Aktuális
Külföldi rendszám használatának visszaszorítása - Táblabíróság
Évek óta küzd a hatóság a külföldi rendszámot használó magyarok ellen. A mostani lépésnek valószínűleg nagyobb a füstje, mint a lángja.
Már 2007-ben, schengeni tagságunk előtt feltűntek azok a hirdetések, amelyekben leleményes szlovák vagy magyar vállalkozók szlovákiai rendszámos autóvásárlási lehetőséget hirdettek. Részben ötletekkel segítettek a regisztrációs adót és az egyéb hazai járulékos költségeket megspórolni vágyó vevőknek, részben az ottani cégalapításban is közreműködtek. A hazai vámhatóság eleinte látszólag nem foglalkozott a kérdéssel, ám egy idő után megjelentek a híradásokban a szigorú fellépésről szóló közlemények.
Mégsem történt semmi, mert nem tudták megfogni a külföldön regisztráló autótulajdonosokat. Tulajdonképpen nem is volt mivel. Hiszen, ha valakinek van bejelentett lakcíme Szlovákiában, csak nagy erők mozgósításával lehet ellenőrizni, hogy életvitelszerűen ott él-e, azaz jogosan használja-e északi szomszédunk felségjelzését. A cégek ügye még nagyobb falat az egyébként is leterhelt, létszámgondokkal küzdő magyar hatóságnak, hiszen a külföldön bejegyzett, ott üzletelő, esetleg még adót is fizető vállalkozást és a nevén lévő autót nehezen lehet megpiszkálni.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Az autókereskedői, -forgalmazói szervezetek régóta háborogtak az aktuális kormányok tehetetlensége miatt, hiszen a külhoni rendszám sokszor külhoni vásárlást is jelent, és éppen azokban a szegmensekben, ahol a profitszerzés lehetősége a legnagyobb. Bár a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének nincsenek pontos adatai arról, hogy egyes márkáknál milyen arányt tesznek ki az adóelkerülési céllal külföldi rendszámmal futó, ám itthon vásárolt autók, tapasztalataik szerint a német rendszámmal felszerelt járműveknek mindössze egyharmadát, a szlovák jelzéssel ellátottaknak 70 százalékát hozzák a hazai márkakereskedésekből. Egyébként ez a két ország a legkedveltebb az adóelkerülésre játszók között, előbbi a kedvező díjú hosszú távú autóbérlés, utóbbi a könnyű cégalapítás és a közelség miatt, ugyanakkor román rendszámból is egyre több látható az utóbbi időszakban.
Néhány hónapja napvilágot láttak a kormány elképzelései: drákói szigorral fenyegettek minden "ellenállót". A jogalkotó kimondta, változzon meg a bizonyítási teher: eddig a rendőrség és a vámhatóság próbált bizonyítékokat beszerezni, hogy a külföldi rendszám használata adóelkerülés, azaz csalás, 2011. szeptember 1-jétől viszont már az autó használóján a sor, hogy előadja a külföldi rendszám és a használat jogszerűségét bizonyító papírokat. Fontos hangsúlyozni, hogy a változások nemcsak az adóelkerülőket érintik, hanem az egyszerű használókat is, akik cégüktől, rokonuktól, barátjuktól kölcsönkapják a kinti rendszámos gépet.
Az egész történet alapja a 138/2011-es kormányrendelet, annak is a 3. paragrafusa. Ez kimondja, hogy ha nincs nálunk valamilyen bizonyító erejű magánokirat vagy közokirat, ott helyben ugrik a rendszám és a forgalmi. Rögtön szemet szúrhat a mondatban a "sajátos szabályok" kifejezés. Nos, ezek alapvetően technikai jellegű kérdésekről szólnak, de van közöttük egy, amely igen lényeges a téma szempontjából, a 23. § (6) pontja: "A belföldön üzemeltetni kívánt, külföldi rendszámmal ellátott jármű forgalomba helyezését a jármű belföldi üzemben tartója a tulajdonszerzést, illetőleg a jármű behozatalát követő legfeljebb 30 napon belül köteles kezdeményezni."
Mondhatja erre a külföldi rendszámot használó polgár: Rendben, de ki akar itt belföldön üzemeltetni? Nos, a hazai szabályok és a hozzájuk kapcsolódó nemzetköziek is arról szólnak, hogy ha vesz valaki egy másik országbeli hatósági jelzésű járművet, muszáj regisztráltatnia a saját lakhelyül szolgáló országban. Kivételek természetesen vannak, például, ha az illető a már említett módon az év 183 napján külföldön él, dolgozik, tanul. Más a helyzet, ha cég a tulajdonos. Vállalkozást bárki és bármikor alapíthat külföldön, ráadásul itt az előbb idézett paragrafus "belföldi üzemben tartója" jelölése sem állná meg a helyét.
