Technika

2013. május 27. hétfő, 08:27

Bemutató: a Fiat új motorjai

A Fiat két majdnem új motorral állt elő, mindkettő 105 LE-s.

A két újdonságot az 500 L-ben mutatták be, de világos, hogy hamarosan más modellekbe is elérnek. Valójában egyik sem teljesen új, de mindkettő friss, az 1,6-os négyhengeres dízel teljesítményben sem hoz újat, mint eddig most is 105 LE-s. A turbós benzines újdonság is ugyanennyit teljesít, de két hengerrel, és 900 köbcentivel. A Fiat az 500-asban bevezetett, de az óta a Pandába és a Puntóba is beköltöztetett, eddigi legerősebb kivitelében „csak” 85 LE-s Twinair vezérlésén is sokat okosított.

1.6 Multijet II 105

A közös csöves gázolajbefecskendezés harmadik generációs, akár 2000 barra is képes, azért Multijet II a neve, mert már az egy töltetet több adagban fecskendezők második sorozata a Fiatnál. A 105 LE az eddigi 4000/perc helyett 3700-nál ébred, a nyomatéki csúcs nagyot nőtt 290-ről 320 Nm-re, már 1750/percnél. Az alapfelépítés a korábbi, a blokk vas, a turbó fix geometriájú, a köztes hűtő levegős, a vezérlés hengerenkénti négyszelepes és DOHC, fogazottszíj hajtja. A piezokristályos befecskendezők az eddigieknél gyorsabbak és könnyebbek (40%-kal kevesebb bennük az alkatrész), ha kell akár már nyolc adagra is képesek felbontani a bejuttatandó gázolajtöltetet. Az elnyújtott befecskendezéssel megő az égési idő is, ezzel kevesebb a zaj, nő a nyomaték, és az égési hőmérséklet csökkenésével, sokkal kevesebb a nitrózus kipufogógáz összetevő. Áttervezték a kipufogógáz visszavezetést is, könnyebb egyszerűbb lett a szerkezete, új a motorolaj szivattyú, szállítása mostantól terhelésfüggő. Csökkent a részecskeszűrő ellenállása, a generátor irányított gerjesztésű lett (motorfékben jobban tölt), a startstop pedig alapáras. Az emissziós besorolás Euro5+, azaz a motor már túlteljesíti az Euro5 előírásait, de még nem Euro6-os, a szervizciklusa extra hosszú, 35 000 km, vagy két év. Az új dízel átlagban 4,5 l/100-es fogyasztással fut az 500 L-ben.

2.A dízel részecskeszűrője könnyebb, kisebb, mint volt, és a kipufogóoldalhoz is közelebb került

A dízel részecskeszűrője könnyebb, kisebb, mint volt, és a kipufogóoldalhoz is közelebb került

0.9 Twinair Turbo 105

A 900-as vasblokkos kéthengeres benzines csúcsváltozatát a kisgép bemutatása óta ígérgeti a Fiat. A 105 LE-höz (5500/perc) nem kellett sokat módosítani a szerkezeten. A fix kipufogóoldali szelepnyitási időkkel, de elektrohidraulikusan változtatható szívóoldali vezérléssel működő, egy vezérműtengelyes Multiair rendszert kicsit átdolgozták (ezért Multiair 2 a neve). Korábban az egy bütyökprofilnyi szelepnyitásokon belül egyféleképpen tudott csak beavatkozni: a szélső helyzetek közötti tartományban csökkentette a nyitva tartás idejét és vele a nyitási mélységet. Most, a szabályozórendszer átalakításával egy nyitási szakaszon belül akár többször is be tudja zárni, majd újra ki tudja nyitni a szívószelepeket, ha kell akár a kipufogóütemben is, így külön segédrendszer nélkül megoldható vele a kipufogógáz visszavezetés. Ugyanígy a kipufogásba jókor belenyitva a turbóból érkező friss levegővel az égésterek átöblítésében is segíthet, úgy, hogy a füstgázokat a friss töltettel söpri ki. A nyomatéki maximum 145 Nm (2000/percnél), a műszerfal Eco gombjával a teljesítmény 98 LE-re, a nyomaték 120 Nm-re korlátozható. A legerősebb kéthengeres átlagfogyasztása az 500 L-ben 4,8 l/100 km, emissziós besorolása Euro6.

1.A család többi tagjához hasonlóan láncos vezérléshajtású, egyvezérműtengelyes 105 LE-s kéthengeressel 180 km/óra a Fiat 500 L végsebessége

A család többi tagjához hasonlóan láncos vezérléshajtású, egyvezérműtengelyes 105 LE-s kéthengeressel 180 km/óra a Fiat 500 L végsebessége

SZG

Comments

comments

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Oldtimer Show 2022

Május 13-15. között rendezték a XVII. oldtimer jármű kiállítást.

Can-Am Ryker 900 Rallye

A Can-Am Ryker egy roadster és egy túramotor szerelemgyereke,...

Már rendelhető a bZ4X, a Toyota első akkumulátoros elektromos modellje

A Toyota új bZ – beyond Zero – almárkájának...

Magyarországon is bemutatkozik az MG

Három modell forgalmazásával kezdi meg hazai tevékenységét a kínai...

Hangos Az Autó! – 5. rész

Letölthető és hallgatható podcast mellékletünk aktuális, júniusi adása.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás