Technika
E10 üzemanyag Magyarországon - Kinek az érdekében?
A Németországban botrányos körülmények között bevezetett üzemanyagot itthon is forgalmazhatnák.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Egész Németország felháborodott az E10, azaz a maximálisan 10 százalékos etanoltartalmú üzemanyagok bevezetésekor (e témáról cikkünket lásd Az Autó 2011/5.). A probléma két tényezőből fakadt. Egyrészt a német kormány nagyobb felhajtás nélkül egyszerűen lecseréltette a kutaknál a legjobban fogyó ólommentes szuperbenzint. Másrészt az autós érdekvédő szervezetek kongatni kezdték a vészharangot, mondván, a nagyobb etanoltartalom árt a motoroknak és az üzemanyagrendszernek.
Magyarországon elvileg semmi akadálya annak, hogy bármelyik kútnál E10-est vásároljunk, mert itthon is szabványos üzemanyagnak számít. Egy mégis van: nem kapható, mert egyik olajforgalmazó sem foglalkozik vele. Ez nem meglepő, hiszen a régebben bevezetett E85-ös sem érhető el a legnagyobb kúttársaságoknál (kivéve az Agipot).
Ez utóbbi üzemanyag egyébként az elmúlt években meglepően jól fogyott, annak ellenére, hogy a hivatalosan E85-ös üzemre alkalmas (azaz már gyárilag átalakított) járműből alig adtak el itthon, tavaly 36 millió liter volt az E85-eladás, ami az autóparkhoz viszonyítva sok, ám a teljes értékesített benzinmennyiségnek csupán századrésze.
Hogy az állam mit gondol az E85 és bármilyen más, ennél kisebb etanoltartalmú üzemanyagokról, azt a jövedéki adótörvény nemrégiben elfogadott módosítása is jelzi: növekszik az állami sarc e terméknél, ami szakértők szerint azt jelenti, hogy versenyképtelenné válik az E85, és ezzel együtt azok az autóforgalmazók is nehezebb helyzetbe kerülnek, amelyek ilyen típusokkal próbálkoznak megvetni a lábukat nálunk. A korábbi, 2007-es rendelkezés egyébként 2014-ig garantálta volna a jövedékiadó-mentességet, most úgy tűnik, a költségvetésből hiányzott az a néhány tízmillió forint.
Az uniós direktíva értelmében 2020-ig a közlekedésben felhasznált üzemanyagoknál 10 energiaszázalékra kell növelni a biokomponens részarányát. Az energiaszázalék egyébként más, mint a térfogatszázalék: etanol esetében a 4,8 térfogatszázalék körülbelül 3,1 energiaszázaléknak felel meg, azaz az uniós elvárás 10 százalékához jelentősen meg kéne emelni a bioösszetevők arányát.
Az Autó 2011/7. számából
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...