Hírek

2011. június 9. csütörtök, 02:25

Kilencfokozatú váltót mutatott be a ZF

A legkényelmesebb beállítás mellett semmi nem érezhető a váltásokból.

A ZF Friedrichshafen AG (ZF) bemutatta világ első, keresztmotoros személyautókba építhető kilencfokozatú sebességváltóját. A két kiviteli változat a 280 és 480 Nm-es nyomatéktartományba eső motorokat képes kiszolgálni. A ZF adatai szerint a 9HP típusjelű váltó a hagyományos hatfokozatú automatákhoz képest akár 16 százalékkal is csökkenti az autó fogyasztását.

A ZF kilencsebességes 9HP automataváltója

Az új kilencsebességes váltó az üzemanyagtakarékosságot elsősorban az igen széles, 9,84-es áttételi tartománynak köszönheti. A kilenc fokozat miatt mégis igen kis ugrások vannak a lépcsőfokok között. Ez nem csak a menetkomfortot emeli, hanem a motor is folyamatosan a legtakarékosabb fordulatszám-tartományban működhet.

A kilencedik sebességfokozatban az óránkénti 120 kilométeres sebesség a motor 1900/min fordulatszámát igényli. Hatsebességes váltónál 2600/min fordulatnál következik ez be.

A 9HP fokozatainak magas számát a ZF mérnökei négy bolygókeréksorral és hat kapcsolóegységgel valósították meg. Mivel a keresztmotoros autóknál az építési szélesség igen korlátos, a bolygókerekek a hosszanti elrendezés helyett csoportosítva vannak. Ezt a koncepciót hidraulikus kapcsolókörmökkel egészítették ki, amelyek magas hatásfokkal és kis csúszási veszteséggel dolgoznak.

Az elindulást hidraulikus nyomatékváltóval oldották meg. A többszintű torziós csillapítás és az alacsony fordulatnál bekapcsolódó áthidalás leszorítja a veszteségeket. Ezzel csökken az üzemanyag-fogyasztás és a közvetlen motor-váltó kapcsolattal javul az autó gyorsulása.

A vezetési élmény fokozására a ZF minden vezérlőelemet rövid reakció- és kapcsolási időre szabályozott be, így gyakorlatilag az utasok semmit nem érzékelnek a váltásokat jelző jellegzetes rántásokból.

A váltó számára több fokozat átugrása sem jelent problémát, így a 9HP sportos karakterisztika szerint is működhet. A váltó vezérlőegysége a kapcsolási pontokat és a kapcsolási dinamikát a komfortos üzemmódtól a takarékoson át egészen az igen sportosig képes meghatározni.

Hogy az új váltó lehetőleg minél több autóba bekerülhessen, felépítése az építőkocka elvet követi. Például négykerékhajtás számára kiegészítő terepváltó csatlakoztatható. A 9HP ezen kívül kiegészítő szivattyú alkalmazása nélkül képes a start-stop üzemmódra. Az újrainduláskor elegendő egy hidraulikus kapcsolókörömnek bekapcsolódnia, és az autó minden tétovázás nélkül elindul.

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

XVI. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, 2023 Hévíz

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás