Aktuális

2013. július 27. szombat, 08:13

Gázautózás Magyarországon

Az adóemelésekkel megtorpanhat a gázautózás térhódítása. Pedig még mindig megérheti gázt tankolni.

Sok évvel ezelőtt, a rendszerváltás után indult el a hazai legális gázautózás, aztán a dráguló benzin és gázolaj az utóbbi években  mind jobban előtérbe hozta a gázt, mint valódi megtakarítással kecsegtető alternatív üzemanyagot. Gyakran elhangzik a mellette szóló érvek között, hogy a kedvező áron túl sokkal kevesebb szén-dioxiddal, nitrogén-oxiddal és szén-monoxiddal terheli a környezetét, ám úgy tűnik, ez az államnak nem szempont.

Komoly, 100 százalékos jövedékiadó-emelést hagytak jóvá ugyanis még tavaly, s a következő indoklást fűzték hozzá a gazdasági minisztériumban: „Fontos összefüggés, hogy valamennyi adómérték-emeléssel érintett termék fogyasztása egészségkockázatot hordoz, így a bevétel-növelés mellett az egészségpolitikai célok akként is teljesülnek, hogy e termékek kereslete csökken”. Ezt nemcsak az LPG-re, hanem az alkoholra és a dohánytermékekre is vonatkoztatták (mivel ebben a körben azoknál is emeltek az adón), furcsa, hogy e két termékcsoporttal egy kalap alá vették a tiszta égésű üzemanyagot. Persze indokot midig lehet találni, csak kár, hogy éppen az autógáz lett az egyik áldozat.

A töltés ma már rutinmunka, ám egyelőre nincsenek automata kutak Magyarországon, így mindenütt kezelőszemélyzet végzi a tankolást. Ahogy a benzinnél, a gáznál is nagy, literenként akár 30 forintos, eltérések lehetnek az egyes kutak árai között

A töltés ma már rutinmunka, ám egyelőre nincsenek automata kutak Magyarországon, így mindenütt kezelőszemélyzet végzi a tankolást. Ahogy a benzinnél, a gáznál is nagy, literenként akár 30 forintos, eltérések lehetnek az egyes kutak árai között

Az adóemelés egészen pontosan úgy néz ki, hogy 2012 év végéig 47 900 forint/1000 kg-os adótartalom volt az LPG-n, s ezt emelték két ütemben januárban és májustól 50-50 százalékkal.    Így 95 800 forint az 1000 kilóra vetített adó (és persze erre jön még az áfa). Ha a kilót átszámoljuk literre, körülbelül bruttó 33-35 Ft/l jön ki, azaz ha az átlagosan 230-240 forintos tavaly év végi bruttó literenkénti árat vesszük, májusban 270-280 forint körüli összeg virít majd a kútoszlopokon. Természetesen ebbe még beleszólhat a gáz piaci ára is, de az elhanyagolható módon ingadozik a benzinhez és a dízelhez képest, így jó közelítéssel marad majd ez az átlagár (amely az egyes töltőpontokon alacsonyabb vagy jóval magasabb is lehet, hiszen a társaságok és kutak is helytől, forgalomtól és helyi vásárlóerőtől függően eltérő árakat szabnak meg).

Tartály a pótkerék helyén. Akinek nem elég a kisebb tartályokkal elérhető 300-350 km-es hatótáv, vehet 70-80 literes vagy még nagyobb, hengeres tartályt is, igaz, utóbbiak sok helyet foglalnak

Tartály a pótkerék helyén. Akinek nem elég a kisebb tartályokkal elérhető 300-350 km-es hatótáv, vehet 70-80 literes vagy még nagyobb, hengeres tartályt is, igaz, utóbbiak sok helyet foglalnak

 

Nos, az a kérdés, hogy az emelés után megéri-e majd a gázautózás és az átalakítás? Előbbire bizonyosan igen a válasz, hiszen akinek már van gázszettje az autójában, az az áremelést követően is több mint 100 Ft-t spórol minden egyes liter LPG-vel. Azt ne felejtsük el, hogy míg egy liter benzinben körülbelül 33 MJ energia van, addig ugyanennyi LPG-ben csak 29, tehát utóbbiból némileg több kell ugyanannyi távolság megtételéhez, de a spórolás így is számottevő.

Ha valaki most vállalkozik átalakításra, számolnia kell azzal, hogy a megtérülési idő több hónappal, de nem beláthatatlanul hosszú időre kitolódik. Az olcsón átalakítható karburátoros autóknál még kis (8000 km/év) futásteljesítmény esetén is kevesebb mint 2 év (410 Ft/l benzinnel és 270 Ft/l LPG-vel kalkulálva) a megtérülési idő, a sokat futó (30 000 km/év), nagy fogyasztású autóknál fél év körül hozhatja be az árát az átépítés. Sok függ persze attól, hogyan alakul a benzinár a közeljövőben: most éppen jelentősen esik, de a trend megfordulhat, s valószínűleg 380-390 Ft/l alá nemigen megy.

Az LPG-s autók tulajdonosai még egy kellemetlenséggel szembesülnek, de nem az állam harácsolása miatt. Bár a biztonsági szeleppel ellátott rendszerű LPG-s autók számára a 2011-ben módosított, majd tavaly tovább finomított Országos Tűzvédelmi Szabályzat már megengedi, hogy beálljanak mélygarázsba is, ám a parkolóház-üzemeltetők nagy része fittyet hány a megváltoztatott rendelkezésre: gázos autót használók tapasztalatai szerint rengeteg a továbbra is tiltott parkoló. Ezek ellen, hacsak nem közterületről van szó, semmit nem lehet tenni, a magáncégeknek jogukban áll megtagadni a behajtást. Reméljük, a piaci verseny fokozatosan kikényszeríti majd a változásokat.

KaMi

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

A Vinfast és az Autobest együttműködése

A 2017-ben alapított, 2018-ban pedig az Autobest által is...

Új IVECO T-WAY, az off-road haszonjármű

Az Iveco kiegészíti Iveco Way nehézgépjármű sorozatát új off-road...

Itthon az új Lexus NX: itt a plug-in hibrid hajtás!

A márka legfontosabb modelljéből - 2014 óta - több...

Szeptembertől érkezik a Kia EV6 Magyarországra

Megtapogathattuk, beleülhettünk a Kia első tisztán elektromos hajtásra tervezett...

A Renault Trucks 2021 évi fejlesztései

Változik a dizájn, megújul a kormányoszlop, az ülések, és...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás