Aktuális
Szigorodó pontrendszer és bírságolás - Rövidebb a póráz
Az újraírt szabályok tovább nehezítik a szabálytalankodó autósok életét.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Az utóbbi évekből kevés olyan regulát említhetünk, amit az autósok, az autósszakmai szervezetek és az Európai Unió megelégedéssel is fogadtak. A közlekedési szabályok szigorítása, az objektív felelősség elvének megjelenése viszont pozitív eredményt hozott, s ezt még azok az autóvezetők is kénytelenek elismerni, akik az új érában fennakadtak valamilyen ellenőrzésen, hiszen az átalakításokkal biztonságosabbá vált a közlekedés. Ennek egyszerű és nehezen cáfolható bizonyítéka a javuló baleseti statisztika.
Már a bevezetést követő 12 hónapban (2008 tavaszától) 7 százalékkal csökkent a személyi sérüléses balesetek száma, s 20 százalékkal kevesebben haltak meg az utakon, mint egy évvel korábban. 2009 és 2010 első hét hónapjának összehasonlítása e tendencia folytatódását mutatja: halálos kimenetelű balesetből 21,79 százalékkal volt kevesebb, mint tavaly, és mint 2009-ben, s az idei esztendő első öt hónapjának adatsora sem rossz: 15 százalékos a mérséklődés 2010 azonos időszakával összevetve. Tényként azért érdemes mindehhez hozzátenni: a gazdasági válság következtében – a benzinfogyasztás csökkenéséből is érzékelhetően – kevesebb autó fut a hazai utakon, s ez szintén beleszól az eredményekbe. S természetesen azt sem érdemes tagadni, hogy a bírságolási rendszer átalakítása bírálatot is kapott bőséggel.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A törvényalkotók tovább menetelnek a megkezdett úton. Már tavaly év végén nyilvánvalóvá vált, hogy az eddig nehezen becserkészhető külföldi autósokat is el akarják kapni. Éppen ezért a szabályok átírásával lehetővé vált, hogy a külföldi magánszemélyek vagy cégek tulajdonában lévő járműveket visszatartsa a rendőr, amennyiben szabályszegést észlelt. Az ügymenet egyszerű: elveszik a forgalmi engedélyt, kijelölnek egy alkalmas várakozóhelyet az autónak, és írásban tájékoztatják a sofőrt a helyzetről. Forgalmi nélkül nem lehet közlekedni, így a szabálytalankodó külföldi autótulajdonos nem tud továbbhaladni.
Ezután három lehetőség közül választhat: 15 napon belül készpénz-átutalási megbízással befizeti a bírságot, a helyszínen fizet bankkártyával vagy készpénzben. A két utóbbi lehetőség a „feltételek fennállása esetén” választható, de a rendőrség a tájékoztatójában nem részletezte, hogy ez pontosan mit takar. Ugyanígy visszatartásra számíthat az a külföldi, akinek a központi nyilvántartás szerint bírságtartozása van. Ezt a szankciót két esetben nem alkalmazhatja a rendőr: amennyiben a megbírságolt személy lakóhelye Magyarországon található, továbbá ha van magyar adószáma vagy adóazonosító jele, illetve ha egy pénzintézet kezességet, bankgaranciát vállal, vagy a bírságfizetési kötelezettséget egy magyarországi cég átvállalja.
Mindenkire vonatkozó új eljárási rend lép életbe a helyszínen lefülelt autósokkal szemben: ha egyértelműen bebizonyosodik a cselekmény ténye, és a sofőr ezt nem vitatja, a rendőr határozathozatal nélkül kiszabja a (közigazgatási) bírságot. Amennyiben az elkövető vitatja a jogsértést, illetve nem fogadja el a bírságot, a rendőr kezdeményezi a közigazgatási eljárást. E változtatások idén július 1-jétől hatályosak az előéleti pontrendszer szigorításával egyetemben. Ez utóbbi több területre fókuszál. Egyrészt megemelték a szabálysértések miatt kiszabható pontok számát: az eddigi 1–5 helyett 1–8-ra.
Nem lesz online bírságbefizetés? Tavaly tavasszal mutatták be a TrafficPoint rendszert, amely lehetővé teszi, hogy a közigazgatási bírsággal sújtott szabályszegések adatait és fényképeit az interneten is megnézzék az érintettek, azaz akikkel szemben az eljárást kezdeményezték. Idén áprilisig csaknem 1000 ügyet dolgoztak fel és tettek online elérhetővé a szombathelyi központban, az adatokból kiderül, tavaly júliusban követték el a legtöbb szabályszegést, a 96 ezres elkövetési szám több mint a duplája a decemberi 41 ezernek. Az eljárásokat döntően (809 184 esetben) gyorshajtókkal szemben indították. A rendőrség további fejlesztésekre is készült, a tervek internetes, bankkártyás fizetésről és teljes körű iratbetekintés lehetőségéről szóltak. Hogy mikor lesz ezekből valóság, nem tudni, a rendszertervek már elkészültek. Lassíthatja a fejlesztéseket, hogy egy 2011. márciusi rendeletmódosítás szerint a 2010. december 31. után befolyt közigazgatási bírságokból a rendőrség már nem finanszírozhatja a közigazgatási bírságolási rendszer fenntartásával és üzemeltetésével kapcsolatos költségeit, a tetemes összeget az Államkincstár egyik, e célra létrehozott számlája szippantja be. |
Mobiltelefonozásért például 3, szabálytalan előzésért akár 6 pontot is felvésnek a nevünk mellé. A gondatlanul okozott bűncselekményeknél 6 helyett 9, a szándékos eseteknél 9 helyett 11 pontot lehet összeszedni. Új elem, hogy a közigazgatási bírsággal sújtott esetekben a "pénzjutalom" mellé becsatlakozik az előéleti pont is, a szabálysértésekhez hasonlóan 1–8 pontot lehet begyűjteni. Eddig megszoktuk, hogy a jómódú gyorshajtó pénzzel mindig ki tudta magát "mosni”, azaz kifizethetett hetente sok százezres büntetést a száguldozásért, a jogsija nem ugrott. Persze most is csak akkor osztanak pontokat, ha ismertté válik, ki vezette az autót, ám e bónuszszankció fenyegető terhe mellett az eddig egyébként az esetet magára vállaló üzemben tartó is nagy eséllyel bemondja a tényleges sofőr nevét.
A pontozás nem visszafogott: városban 15 km/órát meghaladó sebességtúllépésnél 4 pont, 45 km/órásnál 6 pont, 65 km/órásnál pedig 8 pont terheli a listánkat. Hasonlóan osztják a pontokat az 50–100 km/óra közötti és a 100 km/óra feletti sebességű szakaszokon lefülelt sofőröknek. Érdemes lesz a piros lámpa előtt is lassítani, legyen az útkereszteződésben vagy vasúti átjáróban: a siető vezető 8 pontot kap ezért a szabályszegésért.
Egyébként az összes közigazgatási bírságos ügyben igaz, hogy az üzemben tartót külön nem vegzálják, ha a cselekmény időpontjában azonnal kiderül, ki volt a sofőr. Immár nem közigazgatási bírságot kap, aki vét a motorkerékpár-bukósisak és a gyermekbiztonsági rendszer használatának szabályai ellen, illetve rajtakapják, hogy mobiltelefonál vezetés közben, ellenük 3000–30 000 forintos szabálysértési bírságot szabhat ki a hatóság. Bármilyen büntetésről is legyen szó, a befizetési határidő egységesen 15 napra változott, azaz a közigazgatási bírság korábbi 30 napjához képest jelentősen lerövidítették.
Az Autó 2011/8. számából
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...