Aktuális

2013. december 9. hétfő, 08:39

Gumicsere: tudnivalók, tanácsok, ötletek

Az őszi-téli gumicsere fontos velejárója az autózásnak. Összeszedtünk mindent, amit e művelettel kapcsolatban tudni érdemes.

A járművek karbantartásakor nem hagyhatjuk ki a gumiabroncsokat és velük együtt a kerekeket sem. Pedig nagyon sok autós csak akkor szentel ezekre időt, ha éppen esedékes a téli vagy a nyári gumik felszerelése, s rengetegen ilyenkor is mindössze annyit tesznek, hogy beadják a gumishoz az autót, vagy otthon maguk felteszik a cseredarabot. Eszükbe sem jut, hogy sokkal több teendőjük lehet a közlekedés biztonsága szempontjából lényeges kerekekkel.

Nem mindegy például, hogy az éppen nem használt abroncsot hol és hogyan tároljuk. Ha a gumit a felnin hagyjuk, a felniket egymásra pakoljuk, s úgy tegyük olyan helyre, ahol nincs olaj, zsír, sav vagy bármilyen más maró anyag. Ha a leszerelt gumik magukban pihennek, futófelületükre állítva tároljuk őket, így nem sérül meg a mintázat, a vállrész vagy az oldalfal. A legjobb, ha 15–5 Celsius-fok közötti, száraz, napfénytől védett helyen pihennek az abroncsok, lehetőség szerint tisztán. A szakszerű tárolást egyébként a gumiszervizek zöme is vállalja, nem is túl borsos díj ellenében. Persze minderre csak akkor van szükség, ha a gumik olyan állapotban vannak, hogy még egy idényt kibírnak.

De vajon mi ennek a feltétele? A legfontosabb, hogy ne legyen rajtuk sérülés. Azt könnyű kiszűrni, ami látszik: ilyen az oldalfalon keletkezett vágás, repedés, szakadás vagy a futófelület deformációja, esetleg a rossz futómű-beállítás (például, ha a futómű-geometria nagymértékben megváltozik a gyárihoz képest mondjuk tuning következtében, vagy a kerekek össze-/széttartása túlzott mértékben különbözik egymástól, illetve nincs jól beállítva a kerékdőlés)  következményeképpen kialakuló rendellenes kopás. Az acélövben keletkezett szálszakadás kátyúzás következménye lehet, előfordul, hogy nem is látszik. Jelei azért vannak: rázhat tőle az autó. Jellemző, hogy a szakadáskor kis dudor alakul ki az oldalfalban. Ha ezt meglátjuk, haladéktalanul szereltessük le a gumit, különben egy balesetveszélyes durrdefektet kockáztatunk. Akkor sem érdemes tartogatni az abroncsot, ha elöregedett. Az öregedés mást jelent a raktárban tárolt, még fel nem szerelt gumiknál és mást a használatban lévőknél. Előbbinél 5 év még nem okozza a gumi vesztét, azaz fel lehet szerelni, mert minimálisan romlik csak a rugalmassága. Utóbbinál 6 év után általában számottevő teljesítménycsökkenést tapasztalhatunk, amit nem a mintázat kopása, sokkal inkább a gumi öregedése, rideggé válása okoz.

A gyártási időt jelző szám: a 08 2008-at jelöli, a 38 pedig a gyártás hete az adott évben

A gyártási időt jelző szám: a 08 2008-at jelöli, a 38 pedig a gyártás hete az adott évben

 

Persze egy garázsban tartott autónál az öregedés is lassabb, kitolódhat akár 8-10 évre is a csereidő. A jogszabályok 1,6 mm-es minimális profilmélységet írnak elő, de téli abroncsból célszerű  olyat használni, amelyiknél legalább 3-5 mm közötti a mintázat vastagsága. Fontos, hogy az említett kritériumok mellett megfelelő legyen a kerekek kiegyensúlyozása is, ellenkező esetben az autó rázni fog. A gumik felnire szerelésekor ezt a műhelyekben elvégzik, ám tanácsos azokat az abroncsokat is bevinni beállításra, ellenőrzésre évente egyszer, amelyeket felnin tárolunk. Szintén elengedhetetlen, hogy a gumiabroncsok nyomását a helyes értékre beállítsuk. A Michelin és az OMV cégek közös felmérése rámutatott arra, hogy mennyire nem figyelünk oda erre: a megmért több mint 1000 hazai autó 70 százalékánál nem volt rendben valamelyik abroncs nyomása! Amellett, hogy a helytelen érték balesetveszélyes, károsítja is a gumit: alacsony nyomásnál a nagy terhelést kapó vállak sérülnek, s a futófelület széle gyorsabban kopik, nagyobb nyomásnál a futófelület közepe kap komolyabb terhelést, s a túl keményre fújt gumi sérülékenyebbé is válik. Lényeges, hogy a kisebb nyomás a fogyasztást is feltornázza.

A gumiválasztásnál lényeges a méret. Csak olyan papucsokat tegyünk fel, amiket a gyártó ajánl vagy előír az adott típushoz. A nagyobb méretű idő előtti futómű- és kerékcsapágykopást eredményezhet, esetleg karosszéria-átalakítás nélkül be sem fér. Minden abroncsnak van váltómérete, tehát választhatunk kisebb, vagy nagyobb szélességű, átmérőjű gumit (és persze hozzá felnit). Télen jobb is a keskenyebb abroncs, hiszen a hóban könnyebben boldogul vele az autó. Hogy pontosan milyen alternatívák jöhetnek szóba, azt kiolvashatjuk a gépkönyvből, de a gumiszervizes szakemberek is meg tudják mondani.

Vásárlás előtt célszerű megnézni valamilyen gumitesztet (például lapunk hasábjain az ADAC próbáját), hogy tudjuk, mit érdemes megvenni és mit nem. Aki télen sokat sztrádázik, havas, latyakos, esetleg hegyi, állandóan lefagyott szakaszokon, ne spóroljon: válasszon a legjobbak közül. Az átlagautósnak jók a közepes minősítésű, de ezzel együtt jó képességű gumik, sokszor fele áron, mint a csúcskategória egy-egy darabja. Vásárlás előtt menjünk szakműhelybe, szakáruházba, ahol minden, a gumikkal kapcsolatos kérdésre tudnak válaszolni, és a választék is bőséges. Szupermarketben, barkácsáruházban akkor érdemes abroncsot venni, ha már konkrét elképzeléseink vannak, és esetleg belefutunk egy jó akcióba. Általában az online gumiboltok a legolcsóbbak, s az internet azért is jó, mert az árak és a kínálat összehasonlítása itt a legegyszerűbb. Megéri még a tél beállta előtt (akár már ősz elején) megvenni az új abroncsot, ilyenkor nagyobb a választék, s kisebb a sorban állás a szerelőműhelyeknél.

KaMi

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

A Renault Trucks 2021 évi fejlesztései

Változik a dizájn, megújul a kormányoszlop, az ülések, és...

Haszonjárműként kapható újra a Suzuki Jimny

2020-ban a szigorodó európai károsanyag-kibocsátási szabályozás miatt a japán...

Kia Carnival

Európából sajnos régóta eltűnt, Észak-Amerikában azonban a Sedona örökébe...

Ez a leggyorsabb Cupra!

A VZ a spanyol Veloz (gyors) rövidítése, ami valóban...

30 éves a Magyar Suzuki

50 év kihagyás után, 1991 tavaszán a japán márka...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás