Hírlevélbe

2014. szeptember 23. kedd, 10:52

Kell a pénzünk

Hosszú évek óta extra díjat számítanak fel a négykerékhajtásos autók műszaki vizsgáztatásnál. Vajon miért?

Olvasónk levelet írt, amelyben azt tudakolta, ugyan miért fizethet plusz díjat, 4100 forintot minden egyes vizsgáztatásnál a 4×4-es hajtásláncú autójára? Megkerestük a Nemzeti Közlekedési Hatóságot, akik előző lapszámunk lapzártája után válaszoltak csak, így a Levelezés rovatban nem tudtunk érdemi információt adni a bosszankodó levélírónak. Nemrég megjött a hatóság levele, amely arra ösztökélt bennünket, hogy jobban utánajárjunk a dolognak, mert úgy éreztük, itt valami nincs rendben. Arra a kérdésre, hogy mi az oka a plusz költségnek, hiszen mi úgy tudjuk, ez nem jár érdemi többlet feladattal, adminisztrációval, ez a szöveg érkezett: „A 4X4-es kerékképletű járművek vizsgálata bizonyos esetekben eltér a 2X2-es kerékképletű járművek vizsgálatától (a vizsgálat megfelelő elvégzéséhez mindenképpen szükséges a hajtás tulajdonságának pontos ismerete). A vizsgálatot a hagyományos vizsgasoron, de kiegészítő eszköz (kiegészítő görgők), vagy speciális fékpad segítségével végzik a vizsgabiztosok annak érdekében, hogy a jármű erőátviteli rendszerében esetlegesen kár ne keletkezzen. A vizsgálat díját jogszabály határozza meg. A közúti járművek forgalomba helyezésével és forgalomban tartásával, környezetvédelmi felülvizsgálatával és ellenőrzésével, továbbá a gépjárműfenntartó tevékenységgel kapcsolatos egyes közlekedési hatósági eljárások díjáról szóló 91/2004. (VI. 29.) GKM rendelet 1. számú melléklet az összkerék hajtású jármű vizsgálatának kiegészítő díját 4 100 Ft-ban határozta meg.”

vizsga1

Látszatra ugyanolyan, mint a hagyományos fékpad, ám egy kapcsoló átállításával képes arra, hogy az egyik görgőt előre, a másikat hátrafelé forgassa. Körülbelül másfélszer annyiba kerül, mint az egyszerű hajtáslánchoz készített társai

 

Nos, a szöveg elején olvasható általánosítás (egy kalap alá veszi a 4×4-eseket) teljességgel félrevezető, meg akarnak magyarázni egy olyan szabályt, ami rossz. Odáig rendben van, hogy a megvizsgálás bizonyos esetekben eltér a kétkerekesekétől, de utána már azt sugallják, hogy minden 4×4-esnek szüksége van a kiegészítő eszközre fékméréskor. Pedig nem. Felkerestünk egy vizsgabázist, ahol saját szemünkkel is meggyőződhettünk arról, hogy a szerkesztőségi 4WD Suzuki SX4-nek például tökéletesen megfelel a normál fékpad. Ez az autó tud szimpla elsőkerekesként viselkedni (kapcsolóval választhatjuk a tiszta 2WD hajtást) és automata vagy akár tengelyek közti fix nyomatékelosztásra is van mód. Automata állásban sem volt vele plusz munka:kikapcsolt motornál tökéletesen mérhető a hagyományos műszerekkel. Járó motornál (a vizsgáztatás nem járó motorral zajlik) már elvárta a spéci eszközt, mert az első keréknél lévő görgők beindításával úgy érzékelte, hogy be kell avatkoznia hátul is.

2.Sok vizsgahelyen ilyen kiegészítő görgős keret is van a raktárban: a hátsó kerekek alá valók, segítségükkel a hagyományos fékpadon is megmérhetők az állandó összkerekes autók

Sok vizsgahelyen ilyen kiegészítő görgős keret is van a raktárban: a hátsó kerekek alá valók, segítségükkel a hagyományos fékpadon is megmérhetők az állandó összkerekes autók

Teszteltünk kapcsolható rendszerű öreg Suzuki Vitarát, ott – ha csak a hátsó hajtást választjuk ki (márpedig a fékvizsgálathoz értelmetlen is lenne bekapcsolni a négykerék-hajtást) – szintén gond nélkül mérünk a normál padon. Azoknál a 4×4-es autóknál, ahol nincs bármilyen kapcsoló a hajtásrendszer „szétválasztására”, elvileg ugyanúgy mérhető a fék, ahogyan az automata 4×4-es beállítású SX4-nél. Bizonyos, állandó automata négykerékhajtásosoknál jöhetnek a spéci eszközök. A komolyabb cucc az e célra kitalált görgős fékpad, ahol a két görgő (és rajtuk a két első kerék) ellentétes irányban foroghat, így nem akar beavatkozni a hátsó hajtás. Ha ilyen nincs a vizsgabázison, kiegészítő, különálló, acél keretre rögzített görgőket vetnek be, ezeket a hátsó kerekek alá tolják be, tehát azok gond nélkül foroghatnak. A 4×4-esekhez való fékpadot másfélszeres áron adják a normál kivitelűhöz képest (milliós összegről van szó), ugyanakkor a 4100 forintos díjból a beruházást megvalósító vállalkozás mindössze 20 százalékot kap, a maradék 80-at lenyúlja az állam. Azt gondoljuk, hogy ez pofátlanság. Ennél is nagyobb, hogy az autós fizethet, még akkor is, ha az autóját a normál padon, éppen úgy kell vizsgálni, mintha kétkerék-hajtásos lenne.

1.Elektronika vezérli a hajtást a mai szabadidőautók zöménél. Ha nem indítjuk el a motort fékméréskor, a hagyományos eszközön is gond nélkül levizsgáztathatók

Elektronika vezérli a hajtást a mai szabadidőautók zöménél. Ha nem indítjuk el a motort fékméréskor, a hagyományos eszközön is gond nélkül levizsgáztathatók

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Indul a Hangos Az Autó!

Idén 30. évfolyamába lépett Az Autó, az autóslap, és...

Bemutatkozik a Hangos Az Autó

Bemutatkozik a Hangos Az Autó, kiadónk podcast adása. Érdekli,...

Munkába állt az első elektromos Renault Trucks D

Az akkumulátoros elektromos járműveket már Európa-szerte alkalmazzák a városi...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest immár 32 tagú zsűrije a tisztán elektromos...

Oktatás a Magyar Autóklub vezetéstechnikai pályáján (x)

Hasznos és élményekkel teli programmal vár mindenkit a MAK...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás