Technika

2014. április 2. szerda, 08:31

130 lovas benzinmotor a C4-esben

Újra a figyelem középpontjába került a Citroen C4 – ezúttal az új PureTech-családtag, a turbókompresszoros e-THP 130 benzinmotor révén.

A 2012-ben bevezetett (1 literes 68 lóerős, illetve 1,2 literes 82 lóerős) szívómotorok elődeikhez képest jóval hatékonyabbak, fogyasztásuk szerényebb. 2014-ben a PureTech család egy új, immár turbókompresszorral is felszerelt taggal bővül: az e-THP130 a PSA-csoport első olyan benzinmotorja, amely teljes mértékben megfelel az Euro 6-os környezetvédelmi norma előírásainak. Az erőforrást a Citroen elsőként a C4-ben alkalmazza. Az e-THP 130 motor nyomatéka már alacsony fordulatszám mellett rendelkezésre áll, károsanyag-kibocsátása alacsony.

Citroen C4 motor

Az új motor háromhengeres szerkezete, illetve az alkalmazott technológiák (turbókompresszor, közvetlen befecskendezés, folyamatosan változó vezérlés stb.) – a rendkívül szigorú gyártói elvárások teljesítése mellett – kényelmes használati feltételeket biztosítanak. Az e-THP 130 motor teljesítménye figyelemreméltó: 5500 fordulat/percnél 130 lóerő áll rendelkezésre, maximális nyomatéka pedig 230 Nm (1750 fordulat/percnél). Ugyanakkor egy kifejezetten kompakt erőforrásról van szó, melynek súlya és méretei is jóval kisebbek, mint a korábbiak.

Az égési rendszer kapcsán külön figyelmet fordítottak a legújabb fedélzeti technológiák alkalmazására: erről tanúskodik pl. a nagy nyomású (középső pozícióban 200 baros) közvetlen befecskendezés. A befecskendező pozíciója, a sugár (lézertechnológiával kialakított) iránya, a (ciklusonként akár 3-szori) befecskendezés szekvenciális vezérlése, valamint a befecskendezési nyomás (amely akár 200 bar is lehet) egyaránt szerepet játszik abban, hogy a benzin optimális porlasztással juthat az égéstérbe, ahol az égés a lehető legtökéletesebb körülmények között történik. A fogyasztás és a szennyezőanyag-kibocsátás is jelentősen csökkent, ami az égéstér optimális belső kialakításának, valamint a szívó- és kipufogó oldalon egyaránt megtalálható vezérműtengely-fázisállítóknak köszönhető. A furat/löket arány megegyezik az 1,2 literes szívómotor-változatéval, és ezáltal a lehető legelőnyösebb kompromisszum jöhet létre az égési rendszer belső hozama és a motor súrlódás okozta veszteségei között.

A motor kialakítása és az alkalmazott technológiák nem változtak a szívóváltozaton már bevált megoldásokhoz képest. Utóbbiak kiválasztásakor fontos szempont volt az esetenként 20 százalékra tehető, súrlódás okozta mechanikai veszteségek csökkentése. Ehhez a könnyített forgattyús mechanizmus, a furattengelyhez képest eltolt főtengely, illetve az olajfürdős (nedves) vezérműszíj egyaránt hozzájárul. A veszteségek csökkentése érdekében alacsony súrlódású bevonat került a dugattyúcsapszegekre, a dugattyúgyűrűkre és a szelepemelőkre. Az elektronikusan vezérelt olajszivattyú lehetővé teszi a kenőanyag mindig kellő mennyiségű adagolását.

A hengerfej réz ötvözetű alumínium öntvény, a hőkezelés pedig erős igénybevétel elviselésére is alkalmassá teszi. Amint a szívó változatnál, a hengerfej itt is egy egységet alkot a kipufogócsonkkal, ami kompaktabb, ugyanakkor hatékonyabb motort eredményez. A présöntvény motorblokkot a fokozott mechanikai igénybevételek elviselése érdekében megerősítették: az öntés vákuumos technológiával történik, melyhez hőkezelés is társul. Az öntöttvas hengerperselyeket az öntés során illesztik be a motorblokkba, amelynek előnye, hogy nagyobb deformáció-állóságot biztosít a hengertömbnek. A blokk és a hengerperselyek közötti tökéletes kohézió biztosítására a perselyek hátoldalát alumíniummal kezelték – a blokk és a persely ezáltal megvalósuló tökéletes egysége nagyfokú megbízhatóságot garantál, illetve csökkenti a hengerek deformálódásának esélyét, valamint a súrlódási energiaveszteséget. A főtengely acélból készül (ellentétben a szívó változat öntöttvas főtengelyével) és a jobb mechanikai tulajdonságú acélból készülő hajtókarok szintén erősebbek és ellenállóbbak elődeiknél.

Comments

comments

Címkék: , ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Oldtimer Show 2022

Május 13-15. között rendezték a XVII. oldtimer jármű kiállítást.

Can-Am Ryker 900 Rallye

A Can-Am Ryker egy roadster és egy túramotor szerelemgyereke,...

Már rendelhető a bZ4X, a Toyota első akkumulátoros elektromos modellje

A Toyota új bZ – beyond Zero – almárkájának...

Magyarországon is bemutatkozik az MG

Három modell forgalmazásával kezdi meg hazai tevékenységét a kínai...

Hangos Az Autó! – 5. rész

Letölthető és hallgatható podcast mellékletünk aktuális, júniusi adása.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás