Aktuális
A kilométeróra-manipulálás visszaszorítása - Számokosok
Büntetéssel nem tud, ezért néhány adat nyilvánossá tételével próbál gátat szabni a kilométerórás csalásoknak az állam.
A hazai használtautó-kereskedelem egyik rákfenéje, hogy ma a vevők nagy része nem képes hitelt érdemlően megbizonyosodni a megvásárolt autó valós futásteljesítményéről. A vezetett szervizkönyves autók sem kivételek, egy, a szakmában járatos ügyes kezű nepper bármikor hamisít vagy kreál pecsétet.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Ahogy használtautó-piaci szakértőnk, Várkonyi Gábor fogalmaz: az eladásra kínált autók 70-80 százalékánál valamilyen turpisságra bukkanhatunk. És ez a helyzet nemcsak a tohonya hatóságnak köszönhető, hanem a vevőknek is. Nagyon sokan ugyanis kizárólag a 100 ezer kilométer alatti futással bíró autókat tekintik jó vételnek, a 150–200 ezres értékkel kitett gépeket messziről elkerülik. Ez a felfogás arra ösztönzi a neppereket és a csalókat, hogy megpróbálják teljesíteni az elvárásokat – a megvalósítás ismert.
A rendőrség sem tudott felmutatni túl sok eredményt ezen a területen, s a hazai büntető jogszabályok közé sem fért be semmilyen, e területet külön szabályozó speciális passzus. Általános esetben a csalás bűntettéért 2, nagy értéknél 3 évet tudnak kiosztani. Amennyiben bűnszervezetet meszelnek el, további néhány évet kaphatnak.
Az utóbbi hónapokban ugyanakkor felpörögtek az események, a napvilágot látott (köztük a lapunkban is közölt tényfeltáró) cikkek és a külföldi bűnbandák sikeres leleplezéseiről szóló híradások, valamint a hazai autósszervezetek nyomásgyakorlásának hatására lépett az Országgyűlés.
Július első hetében szavazták meg a közúti közlekedési nyilvántartásról szóló 1999. évi LXXXIV. törvényt érintő módosításokat, a legfontosabb passzusok 2012 januárjában lépnek hatályba. Nos, aki hatalmas földindulásszerű változásokat vár, csalódik majd. Arról döntött a parlamenti többség, hogy ezentúl a kilométeróra adatát ki lehet kérni a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) központi adatbázisából.
Tulajdonképpen érthetetlen, hogy miért kellett erre a döntésre oly sokat várni, hiszen kézenfekvőnek tűnik a lépés. Több mint tíz éve létezik eredetiségvizsgálat, ott lefényképezik a kilométerórát is. Mivel minden adásvételnél kötelező az eredetiség-ellenőrzés, azt legalább innen már lehet(ne) tudni, hogy a két időpont között történt-e, történhetett-e manipuláció. A műszaki vizsga adatai is ugyanebbe az adatbázisba futnak be, ráadásul ott az első négy év után kétévente van kötelező ellenőrzés, azaz még pontosabb lehet a kép.
A sok feltételes mód azért indokolt, mert a témában illetékes Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tájékoztatásából kiderül: ezt az adatot csak a műszaki vizsgán, illetve a tulajdonos saját adatközlése nyomán (aminek mikéntjét nem részletezi a jogszabály-módosítás) viszik fel a rendszerbe. És most jön a csattanó: nem azért nem lehetett a futásteljesítményre vonatkozó információhoz hozzájutni, mert nem volt jogszabályi felhatalmazás a betekintésre, hanem mert nem volt ilyen adat a KEKKH szuper adatbázisában.
Vagyis – hogy ne menjünk messzire – az elmúlt tíz év minden ilyen adata, amit rögzítettek vagy rögzíthettek volna, hiányzik, elveszett, elkótyavetyélték… Tehát aki januártól élne a lehetőséggel, és szeretné megtudni a tényleges futást, nagy valószínűséggel nem kap majd semmilyen használható információt az autó egyik (az ár és az üzlet nyélbe ütése szempontjából) leglényegesebb paraméteréről. Azon már meg sem lepődünk, hogy az adatbázisból (eddig és ezután is) hiányoznak az autó kártörténetére vonatkozó információk. Pedig ezt a biztosítóktól el lehetett volna kérni (venni), s helyük lenne a kikérhető adatok között.
Már most indoklás nélkül megkaphatók a forgalmi engedély vagy a járműokmány típusára, okmányazonosító jelére, kiadási idejére, érvényességére, cseréjére, visszavonására, elvesztésére, eltulajdonítására, megsemmisülésére, megtalálására, megkerülésére vonatkozó információk. Továbbá az engedélyben feltüntetett adatok egyeztetését sem tagadják meg, amennyiben nem azok tartalmára, hanem csak az esetleges manipuláció tényére vagyunk kíváncsiak.
Minden további nélkül kideríthetjük a jármű gyártmányát, típusát, színét, de az alváz- és motorszámot, illetve a motorkódot nem, ezek esetében is mindössze arról a tényről informálnak, ha az adatok között eltérés van. A leendő vevő előtt az is világossá válhat még, ha van az autón érvényben lévő forgalmazási korlátozás, mondjuk banki opció miatt. Mindehhez jön majd januártól a kilométeróra adata.
A kérelmet elektronikus úton kell majd elküldeni a KEKKH részére, a hivatal az egyedi azonosító, azaz a rendszám alapján indíthatja el a keresést. Tételenként 550 forintot kérnek minden egyes adatért, de – pofátlan módon – 1250 forint a minimális, mindenképpen befizetendő díj, így érdemes többet is kikérni egy menetben. A költséget természetesen akkor is ki kell fizetni, ha utólag kiderül: a kapott tájékoztatás nem segíti a leendő vevőt az érdemi döntés meghozatalában.
Az Autó 2011/9. számából
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...