Aktuális Cikkek Hírlevélbe

2014. szeptember 20. szombat, 10:02

Nonszesz – ittas kerékpárosok

Szinte buzdítják a piálásra a kerékpárosokat a közelmúltban elfogadott jogszabályváltozások.

Éppen három éve, 2011 augusztusában írtunk a szigorodó pontrendszerről és a borsosabb bírságokról. Akkor módosítottak az ittas járművezetők szankcionálásán, s ez a szabálysértés is bekerült a közigazgatási bírsággal sújtott esetek közé. Aki nem érte el a 0,5 ezrelékes véralkohol szintet, 150 000 forintos büntetéssel kalkulálhatott, az e fölötti, de 0,8 ezrelék alatti értéknél jött a 200 ezer forint, a 0,8 ezreléken túli alkoholszintnél (ha még nem érte el a bűncselekmény-kategóriát) utalhattuk az Államkincstárnak a 300 ezer forintot. Ráadásként 6 – 8 közötti előéleti pontot is bezsebelt a delikvens. Igaz, a jogosítvány csak akkor ugrott, ha bűncselekmény kategóriájú ittasságot állapított meg a szonda. Egy évre rá a bírságokat lejjebb vitték, majd a tavaly augusztusban hatályba lépett új Büntető Törvénykönyv (Btk.) megint módosított az ittasság megítélésén, büntetésén. Immáron rögzítették a 0,5 ezrelékes szintet mint a bűncselekmény-kategória kezdetét, ami egy átlagos felnőtt szervezetnél körülbelül egy korsó sörrel összehozható. Akit fülön csípnek, keresztet vethet a jogsijára is, ugyanis ez a szankció kötelező a tetemes bírság mellé.

1.Vidéken nem szokatlan látvány, hogy a kocsma előtt ott a kerékpár. Ma már szinte gond nélkül hazatekerhet az ember piálás után. A KSH adatai alapján 2006 és 2013 között (egy év kivételével) folyamatosan emelkedett a kerékpárosok által okozott személyi sérüléses balesetek száma, tavaly már 2004 esetet regisztráltak (a motorosok, a mopedesek, a teherszállító járművek és a gyalogosok is kevesebbet okoztak)

1. Vidéken nem szokatlan látvány, hogy a kocsma előtt ott a kerékpár. Ma már szinte gond nélkül hazatekerhet az ember piálás után. A KSH adatai alapján 2006 és 2013 között (egy év kivételével) folyamatosan emelkedett a kerékpárosok által okozott személyi sérüléses balesetek száma, tavaly már 2004 esetet regisztráltak (a motorosok, a mopedesek, a teherszállító járművek és a gyalogosok is kevesebbet okoztak)

Nos, ez a rövid felvezető csak azért kívánkozik ide, mert mindeközben a kerékpárosokat két ütemben szépen „kivezették” e szankcióhalmaz hatálya alól. 2012 augusztusában úgy módosítottak a Kresz-szabályokon, hogy a mellékutakon akkor is közlekedhet a kerékpáros, ha alkoholos befolyásoltság alatt áll. Most július 18-án pedig hatályba lépett a további enyhítés: immáron a főútvonalakra is kimerészkedhet az a bringás, aki előtte alkoholt fogyasztott. Nincs semmiféle megkötés, a kerékpáros józan ítélőképességére bízzák, hogy nyeregbe pattan-e, miután legurított néhány sört. Egyetlen gumiszabály van csupán: a kerekezőnek biztonságos vezetésre képes állapotban kell lennie. Ennek megítélését elvárni a piás embertől felettébb szokatlan, hiszen az alkoholt fogyasztók belátási képessége az elfogyasztott mennyiséggel arányosan csökken. Érdekes a kormányzat reakciója. Egyetlen vezető pozícióban lévő döntéshozó sem állt elő a döntést logikusan indokló magyarázattal, mindössze a Kormányzati Információs Központ juttatott el egy közleményt az MTI-hez. Ebben azt írják: „a kerékpárosok esetében az önveszélyességen túl nem áll fenn a közveszélyesség lehetősége”. Aki ilyet leír, valószínűleg még sosem találkozott dülöngélő, kacsázó, körülnézés nélkül az utat keresztező vagy a mellékútról kikanyarodó biciklissel, akit épphogy ki tudott kerülni a zsúfolt forgalmú úton. Persze a szöveg hátralévő részében azzal védik a mundér becsületét, hogy csak az ittasság tilalma került ki a szabályokból, a többi feltétel nem. A közleményben még egy védekezésnek karcsú fejtegetés is szerepel a szabályok betartásáról, a közúti közlekedés biztonságáról mint társadalmi érdekről, és hogy alapvető feltétel a közlekedésben: a szabályokat mindenki tartsa be, és számíthasson arra, hogy azokat mások is megtartják. A kormányzat a rendőrséget is nehéz helyzetbe hozhatta ezzel a döntéssel, hiszen nekik kell azt ellenőrizniük, hogy a bringás vajon túl részeg, vagy még megfelelő állapotban van a közlekedéshez. Egy általunk megkérdezett, utcán megszólított közrendőr nem volt hajlandó elárulni semmit a lehetséges kiszűrési módszerekről, de szerinte meglesznek az eszközeik arra, hogy elmeszeljék a pia miatt veszélyesen közlekedő elemeket. Az Országos Rendőr Főkapitányság (ORFK) www.police.hu-n megjelentetett útmutatása sem említ sok konkrétumot, közleményükből egy lényeges részt érdemes kiemelni: „A kerékpáros ittasságának ellenőrzése akkor indokolt, amennyiben a járművezető közlekedési magatartása, viselkedése vagy testi tünetei alapján (mint például a kéz és a láb együttmozgásának nehézségei, egyensúlyzavar, állás-, járásképtelenség, kézremegés, akadozó beszéd, agresszivitás vagy labilis érzelmi állapot) arra lehet következtetni, hogy valamilyen vezetési képességre hátrányosan ható szer fogyasztása miatt nincs a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban.” Kíváncsian várjuk, miképpen sikerül ezt a gyakorlatban megvalósítaniuk a rendőröknek. Egyébként az ORFK éppen tavasszal adott ki egy közleményt a „Kerékpárosok védelmében” címmel, amelyben azt ecsetelik, hogy a kerékpárosok több balesetet okoztak, mint a buszosok és a teherautósok, hogy a kerékpározás mekkora kockázatokat rejt, s hogy a rendőrségnek milyen feladatai vannak e területen. Nos, azt gondoljuk lesz feladatuk, több is, mint gondolták, hiszen mostantól még a főutakra eresztett ittas kerékpársokkal is meg kell küzdeniük.

