Újautó
Teszt: Kia Rio 1.2 EX Limited - Alapjárat
Az új Rio kis motorjával is naggyá válhat a kisautók között.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Manapság ritka az olyan új autó, amelyik valóban újdonság. Sok gyár a válság nyomorában újként ünnepelteti azokat a változtatásokat is, amelyeket a boldogabb időkben legfeljebb rövid közleményben jelentett volna be. A visszafogott fejlesztgetés kényszere a jelek szerint nem hat a lendületes Hyundai–Kia-tandemre.
A Kia Rio negyedik generációja persze kényszerből is új: a vásárlók lenéző jóindulata a múlté, az "ahhoz képest nem is rossz" megbocsátása elszállt, a koreai autóknak teljes harci mezben kell fellépniük az európai és japán konkurensekkel szemben. Friss versenytársa bőven akad: a négyméteresek mezőnye mindegyik között a legzsúfoltabb. Itt a magának helyet követelő új modellnek valami vonzóval illik kirukkolnia.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A Rio egyik fegyvere a minősége, amiről hét év garanciával ad ki biztonsági előigazolást a vásárlóknak. A másik kezével persze vissza is vesz valamennyit: a 15 ezer kilométerenként esedékes kötelező szerviz rövid fizetőpórázon tartja a vásárlókat. Ad a Rio friss motort is, korszerű a hengerenként négyszelepes könnyűfém erőforrás, a szívó- és a kipufogóoldalon folyamatosan változó szelepvezérléssel. Jó darabig csöndes is a motor, a fordulatszám emelkedésével megjön az ereje, de a városban még kevés zajjal el lehet lenni az autóval. A váltókar szinte siklik, könnyen talál a megfelelő fokozatba, kivéve hatodikba… Az ugyanis nincs, pedig elkelne.
A gördülés országúti tempónál válik jól hallhatóvá, a motor hangja 130 körül igazán felerősödik. Városban harmadikban autózva lehet jól reagálni a forgalom változására. A motor hangja és a fedélzeti váltásesedékesség-jelző javaslata alapján választott negyedik fokozatban kevés erőtartalékkal, de rángatás nélkül tűri az ötven körüli haladást. Zöldlámpás elinduláskor nem érdemes küzdeni a starthelyezés megőrzéséért, alacsony fordulaton kizárt az erőfitogtatás.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A viszonylag gyors előzéskor 3500–4500 között jár a fordulatmutató. Elég szűk ez a tartomány, rövidek a fokozatok, igaz, a kis motortól nem versenyeredményt, hanem tisztességes haladást várunk, és ebben aligha kell csalatkoznunk. A feljebbkapcsolás-jelző 2500-as fordulatnál villan fel szolid figyelmeztetésként a műszerfal alján, ezen a fordulatszámon ötödikben 90-es tempó táján csöndes a motor. A rugózás kényelmes, szinte nagyautósan sokat elfed az úthibákból. Kanyarban hosszasan nyugodt a Rio viselkedése, nem csak a térhasznosítást segíti a nagy tengelytávolság.
A szélvédőig hosszan nyújtózó műszerfal felső része enyhén lejt az utastér felé. Ettől nagyon jónak érezni a kilátást. Pedig nem az, mert sokat takarnak az oszlopok. Elég magasan van a mennyezet, és széltében is elegendő a hely.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Az ülés kicsit puha, oldaltartása nem tolakodó. A vezetőülésben egy-két órát kényelemben lehet eltölteni, később jól jönne, ha lehetne változtatni a deréktámaszon. A kormány négy irányban állítható, a vezetőülés is. A fedélzeti kijelzőn piros betűs üzenetek olvashatók, az átlagfogyasztás adata városban és autópályán ritkán esik 6 liter alá. A három csőbe foglalt órák jól láthatóak, sötét alapon világos a jelzésük. A 2,8 fordulatú kormány távkapcsolója a számítógépet, a hangzórendszert és a telefont szabályozza.
Hátul kissé keskeny az ajtónyílás. Középen szinte lapos a padló, nem nagy mutatvány hárman elférni a sorban. A fej fölötti magasság közepes, a térdhely gavalléros. Az ülés lapja rövid, a comb nem kap sok alátámasztást. Mindkét kopogós műanyag burkolatú ajtóban pohártartó, az első ülések hátán háló segíti a szállítást. Az ablaküveget addig lehet kurblizni, amíg teljesen el nem tűnik. Ez nem nagy csoda, mert az üveg alatti falrész magas, bőven a vállak fölé ér.
A Rio alapára jónak számít, de nem kiemelkedően jónak, a kategória számos márkája szinte ugyanazért az árért kínálja a portékáját, s még a felszereltségben sincs jelentős eltérés. Talán figyelnek egymásra. A kőkemény árversenyben akciók szoktak segíteni, s erről a Kia sem mond le: kettős árrendszerrel dolgozik. Az új Rio bevezetésével megjelent és várhatóan tartósan megmarad az ár és az akciós ár is, mint ahogyan több konkurensnél is. A Kiának még egy erős érve marad, a fogyasztási adata. Ez papíron az egyik legjobb a hasonszőrűek között. A mért értékek ugyan magasabbak, de a Rio ezzel sem marad el a versenyben.
Az Autó 2011/10. számából
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

A WTCR világkupa 2019. évi bajnoka 2022-ben az elektromos...

Magyarországon először nyílik Mercedes-Benz luxury showroom, a Pappas Auto...