Aktuális

2013. december 19. csütörtök, 08:20

ADAC téligumi-teszt 2013

Téligumi-teszt: Idén is megküzdöttek az elemekkel a téli gumik. 32 abroncs vizsgázott az ADAC tesztjén.

A legnagyobb német autóklub hosszú évek óta próbára viszi az idény új abroncsait. Bár a korábbi években négy évszakos és speciálisan SUV-knak szánt gumik is szerepeltek, most csak személyautókra való téli papucsok képességeire voltak kíváncsiak. A kisebb modellekre (Fiat Punto, Ford Fiesta, Volkswagen Polo, stb), illetve régebbi alsó-középkategóriás típusokra való 185/60 R15-es méretben 17 gyártmány vizsgázott, a Continental ContiWinterContact TS850 végzett az első helyen. A német prémiumgumi évek óta az élen vagy a dobogón végez a kisebb méretosztályokban is, nem okozott nagy meglepetést, hogy most is megszerezte a legjobb értékelést. Kimagaslóan szerepelt nedves körülmények között, havon és jégen, illetve a gördülési zaj tekintetében is remekelt. A többi versenyszámban (száraz út, kopás, üzemanyag-fogyasztás) szintén jó eredményeket ért el. Némileg meglepetés, hogy másodiknak a Dunlop Winterresponse, harmadiknak pedig a Firestone Winterhawk futott be, hiszen e márkák tavaly csak a középmezőny végén szerepeltek a 165/70-es méretosztály tesztjében. Előbbi nedves úton és havon, valamint az üzemanyag-fogyasztás versenyszámban nyújtott nagyszerű teljesítményt, a Firestone többek között száraz felületen brillírozott, megelőzve e területen mindkét riválisát. A dobogósokon kívül négyen, a Michelin, a Nokian, a Goodyear és a Semperit kaptak még „Jó” osztályzatot. A közepesek, azaz a még nyugodt szívvel ajánlható abroncsok táborát heten alkotják, egy „Elégségest” osztottak ki (Nexen), s két guminak jutott „Elégtelen”: a nálunk is jól ismert Kormorant és Marangonit nedves úton mutatott gyengeségeik miatt senkinek sem ajánlják a németek.

A középkategóriában és a nagy teljesítményű alsó-középkategóriás modelleknél használt 245/55 R17 méretben 15 gyártó termékét tették próbára. Az első hely most is a Continental ContiWinterContact TS 850 gumié, leiskolázta a mezőnyt havon, s a többi területen is remek produkciót mutatott be. Mögé a Bridgestone Blizzak LM-32 S és a Michelin Alpin A4 sorakozott fel, előbbi a nedves úton végzett teszten volt a mezőny legjobbja, a Michelin pedig a kopásban (azaz a tartósságban) nyújtott kiemelkedőt. Nagy meglepetésként az Uniroyal a negyedik, még éppen „Jó” minősítéssel: tavaly utolsó előttiként végzett közepes osztályzattal az MS plus 66, a továbbfejlesztett MS plus 77 viszont nagyszerűen muzsikált havon és az üzemanyag-fogyasztásban is a legjobbak között végzett. Kilenc közepes osztályzatot osztott ki az ADAC, s két olyan gumit találtak, amelyikkel nem tanácsos közlekedni: a nálunk alig ismert Interstate és Sailun is leszerepelt a 30 százalékos súlyozással számító nedves utas teszten, így — bár a Sailun például havon és jégen kifejezetten ügyes volt, az Interstate pedig a kopás és üzemanyag-fogyasztás számban szerzett jó pontokat –- mindketten megbuktak.

A gumikat most is száraz, nedves, havas (és latyakos), valamint jeges körülmények között vizsgálták, s nézték a tartósságukat, az üzemanyag-fogyasztásra gyakorolt hatásukat és a zajosságukat. Az egyes próbák eredménye nem azonos súllyal számított a végső értékelésnél: a nedves 30, a havas 20, a száraz 15, a jégen mért 10 százalékot „ért”, a fogyasztás és a kopás szintén 10-10, míg a zajosság csupán 5 százaléknyi fontosságú volt (részletek az Az Autó 2013/11. lapszámában).

2010-ben új pontozást vezettek be, és ehhez ragaszkodtak most is: az ajánlott, nem ajánlott keretekre épülő értékelési rendszer helyett a gumik képességeit pontozó (az iskolai osztályzatokhoz hasonló) szisztémához jobban passzoló — nagyon jó, jó, közepes, elégséges, elégtelen szintekből álló — értékelést alkalmaztak. Szintén 2010-ben szigorítottak a feltételrendszeren, amely a későbbi évekre is meghatározza a vizsgálatokat. Ennek eredményeként nemcsak tavaly, de idén sem tudták kiosztani a „nagyon jó” osztályzatot.

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Oktatás a Magyar Autóklub vezetéstechnikai pályáján (x)

Hasznos és élményekkel teli programmal vár mindenkit a MAK...

Ecobest Challenge 2021, Electrified by Vinfast

Az Autobest idén is megrendezte Spanyolországban a nagy villanyautó-tesztjét.

Mutatjuk az Autobest 2022 döntőseit!

Döntött a zsűri, ez a hat modell maradt versenyben...

Háromféle hibrid hajtáslánc elérhető a Suzukinál

Egyre több vásárló érdeklődik a hibrid meghajtású modellek iránt,...

A Vinfast és az Autobest együttműködése

A 2017-ben alapított, 2018-ban pedig az Autobest által is...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás