Cikkek
ADAC hibastatisztika: a legmegbízhatóbb autók
Az ADAC felmérése alapján továbbra is az európai típusokkal adódik a legkevesebb gond, s már a franciák is a jobbak közé tartoznak.
A legnagyobb német autóklub évről évre nyilvánosságra hozza hibastatisztikáját, amely a segélyszolgálatos autók, azaz a „sárga angyalok” szolgáltatta hibalista alapján íródik. Visszatérő vád, hogy az ADAC elfogult a saját (azaz a német) gyártmányokkal szemben, másrészt, hogy a merítés nem fedi le a teljes piacot. Előbbire jó cáfolat, hogy bizony több németországi gyártó modelljei is sereghajtóként végeztek, azaz nincs kivételezés; a korábbi szégyenpados Ford Mondeo és S-Max mellett meglepetésként egy VW, az EOS is feltűnik a végeken, mivel 14 helyet rontva az alsó-középkategória utolsó helyére zuhant.
A merítés kérdése már más tészta: maga az ADAC is elismeri, hogy rengeteg olyan autó nem kerül be a látókörükbe, amelyek jelentősen árnyalhatnák a modellekről és márkákról kialakult képet. Nincsenek benne a statisztikában azok az autók például, amelyeknél a márka saját segélyszolgálata hárítja el a hibát (megbízás alapján akár az ADAC is kiszállhat a helyszínre), nem kevés jármű kiesik tehát a körből. Ezek mellett azok a rögzített segélyhívások sem kerülnek be az adatok közé, amikor a sofőr figyelmetlensége okozta a bajt (vagyis a sajáthibás esetek). Ám az autóklub taglétszáma 17 millió, összesen 27 millió autóval, csak ebből kiindulva valószínűleg nem kevés esettel találkoznak az autómentős szakemberek.
A 2012-es statisztikából kiderül, hogy tovább nőtt a hibaszám, és ezeken belül is az elektronikaproblémák sokasodtak. Közrejátszik ebben a 2012-es februári extrémhideg: csak február 2-án több mint 27 ezer alkalommal hívták Németországban a segélykocsikat, jellemzően a hideg miatti indítási, elindulási nehézségek miatt. Az ADAC-statisztika nem reprezentatív, de kétségtelenül informatív, és Európa-szerte elismert.
A listába egyébként csak azok a járművek kerülhettek be az elmúlt hat évből (2007 és 2012 között), amelyekből egy évben legalább tízezret, a többi esztendőben pedig minimum ötezret forgalomba helyeztek Németországban, s legalább három évig komolyabb módosítások nélkül gyártottak. A méretkategóriákat (városi minik, kisautók, alsó-középkategóriások, középkategóriások, felső-középkategóriások és minibuszok) a nálunk megszokottól kissé eltérő módon állították össze, egymás mellett találjuk például az Audi A3-ast és a Volkswagen Caddyt vagy az Hyundai Tucsont és a Skoda Octaviát. Az egyes modelleknél a futásteljesítmény-különbségeket egy korrigálófaktor egyenlíti ki, így ez a fontos paraméter (a hibák körülbelül ötven százalékánál van szerepe) mindenütt ugyanúgy beleszól a végeredménybe.
Látszik, hogy minél alacsonyabb a hőmérséklet, annál több probléma van az akkumulátorokkal. A kemény tél nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy az „indítási nehézség” és ezzel összefüggésben az akkumulátor hibája lett a leggyakoribb panasz 2012-ben is. Tavaly összesen több mint 900 000 indítási segítséget kértek az ADAC munkatársaitól, érdekes, hogy 100 000 esetben valamilyen önindító eredetű volt a baj. Csaknem 10 százalékkal esett vissza az abroncshibák (defektek) száma, ez jó hír, mert az utóbbi években ezen a területen egyenletesen (magasan) alakultak a hívásszámok. Több mint százezerszer szálltak ki amiatt, mert az autós bezárta a kulcsot a járműbe, s az esetek zömében roncsolás nélkül sikerült a nyitás a szerelőknek. A kifogyott üzemanyag miatt ugyanakkor többször kaptak riasztást a „sárga angyalok”, mint a korábbi esztendőkben. Tovább javult a helyszíni segítségnyújtás sikerének aránya, az esetek csaknem 80 százalékában sikerült életet lehelni az autókba, vagyis nem volt szükség egyéb (például tréleres) szolgáltatás igénybevételére.
