Újautó

2013. december 5. csütörtök, 09:09

Teszt: Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi Intensive

A Citroën új eszközökkel hódít. A Citroën C4 Picasso jobban beválhat, mint a régi.

A Citroën alapvetően mindig is három fogyasztócsipegető eszközzel hódított: a rendkívüli műszaki megoldásokkal, az extravagáns formákkal és az utánozhatatlan kényelemmel. A legelsőnek említett sajátosságaival fényévnyire húzott el versenytársaitól, de az átlagvásárlók nagy többsége sajnos szinte egyáltalán nem igényelte ezeket a legértékesebb megoldásokat. Nem véletlenül panaszkodott még évekkel ezelőtt a cég akkori kommunikációs igazgatónője Gro Hoeg, hogy csak az igazán szakmai újságírók értékelik ezeket a fejlesztéseket, de egyébként nem segítik az eladásokat. Talán ez a felismerés vezette a céget oda, hogy ezt a nehézfegyverzetet csak a valóban legelitebb flottája kapja meg. A különleges arculat, a kényelem szolgálata viszont megmaradt, és ezt a két eszközt teljes modellválasztékában az átlagmezőny fölé emelte.

c4 picasso

Az új C4 Picasso masszív támasza lehet, hogy a nemzetközi kép szerint a sorozat megbízhatósága, még a kukacos német elemzések szerint is, már az első generációja óta legendás. Az egyterűség esetlensége különleges egyéniségben oldódik fel, a teret sértetlenül hagyva. Légellenállás-tanilag is simulékonyság jellemzi, a 0,28-as cw-érték nagyobb szériában egy kupén, az Opel Calibrán bukkant fel először, most meg egy ilyen puffancs is karcsú széltoló lett. Az ajtók kifejezetten puhán nyílnak, tompa puffanással záródnak, réseivel, illesztéseivel, anyagaival még elitebbnek tartott márkáknak is példaként lehetne mutogatni. Jó beszállási kényelemmel indítva, anyagaival, színeivel, tervével bent is tartja ezt a nívót, csak egy nagy rakás sznobság kérdőjelezheti meg a prémium minőséget. Jó az átláthatóság, a magasra vitt szélvédő, a tetőablak, és ami fontosabb, az üvegház A-oszlopát kiváltó első oszlopk hatalmas panorámaképet engednek be, az áttekinthetőség lenyűgöző, talán a kicsit vastagabb második oszlop zavaró. A középre tett LCD vetítette, átszabható műszerfal egyértelmű, rendezhetősége talán felesleges és bonyolult is, használata alapos megismerést igényel, plusz még a stílusok választhatósága (szögletes vagy kerek műszerek) is bonyolítja a helyzetet. A középső (információs és navigációs) érintőképernyőt alaposan ki kell tanulni, mert addig még a rádió, szellőzés stb. megtalálása és használata is kín. Kiismerve viszont valószínűleg mindenkinek jól megy.

Citroën C4 Picasso

Az első ülések már-már kapitányiak, a jobb utasülés elektromos lábtartója ebben a kategóriában teljesen egyedi, keleti kényelem. Hatalmas a tetőmagasság, lábhely szélesség, és ez a tágasság hátra a három különálló, kicsit keskeny, de síneken tolható, támlaállíthatóságú ülésekre is átterjed, a padlózat totál sík, nagy fedeles tárolókkal a szőnyeg alatt. A támlák (célszerű, olcsón előállítható, de kicsit nehezen használható gatyamadzagok huzigálásával) előredönthetőek, ezzel növelhető az amúgy is tekintélyes (a padlólemez alatt külön rekeszes, és ha igény van rá, a teljes értékű pótkereket is elnyelő) csomagtér. Akárcsak korábban, a belső lámpa tölthető elemlámpaként kivehető. A tereket a terhek tömegével is ki lehet kihasználni, 567 kg-os terhelhetőségével átlagos értéket mutat. Nagyon sok a rakodási hely, tágasak az ajtózsebek, a kesztyűtartó, rekesz van elöl, a két ülés között, és régről visszavett ötlet, hogy szinte nincs kardánpult, ettől lényegesen szellősebbek az első helyek. Redőnyös rekesz van a két első ülés között, s a tetején (végre egy autóban igazán) ideális hely a mobilnak.

Citroën C4 Picasso

Ezt a kényelmet a futóművek viszik tovább. Az első McPherson- és a hátsó csatolt, hosszanti lengőkaros, spirálrugós felfüggesztések hangolása az egyterűhöz kalkulálva hibátlan. Kiváló rugózási kényelemmel, jó csillapítással, jó szigeteltséggel, zajtalanul, éles kanyarokban csekély dőléssel, de nagyon stabil kanyarodási tulajdonságokkal szállítják a szalont. Az elektromechanikus szervokormány, kicsit nagyobb (3,1 fordulatos) áttétellel a legjobb erőkkel mozdít a kerekeken, jó középre találási képességgel és egyenes tartással, kis fordulókörrel. A négy tárcsafék szintén nagy formát mutat.

A nemes részek ezt az egységet jól szolgálják ki. A kis 1,6-os, könnyűfém blokkos, egy vezértengelyes, közöscsöves, a mai trend szerinti hengerenként kétszelepes, köztes hűtős, fix lapátozású turbós dízelmotor agilis, rugalmas, rezonancianélküli, diktálós. Alacsony fordulaton, tulajdonképpen már ezres fordulattól használható, igazán 1500-on kezd felerősödni, és onnan a végtelenig cibál, az átlagos autózást tökéletesen szolgálva. Az okostojás, a generátort indításra fordítható Citroën speciális startstop rendszere halál precízen, csendesen és az összes kikapcsolási morzsát felcsipegetve dolgozik. Ez sem segít, ha csak városban is mértük, de kutya magas, 9,3 l/100 km volt az átlagfogyasztása. A megfontoltan takarékosságra teremtett hosszú hatodikos váltó (1000-es fordulaton hatodikban 56,38 km/h /!/ sebességével kétszáznál is csak 3500-et fordulna) minden szempontból kellemes, ám sajnos, ha nem is zavaróan, de van hangja.

Citroën C4 Picasso

A tesztautó felszereltsége nagyvonalú. A jól árnyékolható, hatalmas panoráma szélvédő élmény, van kétzónás klíma, távolságtartós tempomat, sávelhagyás-figyelmeztetés, előzéssegítő rendszer, nappali (LED-es) fény, internet-elérhetőség, bluetoothos telefonkezelés, baleset-megelőző rendszer, parkolóautomata, szálkás és párhuzamos parkoláshoz a kiparkolást is segítve és még sok minden.

A Citroën C4 Picasso nagyterű, kényelmes és sokcélú autó. Méreteivel városban és országúton egyaránt jól használható, kicsi, ám dinamikus motorja és váltója is jól idomul a kettős használathoz. Családi, sportos és flottacélokat biztonsági felszerelésével is jó áron jól szolgál.

Surányi Péter

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Mazda CX-5 – Csendes finomság

A CX-5 már 2017-óta fut az utakon, az idei...

Már rendelhető a bZ4X, a Toyota első akkumulátoros elektromos modellje

A Toyota új bZ – beyond Zero – almárkájának...

Magyarországon is bemutatkozik az MG

Három modell forgalmazásával kezdi meg hazai tevékenységét a kínai...

Hangos Az Autó! – 5. rész

Letölthető és hallgatható podcast mellékletünk aktuális, júniusi adása.

Hangos Az Autó! – 4. rész

A 4. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás