Újautó
Teszt: Hyundai i40 1.7 CRDi HP Premium - Rettegjetek, egyebek?
Alacsonyabb sorból, tehetségével kapaszkodik az eladási dobogók egyre magasabb fokára a Hyundai. Az i40 még nagyobb lépés lesz?
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
A megjelenésen nem, csak az ízlésen és a márkarabságon múlik, hogy ki választja | |
![]() |
Az a közönségsiker, amit úton-útfélen arat az i40-es, nyilván elsősorban a meglepetésnek szól. Ez a megvilágosodás pillanata. Ez a máig kicsit lenézett embléma elvonatkoztathatatlanul mai, arányos, minőségi kivitelezésű sportkombi karosszériát vontat maga mögött. Az utána forduló fejek, a szemek jótékony, lassító hatásával érzékelik a csendes suhanást, de aki bent ül, mint egy kihelyezett tévéstáb, mégiscsak jobban érzi, mi történik.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A nagyon peres (225/45 R18-as) gumik ellenére jó rugózási kényelemmel, stabil kanyarodási tulajdonságokkal gördülünk, a hirtelen úthibák ugyan az alacsony gumiprofilon átverődnek, de a kormánymozdulatok direkt módon, a 2,8 fordulatos elektromechanikus kormánnyal, jó erőkkel és reakcióidőkkel landolnak a talajjal érintkező, jóképű Hankook-gumitalpakon. Persze a jól kalibrált pedálerőt, a négy tárcsafék dugatytyúinak elmozdulását, az azt jellemző ideális lassítást és fékhatást sem érzékeli a külső szemlélő, miközben a giccstelen, malomkőnyi könnyűfém felniket mint forgó ventilátorokat próbálja követni.
A belső pariban van a külalakkal. Alapvetően finom és puha műanyagok vesznek körül, a minőség is jó, és a kezelőszervek logikája sem bonyolult. A két főműszer között az egyebek állapotát megjelenítő rajzolja fel, van dolga: sok az extra, a (jó erőkkel, udvariasan támogatott kormánykorrekciós) sávelhagyás figyelmeztetése, a tempomat és a többi aktivizáltsága is felvetítődik a vezető elé, sőt itt is előhívható a nagy érintőképernyős (a tolatókamera monitorként is használható) infotainment kijelzőjére szánt navigáció piktogramja. A mulfifunkciós kormánykerékről némi tanulás után könnyen kezelhetők a rendszerek, akárcsak az archaikus módon, skálával is megjelentethető rádió. A kihasználhatóságot még iPod-USB- és jack-csatlakozó is javítja.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A hely kényelmes, az elektromos ülésállítás az igen jól felszerelt tesztautóban mindkét első ülést vezérli, a kormány két síkban mozog, szélességben, lábhelyben szuper, ám felemelt üléssel a belmagasság nem meggyőző, a vezetési kényelem mégsem igazán jó. A kormány sugárirányban igen szűken állítható, az átlagos testmagasságú vezető, ha szeret kicsit is magasabban ülni, nem talál jó megoldást: a kormány a térdére lóg, a magasabb szereltséghez a gyújtás elvételével talán ezért aktivizálja magát az ülést hátrébb toló, ki-beszállítást könnyítő rendszer. A laposan fekvő szélvédőn át esetenként nehéz a közlekedési lámpákra felnézni, és a felső napvédő színezés csak ront ezen.
Hátul a hely egyenesen nagyvonalú, a lábtér elképesztően nagy, a magasság sem alacsony, az aszimmetrikus háttámlák nemcsak előredönthetőek, hanem egy fokozatban állíthatók is, de nagyon hiányzik a szellemesebb, flexibilisebb térformálás lehetősége. A nagy (553 literes) csomagtérhez akár profi rögzítőszerelvény is vásárolható, a pótkerék lehet teljes értékű, és annyi rakodási hely van, mint négy másik autóban, itt is van elektromos csatlakozó.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A motor alapjáraton, nyitott gépháztetővel is nagyon puhán és jellegéhez képest selymesen forog. 1,7 literes, de a 136 lóereje tekintélyt parancsoló, ehhez csatlakozik a nagyon eltalált áttételezésű, jól kapcsolható váltó. Az egész rendszer organikusan nő bele a karosszériába.
A rezonancianélküliség és a csendesség a testes „karosszéria-nagybőgőben” értékelendő, a finom váltó is gumizva kapcsolódik hozzá, a folyamatos nagy nyomatékkészlet ellenére. Van dinamika (már 1600-tól jól húz), van végsebesség, van rugalmasság, ellenben nincs gázolajpazarlás – persze a maga kategóriájához mérten –, még ha a mért vegyes fogyasztás (6,7 l/100 km), ahogyan ma minden autónál, jóval magasabb is a gyárinál (4,7 l/100 km).
A Hyundai i40 most árával és mindazzal (a mérettel, minőséggel, teljesítménnyel és vezetési tulajdonsággal), amit ennyi pénzért adnak, annak ellenére kategóriája legveszedelmesebb ragadozója, hogy egyelőre csak kombikarosszériával lép fel a kocsiból szemlélve már-már zavaróan hajbókoló nagy nyilvánosság előtt.
Az Autó 2011/9. számából
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...