És a kivételek közé illeszkedik a kölcsönautó is, ám e téren is szigorít a jogalkotó. A szabályváltozások értelmében magyar lakhelyű személynek (tehát nem az állampolgárság, hanem a lakhely és a szokásos tartózkodási hely a mérvadó) be kell mutatnia az üzemben tartótól származó kölcsönadási nyilatkozatot, amiben szerepel a kölcsönadó hozzájárulása, és hogy mikor adta át az autót. Utóbbinak azért van jelentősége, mert a Magyarországon élő polgár egy huzamban immár csak 30 napig vezetheti a kölcsönkapott járművet. Ez jelentős nehezítés, mivel így egy céges autó is állandó és rendszeres adminisztrációval járhat.
Az idézett 138-as rendelet szerint az elvett dokumentumok először a közlekedési igazgatási hatósághoz kerülnek, ahol határozattal bevonják azokat. Ezzel egy időben szólnak a belföldi üzemben tartónak, hogy amennyiben a döntés jogerőre emelkedését követő 15 napon belül nem kezdeményezi a jármű belföldi forgalomba helyezését, az iratokat és a táblát kiküldik az azt kiállító külföldi hatóságnak. Amennyiben az autó üzemben tartója a jogerőre emelkedés előtt igazolja, hogy jogszerű a külföldi regisztráció az autón (táblázatban is említett nyomtatványokkal, iratokkal), visszaadják a papírokat, s az eljárást megszüntetik.
Nem mellékes, hogy a járművezető és az üzemeltető külön-külön is elkövetheti a szabályszegést. Például, ha egy német rendszámú autóról kiderül, hogy az üzemben tartó bejegyzett székhelye magyarországi, a vezető lakhelye viszont németországi, az üzemben tartót csak akkor nem meszelik el, ha igazolja, hogy a hazai forgalomba helyezési eljárás elindult, illetve az autót származás-ellenőrzési nyilvántartásba vették (ami a külföldről behozott autókat érintő eljárás az eredet meghatározására).
Mindez nagyon szigorúan hangzik, de a témát jól ismerő szakértőink egybehangzóan állítják a megismert módosítások alapján: nemigen lehet érdemi előrelépés, inkább megfélemlítési kísérletről van szó. Aki eddig is tudta a trükköket (külföldi cégtől bérelt autót, saját maga alapított másutt céget), nagy eséllyel most sem bukik majd le, ha ügyel a formaságokra, ráadásul arra sem lehet mérget venni, hogy a közlekedési rendőr tisztában lesz azzal, pontosan mi következik az elé tett dokumentumokból. Egyedül talán a magánszemélyeknek lehet félnivalójuk, esetükben ugyanis könnyebben napvilágra kerülhet a tilosban járás, mint egy cégnél. A magánvevő ugyanis dolgozik, orvoshoz jár, gyermeket nevel, telefont vagy internetet használ, szórakozik, s ha nyomozni kezd a hatóság, hamar rájöhet a turpisságra.
A megfélemlítés jelleget erősíti, hogy a jogalkotó az adóhatósággal is fenyeget. Jogszabályban rögzítették: ha bebizonyosodik a jogsértés, az autó és az üzemben tartó adatai rögvest mennek a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz, amitől még a tiszta lelkiismeretű ember gyomra is görcsbe rándul. Mindeközben a regisztrációs adó, valamint a magas hazai forgalomba helyezési költségek természetesen nem változnak, így az adóelkerülési trükkökre továbbra is lesz fogékony réteg.
E, mint elkerülés? Eddig az egyik egyszerű és olcsó regadó-kikerülési módszer volt az "E" jelű ideiglenes rendszám. Ezt 6 hónapra adják ki egy ideiglenes forgalomban tartási engedéllyel együtt, és ugyanazon járműre több alkalommal is kiváltható. Nem kell más hozzá, mint igazolni a jármű jogszerű birtoklását és műszaki alkalmasságát, továbbá a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást. Ráadásul nem is drága: a rendszámpár 13 000, az engedély 3500 forintba kerül. Most szigorítottak a szabályokon, és így a regisztrációs adóról szóló törvény hatálya alá tartozó járműveknél (azaz személyautónál, motorkerékpárnál) már csak egyszer, 6 hónapra lehet kérni E-s rendszámot.
Az Autó 2011/10. számából
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...