A német modellek hatból öt osztályban a csúcson vannak, az utóbbi évek statisztikáiban is ehhez hasonló eredményeket láthattunk. Van azért japán listavezető is: különösen sikeres volt a Nissan Micra a kisautók között, amely 13 helyet javítva az élre ugrott, ezzel üdítő kivétel a sok német éllovas mellett. Hogy az olcsó is lehet jó, azt a Dacia Sandero példája mutatja: a 23 kisautó közül az ötödik legjobb lett. Igaz, a Dacia másik két sikeres modellje, a Logan a 25., a Duster a 20. helyére kapaszkodott fel, ami nem éppen dicséretes eredmény. Érdekes, hogy az 5 év garanciával kényeztető Hyundai i20-as és i30-as típusai egyaránt a vert mezőnyben végeztek: a rengeteg akkumulátorprobléma eredményezte a kategória utolsó, illetve utolsó előtti helyezését.
A konkrét eredményekre térve, a minik között a tavalyi győztes Ford Ka visszaszorult egy helyet, s jött a 2011-ben még ötödik, nálunk nem kínált Volkswagen Fox, hogy átvegye az aranyérmet. A kisautóknál a BMW tulajdonában lévő Mini most csak ezüstérmet szerzett a már kiemelt Micra mögött, de a retrós divatautó évek óta tartó jó szereplése figyelemreméltó. Ahogy az is, hogy az ADAC statisztikájában ismét feltűnt 206-os Peugeot (amit átfazonírozva a németek is kínáltak) rögvest a harmadik helyen nyitott, megcáfolva ezzel a rossz hírű kisautóval kapcsolatos előítéleteket. A franciák jönnek fel, mint a talajvíz: a Citroën C4 Picasso az alsó-középkategória második helyezettje a BMW X1 után, s a Renault Scenic is a jónak mondható babérkoszorús, nyolcadik pozícióban található, de kiválóan teljesít az összes kategóriát figyelembe véve. A többi kategória VW-csoportos elsőséget hozott: a németek szerinti középkategóriában az Audi Q5, a felső-középosztályban az A6, míg a minibuszok között a Volkswagen Transporter az első. Igaz, utóbbi annyi hibával végez a mindössze négyszereplős kategória élén, amennyivel egy-egy népesebb osztályban legfeljebb a középmezőnybe férne be. Már kiemeltünk néhány rossz eredményt, de idefér még néhány: a korábbi évek eredményei alapján nem meglepő a Chevrolet Matiz vesszőfutása, ahogy a Honda Jazznek is egy ideje bérelt helye van a hátsó régiókban. A most bekerült Skoda Superbnél ugyanakkor meglepő, hogy rögvest a sereghajtó pozícióba hozta magát.
Hibák gyakorisága
Befecskendező rendszer: 10%
Akkumulátor: 31,7%
Kormány: 0,3%
Általános elektromosság: 0,4%
Felfüggesztés: 0,4%
Kipufogórendszer: 1,5%
Fékek, ABS, ESP: 1,9%
Kuplung, váltó, hajtás: 4%
Generátor: 4,1%
Hűtés, klíma, fűtés: 4,2%
Önindító: 4,6%
Üzemanyagrendszer: 5,7%
Kerekek, abroncsok: 6,9%
Motor: 7,2%
Karosszéria: 7,5%
Gyújtásrendszer: 9,9%
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...