Aktuális

2013. február 14. csütörtök, 08:17

Átalakuló parkolási rendszer Budapesten

Átalakult a fővárosi parkolási rendszer, ám nem az egységesítés a cél. A díjak is emelkedtek.

A rendszerváltás óta nem sikerült megoldani Budapesten, hogy a várakozó járművek gazdái mindenütt ugyanolyan parkolóautomatákban, egységes kártyával fizethessék ki a hivatalosan forgalomszabályozó eszköznek tekintett, mind drágább díjakat. Egységes ügyfélszolgálat sincs, a Fővárosi Önkormányzat (FÖ) www.budapest.hu elnevezésű honlapján most éppen kilenc különböző parkolásüzemeltető társaságot sorol fel. Furcsa, hogy bár az egységesítés, mint irány az elmúlt húsz évben több fórumon is elhangzott, most éppen a szétszabdalás felé tartunk. Módosították ugyanis a helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényt, amelynek 23.§(4) bekezdése értelmében a Fővárosi Önkormányzatnak 2013 januárjáról a parkolóhelyekkel kapcsolatosan már csak az a feladata, hogy a fizetőrendszerhez kapcsolódó feltételrendszert kialakítsa. Ugyanakkor a kerületi önkormányzatoknak utalja ki a parkolásüzemeltetést azokon a területeken is, amelyek egyébként a fővároshoz tartoznak. Ez annyit tesz, hogy a helyiek szedhetik a díjakat, nekik kell karbantartaniuk az órákat, a területeket, egy szóval az infrastruktúrát. Az egyelőre nem világos, hogy az új struktúrában a bevételek kihez kerülnek, és milyen felhasználási céllal.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK), amely a parkolással kapcsolatos feladatait a szintén fővárosi tulajdonú Parking Kft.-től vette át, még júliusban úgy tájékoztatta lapunkat, hogy a tulajdonukban lévő területeken beszedett várakozási díj és pótdíj a közúti közlekedésről szóló 1988 évi I. törvény értelmében a tulajdonosi jogokat gyakorló helyi önkormányzatot illeti. Decemberben már finomabban fogalmaztak: majd egyezség alapján osztják el a pénzt a kerületek és Budapest, de egyelőre nem tudtak dűlőre jutni. Látszik, hogy az önkormányzatoknak bejön az új törvényi szabályozás, már most rengeteg, eddig ingyenes terület bevonásáról tudni (elsősorban Budán, valamint a VIII., XIV. és XV. kerületben). Igaz az is, hogy a zónák 2012-ben is folyamatosan bővültek, így a VI., XIII. és XIV. kerületben új utakat kapcsoltak be a „vérkeringésbe”. Érdekes ugyanakkor, hogy az általunk megkérdezett egyik budai önkormányzatnál még nem tudták megmondani, hogy bevonják-e a fizetőrendszerbe az eddig ingyenes fővárosi tulajdonú utakat, mivel nem ismerik a lehetőségeiket, így például azt sem, milyen mértékig kell belefolyniuk egy adott szakasz kezelésébe, fenntartásába. A BKK azt állítja: csak a parkolás üzemeltetését adják át, a közútkezelés (vagyis: kátyúzás, burkolatfelújítás) marad náluk. A lépés valamivel több mint 2200 helyet és a hozzájuk tartozó 152 darab automatát érinti, a technikai lebonyolításra az ünnepek közti ingyenes időszakot választották, vagyis elméletileg januártól már az új felállás szerint működik a rendszer. Az autósok szempontjából egyik legkritikusabb pont a zónahatárok kezelése. Ezt a kerületek meccselik le egymás között.

Jó lenne tényleges megoldásra jutni, mert ami most van (az egyik társaság nem fogadja el a másik parkolójegyét, ha az autós véletlenül eltévesztette az automatát ott, ahol egy utcán beül, esetleg két utca találkozásánál nem azonos a szolgáltató), az minden, csak nem európai. A zónabővítésekről a BKK javaslata alapján a FÖ dönt, ugyanígy a mozgáskorlátozottaknak fenntartott helyek kialakításáról is.

Az ellenőrzést az üzemeltetési feladatokkal megbízott cégek, szervezetek végzik, az új szakaszok szépen beleilleszkednek a kerületek eddigi rendszereibe, s a bilincselés gyakorlata is változatlan lesz. Újdonság, hogy a közösségi közlekedést pofátlan parkolással megzavaró és megakadályozó autósok ellen decembertől spéci „lopóautót” vet be a FÖ. Az autóelszállítás egyébként intézményesült formában már régóta nem működik a fővárosban, ugyanakkor van olyan kerület (például Józsefváros), ahol megszokott szankció az elszállítás.

A BKK-nak a parkolási területen továbbra is maradt hatásköre. Így a szabályozási feladatokon túl forgalomtechnikai kérdésekben is hallathatja a hangját, valamint a P+R parkolók fejlesztése, az FÖ tulajdonában lévő parkolóházak és mélygarázsok és egyéb, közterületeken kívüli ingatlanokon lévő várakozóhelyek üzemeltetése, kezelése, fejlesztése is hozzá tartozik.

A fővárosban várhatóan egy darabig még nem kell számítani új fizetősterületek „beélesedésére”, hiszen az önkormányzatok zöménél némi időbe telik, mire a tárgyi és személyi feltételeket előteremtik a bővítésre. A III. kerületben például már eldőlt, hogy áprilistól jön az aprópénzes korszak, ott egyébként nem az új szabályozással és lehetőséggel, hanem az elmaradt P+R beruházással, és az ennek köszönhető kaotikus kerületi parkolási helyzettel (rengetegen teszik le autójukat a lakótelepek szűk kapacitású parkolóiban) magyarázták a lépést.

Januártól a BKV dráguló tarifáihoz igazodott a várakozás díja is. Az eddigi legkedvezőbb 160 forintos tétel 175-re emelkedett, a csúcs 480 forintosból 525 lett. Az alapdíj 320 forint. Mindhárom példánál 9,38 százalékos az emelés, de van olyan díjzóna (a 4-es), amelyiknél az alapdíj háromnegyede a sarc, s 10,42 százalékkal dobja meg az egy órai költséget az emelés. Mivel a pótdíj is igazodik az alapdíjhoz, az is emelkedett.

KaMi               

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

A Vinfast és az Autobest együttműködése

A 2017-ben alapított, 2018-ban pedig az Autobest által is...

Új IVECO T-WAY, az off-road haszonjármű

Az Iveco kiegészíti Iveco Way nehézgépjármű sorozatát új off-road...

Itthon az új Lexus NX: itt a plug-in hibrid hajtás!

A márka legfontosabb modelljéből - 2014 óta - több...

Szeptembertől érkezik a Kia EV6 Magyarországra

Megtapogathattuk, beleülhettünk a Kia első tisztán elektromos hajtásra tervezett...

A Renault Trucks 2021 évi fejlesztései

Változik a dizájn, megújul a kormányoszlop, az ülések, és...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás