Aktuális
Famotort szereltünk Szentgotthárdon
A szentgotthárdi Opel motorgyárban minden új munkatárs speciális képzést kap, attól függetlenül, hogy végül milyen területen fog dolgozni.
A General Motoros egységes gyártási szisztémája (Global Manufacturing System, azaz GMS) öt témakörben összesen 29 pontban foglalja össze azt a komplex rendszert, amit a közelmúltban Magyarországon is bevezettek. A GMS szellemében a szentgotthárdi motorgyárban tavaly indították el az úgynevezett szimulációs munkakörnyezeti (Simulated Work Environment) tréninget. A négynapos gyakorlat leendő munkakörétől függetlenül minden új felvételizőnek kötelező, sőt újabban bevonják a beszállító cégek munkatársait is, és az Opel már állományban lévő dolgozói is sorra kerülnek.
Az egyszerre hat főt fogadni képes, nagyjából 25×25 méteres „szimulációs környezetet” a motorgyártó csarnok közepén, a korábbi és az új motorgyár sorai között alakították ki. Az első napon, amikor az általános információkról, munka- és balesetvédelemről szól az okítás, kicsit zavaró az üzem alapzaja, később azonban csak valószerűbbé teszi a gyakorlatot. A tantermi oktatást a harmadik napon nyolcórás, szerelési tréning követi, fából készült, de gyári palettán rögzített műmotorokon, az utolsó napon pedig valódi Opel-motorok szét- és összeszerelése a feladat.

Már ideális helyzetben, karnyújtásnyira vannak az alkatrészek a gravitációs polcokon, a drága, 200 eurós akkus csavarhúzó szintén kézre esik. A V6-os mintájú famotorok tömbszerű egyszerűsége szándékos, a részletek nem vonják el a figyelmet
A technika naprakész, annyira, hogy a szentgotthárdi SWE-részlegen már ott van a csak 2014 májusától gyártásba kerülő új 1,0 l-es, 115 LE-s, közvetlen befecskendezéses, turbós, háromhengeres benzinmotor is. Az SWE-képzés célja, hogy a munkatársakat megtanítsa csapatban dolgozni, már elsőre jó minőséget előállítani, a problémákat gyorsan felismerni, hatékonyan megoldani, előrelátóan gondolkodni és ezek begyakorlásával végül hatékonyabban termelni. Az első, rejtett hibákkal teletűzdelt szimulációs próba eleve úgy épül fel, hogy ne lehessen teljesíteni a tervet, ami nagyon feszes: 20 perc alatt 16 motort kell gyártani. A „kötelező” kudarcot értékelés követi, és a dolgozóknak lehetőleg tréneri segítség nélkül, csapatban kell rájönniük a buktatókra.

Darabokban a vadonatúj 1,0 l-es, 115 LE-s, háromhengeres turbómotor. A negyedik tréningnapon ezt is szét-, majd összeszerelik a gyakornokok
Hogyan csökkenthető a felesleges anyag- és testmozgás, a javítás és a szerszámellenőrzés ideje? Hogyan csoportosíthatók a szükséges alkatrészek? Miként lehet úgy elosztani a munkafolyamatokat, hogy egységnyi idő alatt mindenkire közel egyforma terhelés jusson? Ha minden jól megy, a második szimulációs próbán már teljesíthető a norma, de azért meg kell jegyezni, hogy a motoronkénti 72 másodperces átlagos műveleti szintidő még mindig duplája az éles szalagmunka 36 másodpercének! Mivel az egyszerűsített segédeszközök miatt nem bonyolultak a műveletek, az SWE éppen azon képességek meglétére vagy hiányára világít rá, amelyek elengedhetetlenek a szalag mellett.
További előny, hogy a beszállítók megismerhetik az Opel követelményrendszerét, így javíthatják, fejleszthetik saját termelésüket, a vállalat egyéb részlegein (pl. könyvelés, logisztika) dolgozók pedig reális, gyakorlati tapasztalatokat szerezhetnek a gyár működéséről. Az eddig végzett turnusok száma közelít a százhoz, és akit érdekel, hozzánk hasonlóan külsősként is végigcsinálhat, egy-egy „bemelegítő” képzést. Az ár 15 000 Ft/fő, de a sikeres vizsga után kapott oklevél nem titkoltan előny, ha valaki operátornak jelentkezik a motorgyárba.
KZ
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...