2.A fővárosban most indul a bérbringarendszer, talán emiatt is enyhítettek a szabályokon, a fiatalok biztosan szívesen legurítanak egy-egy italt a bulihelyen, mielőtt nyeregbe pattannak

A fővárosban most indul a bérbringarendszer, talán emiatt is enyhítettek a szabályokon, a fiatalok biztosan szívesen legurítanak egy-egy italt a bulihelyen, mielőtt nyeregbe pattannak

Nem csak mi nem értjük a változások logikáját. Pausz Ferenc közlekedési szakértő, aki egykor az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) vezető beosztású tisztjeként többek között balesetmegelőzéssel foglalkozott, szintén értetlenül áll a módosítások előtt, ahogy e szakterület legtöbb ismerője is. Magyarország évekig a pozitív példa volt az Unióban, hiszen az alkoholfogyasztásban a zéró tolerancia (amelyet nálunk a gépjárművezetők esetén alkalmaznak) elérendő és kívánatos cél Brüsszelben, valamint a legtöbb országban. Pausz Ferenc azért sem érti az enyhítést, mert tudható, hogy az ittas vezető reakcióideje nő, megváltozik (a vezetés szempontjából hátrányosan) a mozgáskoordinációja és agyának felfogóképessége, s még a látótere is beszűkül, ezek együttesen komoly és nem figyelmen kívül hagyható befolyásoló tényezők. A szakértő arra is felhívja a figyelmet, hogy már a 2012-es jogszabály-módosításban volt egy furcsa „csavar”: elvárták az ittas kerékpárostól (akinek talán semmiféle közlekedési szabályismerete nincs), hogy döntse el, melyik a főút, és melyik nem az. A mostani jogszabály-módosítás teljes egészében megszünteti az ittas befolyásoltság szabálysértés fogalmát a kerékpárosoknál, miközben egyébként a 2012-es szabályátalakítást követően a 0,5 ezrelék feletti véralkohol-koncentrációt még szankcióval sújtották a bringásoknál is. Mivel jogilag az ittas járművezetés szabálysértést nem lehet kerékpárral elkövetni, a rendőrség legfeljebb azt a tényállást állapíthatja meg, hogy a lefülelt biciklis nincs vezetésre alkalmas állapotban. A tavaly hatályba lépett új Btk.-ban sem szerepel az ittas kerékpározás mint bűncselekmény-kategória, ennek alapján mindösszesen egy esetben lehet fellépni a részeg bringásokkal szemben: ha súlyos sérüléssel járó balesetet okoznak.

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Indul a Hangos Az Autó!

Idén 30. évfolyamába lépett Az Autó, az autóslap, és...

Bemutatkozik a Hangos Az Autó

Bemutatkozik a Hangos Az Autó, kiadónk podcast adása. Érdekli,...

Munkába állt az első elektromos Renault Trucks D

Az akkumulátoros elektromos járműveket már Európa-szerte alkalmazzák a városi...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest immár 32 tagú zsűrije a tisztán elektromos...

Oktatás a Magyar Autóklub vezetéstechnikai pályáján (x)

Hasznos és élményekkel teli programmal vár mindenkit a MAK...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás