Hírek
Kilencfokozatú váltót mutatott be a ZF
A legkényelmesebb beállítás mellett semmi nem érezhető a váltásokból.
A ZF Friedrichshafen AG (ZF) bemutatta világ első, keresztmotoros személyautókba építhető kilencfokozatú sebességváltóját. A két kiviteli változat a 280 és 480 Nm-es nyomatéktartományba eső motorokat képes kiszolgálni. A ZF adatai szerint a 9HP típusjelű váltó a hagyományos hatfokozatú automatákhoz képest akár 16 százalékkal is csökkenti az autó fogyasztását.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Az új kilencsebességes váltó az üzemanyagtakarékosságot elsősorban az igen széles, 9,84-es áttételi tartománynak köszönheti. A kilenc fokozat miatt mégis igen kis ugrások vannak a lépcsőfokok között. Ez nem csak a menetkomfortot emeli, hanem a motor is folyamatosan a legtakarékosabb fordulatszám-tartományban működhet.
A kilencedik sebességfokozatban az óránkénti 120 kilométeres sebesség a motor 1900/min fordulatszámát igényli. Hatsebességes váltónál 2600/min fordulatnál következik ez be.
A 9HP fokozatainak magas számát a ZF mérnökei négy bolygókeréksorral és hat kapcsolóegységgel valósították meg. Mivel a keresztmotoros autóknál az építési szélesség igen korlátos, a bolygókerekek a hosszanti elrendezés helyett csoportosítva vannak. Ezt a koncepciót hidraulikus kapcsolókörmökkel egészítették ki, amelyek magas hatásfokkal és kis csúszási veszteséggel dolgoznak.
Az elindulást hidraulikus nyomatékváltóval oldották meg. A többszintű torziós csillapítás és az alacsony fordulatnál bekapcsolódó áthidalás leszorítja a veszteségeket. Ezzel csökken az üzemanyag-fogyasztás és a közvetlen motor-váltó kapcsolattal javul az autó gyorsulása.
A vezetési élmény fokozására a ZF minden vezérlőelemet rövid reakció- és kapcsolási időre szabályozott be, így gyakorlatilag az utasok semmit nem érzékelnek a váltásokat jelző jellegzetes rántásokból.
A váltó számára több fokozat átugrása sem jelent problémát, így a 9HP sportos karakterisztika szerint is működhet. A váltó vezérlőegysége a kapcsolási pontokat és a kapcsolási dinamikát a komfortos üzemmódtól a takarékoson át egészen az igen sportosig képes meghatározni.
Hogy az új váltó lehetőleg minél több autóba bekerülhessen, felépítése az építőkocka elvet követi. Például négykerékhajtás számára kiegészítő terepváltó csatlakoztatható. A 9HP ezen kívül kiegészítő szivattyú alkalmazása nélkül képes a start-stop üzemmódra. Az újrainduláskor elegendő egy hidraulikus kapcsolókörömnek bekapcsolódnia, és az autó minden tétovázás nélkül elindul.
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...