója, amely az Audi A2H2 és Q5HFC kísérleti modellek hajtásrendszerének továbbfejlesztése. A rendszer az elektromos hálózatról kábel segítségével feltölthető lítiumion-akkumulátorral van felszerelve, a 8,8 kWh energiatároló képességű konstrukció az Audi A3 Sportback e‑tron modellből érkezett. A csomagtartó alatt elhelyezett akkumulátor számára saját hűtőköre biztosítja az optimális hőmérsékletet. Fékezéskor hatékonyan tárolja a visszatáplálásból (rekuperáció) származó energiát, amivel teljes terheléskor jelentős teljesítménynövelést biztosít.

Az első és a hátsó kerekek között nem működik semmilyen mechanikus erőátvitel, az egyes tengelyekre jutó forgatónyomatékot – a kerekek hajtásból eredő megcsúszását (kipörgés) érzékelve – elektronikus szabályozás változtatja fokozatmentesen.

Pusztán akkumulátora segítségével az Audi A7 Sportback h-tron quattro akár 50 kilométert is megtehet, a hálózatról tölthető hibridmodell a hátuljában elhelyezett töltéstároló kábellel tölthető fel. Egy-egy teljes töltés feszültségtől és áramerősségtől függően két (380 voltos ipari áram) és négy óra (230 voltos háztartási hálózat) közötti időtartamot igényel.

Az autó elejében és hátuljában működő teljesítmény-szabályzó elektronika alakítja a tüzelőanyagcella és az akkumulátor egyenáramát az első és a hátsó kerekeket hajtó elektromos motorok számára felhasználható váltakozó árammá.

A két elektromos motor, amelyeket a feszültségváltókkal együtt közös alacsony hőmérsékletű kör hűt, egyaránt állandó gerjesztésű szinkronmotor. Teljesítményük egyenként 85, illetve a feszültség átmeneti emelésekor akár 114 kilowatt, maximális forgatónyomatékuk 270 newtonméter. Az elektromos motorok házába egy, 7,6:1 áttételű bolygóműves egységet is integráltak a mérnökök. A rendszert mechanikus parkolófék és egy differenciálmű-funkció teszi teljessé.

Az 1950 kilogramm saját tömegű Audi A7 Sportback h-tron quattro 540 newtonméter forgatónyomatékával álló helyzetből mindössze 7,9 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra. Végsebessége 180 kilométer/óra.

Az Audi A7 Sportback h-tron quattro négy hidrogéntartálya a padlózat alatt, az első futómű előtt és a középső alagútban kapott helyet. Belső alumíniumfalukat szénszál-erősítésű műanyag (CFK) burkolat veszi körül. A tartályok 700 bar nyomáson mintegy öt kilogramm hidrogénnel tölthetők fel, ami több mint 500 kilométerre elegendő. Az NEFZ-menetciklus szerint mérve a hidrogénfogyasztás nagyjából egy kilogrammra adódik 100 kilométerenként, amelynek energiatartalma 3,7 liter benzinének felel meg.

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás