Hírek

2014. szeptember 23. kedd, 09:56

Két litert fogyaszt a C4 Cactus Airflow

A Citroen a Párizsi Autószalonon mutatja be a C4 Cactus Airflow 2L tanulmányautót, amelynek fogyasztása csupán két liter üzemanyag száz kilométerenként.

A Citroen a tanulmányt az új C4 Cactusból fejlesztette ki, de légellenállási mutatói jelentősen javultak a szériaváltozatéhoz képest.  Az új első lökhárítón három elektronikusan vezérelt légbeömlőt alakítottak ki, amelyekben a légterelő lamellák minden esetben az optimális irányban állnak, ezzel biztosítva mind a hatékony motorhűtést, mind a légáram elvezetését.  A hátsó háromszögablak mögött változó geometriájú oldalsó légterelőket helyeztek el, amelyek a légáramlást a karosszéria közvetlen közelében vezetik el. A keréktárcsák mobil hűtőzsaluit a centrifugális erő működteti és irányítja.

C4 Cactus Airflow

A keskeny gumik mellett a kerékjáratba légfüggönyt építettek be. Az első sárvédő két szélén található, függőleges kis nyílások a kerekek felé terelik a levegőt, és ezzel javítják a levegőáramlást. A légterelőt meghosszabbították, és egy szellőzőt építettek be a hátsó sárvédő vonalában, így a levegő simábban áramlik az autó körül, és csökkenti a légellenállást növelő káros légörvényeket. A hagyományos külső tükröket visszapillantó kamerák váltják fel; mivel kisebbek és keskenyebbek, kevésbé befolyásolják a légáramlást. Az autó alatt elhelyezett takaró fenéklemez teljesen sík, így a levegő akadálytalanul áramlik át, az alul elhelyezett alkatrészek nem keltenek káros légörvényeket. A jelenlegi világítást első és hátsó fénydiódás fényszórómodul váltja fel, amely kis fogyasztásával hozzájárul az alacsony üzemanyag-fogyasztáshoz.

C4 Cactus Airflow

Ezek a változtatások karakteressé teszik a formatervet, amelyben a stíluselemek az autó légellenállási jellemzőinek javítását szolgálják, ennek eredményeként 20 százalékkal javult a tanulmány légellenállási hatékonysága a szériamodelléhez képest.

C4 Cactus Airflow

A sorozatgyártású C4 Cactus 200 kg-mal lett könnyebb, mint a C4, a C4 Cactus Airflow 2L tanulmány tömegéből pedig újabb 100 kg-t sikerült lefaragni (a hajtáslánccal együtt). A súlycsökkentést a szerkezeti elemekkel kezdték. A tanulmányautó padlólemezénél új anyagokat használtak fel:

– a felső tűzfalhoz, a belső hossztartókhoz és a hátsó padlólemezhez alumíniumot használtak,

– nagy rugalmassági határú acélból készültek az első hossztartók és a második üléssor mögötti keresztmerevítő,

– kompozit anyagokból készült az első padlólemez.

C4 Cactus Airflow

A gondos fejlesztői munka során nemcsak a szerkezeti elemeket, hanem az autó összes darabját górcső alá vették, hogy tovább csökkentsék a C4 Cactus AIRFLOW 2L tömegét. Ehhez könnyű és a súlycsökkentési célnak megfelelő anyagokat választottak:

– Karbon alapú kompozit anyagokat használtak fel a futómű rugóihoz, a csomagtérajtóhoz, a hátsó üléspadhoz, az oldalpanelekhez, a tetőhöz, a tető kereszttartóihoz, a sárvédőkhöz és az ajtókhoz. A karbon, texturált hatásánál fogva, kiemeli a küszöb alsó részének, a kerékjáratoknak és az első lökhárító belső oldalának mattságát, és gyöngyház színű környezetük kontrasztjának köszönhetően még szembetűnőbbé teszi őket.

– Alumíniumból készült a motorbölcső. A már eredetileg is alumínimból készült motorháztetőt viszont változtatás nélkül vették át a C4 Cactusból.

Az új anyagok sűrűsége jóval kisebb, mint az acélé (az alumíniumé nagyjából 2700 kilogramm/köbméter, a karboné pedig körülbelül 1200 kilogramm/köbméter, szemben az acél 7800 kilogramm/köbméter sűrűségével), ezért használatukkal jelentősen csökkenthető a jármű tömege.

De itt nem álltak meg: új eljárás alkalmazásával csökkentették a kipufogócsövek és a kipufogódobok anyagvastagságát, ami további súlycsökkenést eredményezett, áttetsző polikarbonátból készült a panorámatető. Ez az anyag még a többrétegű üvegnél is könnyebb, ugyanakkor hőszigetelő, akusztikai és ultraibolya-szűrő tulajdonságai ugyanolyanok, az oldalsó airbump elemeken szénszálrostot alkalmaztak; ez az anyag könnyebb, műszaki jellemzői viszont változatlanok.

C4 Cactus Airflow

A Hybrid Air hajtáslánc  több olyan fődarabot és technikát kombinál, amelyek már meggyőzően bizonyítottak: egy háromhengeres PureTech benzinmotort, sűrített levegős energiatároló egységet, a két motorból és hidraulikus szivattyúkból álló egységet, és egy bolygóműves automata váltót. Mindezt egy intelligens elektronikus rendszer vezérli, az adott helyzetnek leginkább felelő, legjobb hatásfok elérés érdekében. A tanulmányban a kompozitból készült két sűrített levegős tartályt az autó hátuljában helyezték el.

Háromféle hajtási mód lehetséges:

– Kizárólag léghajtásos (nulla kibocsátású) üzemmódban a sűrített levegős motor felváltja a belsőégésű motort.

– Benzines üzemmódban csak a benzinmotor működik.

– Kombinált üzemmódban a benzin- és a hidraulikus motor együtt dolgozik.

A szériamodell kínálatában is szereplő PureTech 82 motort az új hibrid hajtáslánc sajátosságainak megfelelően áttervezték. A motorban a súrlódási veszteségek mértéke körülbelül 20 százalék, ezt több újítással sikerült csökkenteni: Diamond Like Carbon bevonatot alkalmaztak, csökkentették a mozgóalkatrészek súlyát és csapágyakat használtak a forgóalkatrészekhez. További javulást sikerült elérni új siklócsapágyak és rendkívül alacsony viszkozitású olaj alkalmazásával. A motor globális hatásfoka, az égés jobb hatásfokával is számolva, 5 százalékkal javult.

A PureTech 82 motor és a Hybrid Air hajtáslánc összekapcsolásával a C4 Cactus Airflow 2L tanulmány üzemanyag-fogyasztását 30 százalékkal sikerült csökkenteni. Ez jelentős lépés egy olyan autó létrehozása felé, amely mindössze két litert fogyaszt 100 kilométerenként, ugyanakkor megközelíti a PureTech 110 motor menetdinamikai teljesítményeit.

 

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Kia Carnival

Európából sajnos régóta eltűnt, Észak-Amerikában azonban a Sedona örökébe...

Ez a leggyorsabb Cupra!

A VZ a spanyol Veloz (gyors) rövidítése, ami valóban...

30 éves a Magyar Suzuki

50 év kihagyás után, 1991 tavaszán a japán márka...

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic

2,5 tonna tömény csúcstechnika, amiből hat és félmázsányit nyomnak...

Aston Martin F1 Safety Car

Idén egy valamiben biztos megtörik a Mercedes uralma az...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás