Hírek

2011. január 23. vasárnap, 01:21

Ennyi volt a kínai aranyláz?

Az utóbbi néhány hétben összeomlott Pekingben az autók iránti kereslet, miután rendszámlottót vezettek be a reménybeli autósok számára.

Rendszeresen beáll minden

A kínai nagyvárosok útjain állandósultak a dugók. Túl sok az autó, de szegényes az infrastruktúra. A központi kormány a problémát az új autó eladások korlátozásával akarja orvosolni. Így csak Pekingben az idén 800 ezerről 240 ezerre esik vissza az új forgalomba-helyezések száma.

A Kelet-Európában edzett elme rögtön tudja erre a megoldást, de a kínai hatóságok tettek arról is, hogy a tilalom ne legyen megkerülhető máshova bejegyzett autóval. Vidéki rendszámmal a csúcsforgalom idején, tehát reggel 7 és 9, illetve délután 17 és 20 óra között nem lehet közlekedni az ötödik körgyűrűn belül.

Míg tavaly naponta kereken 2000 új autó jelent meg Peking útjain, az idén előbb a rendszámot (vagyis az arra való jogosultságot) kell megszerezni, aztán lehet autót keresni. Ezért rendszámlottót vezettek be a reménybeli autósok számára.

Még triciklivel is gyorsabb

Az új szabályok alapján januárban 215 ezer potenciális autóvásárló jelentkezett a rendszámlottóra. Közülük talán ha minden tizedik kaphatja meg az autóvétel jogát. Az első sorsolás január 26-án lesz.

Decemberben a küszöbönálló autótilalomról szóló pletykák miatt felfutott az autók iránti kereslet, az összeomlás karácsonnyal kezdődött. A kínai újév táján, ami most februárra esik, rendszerint tolongani szoktak az érdeklődők.

De a korlátozások miatt egyik napról a másikra konganak az ürességtől a pekingi autószalonok. A karácsonykor meglepetésszerűen bejelentett intézkedés nyomán összeomlott az autók iránti kereslet. A hazai és az importmárkák számára hidegzuhany a korlátozás. Nem elég hogy januárban nem adnak el semmit, de gyakorlatilag még a nézelődők se térnek be az utcáról.

Esti csúcsforgalom Pekingben

A radikális lépés oka, hogy a 22 milliós metropoliszban teljesen telítődtek az utak. Emiatt nem csak dugó van minden nap, de a közlekedés a teljes összeomlás szélén egyensúlyoz. A rendesen negyedóra alatt megtehető távolság könnyedén tart 1-2 óráig, miközben Peking egyetlen gigantikus parkolóvá változik. A város a világ legsúlyosabb légszennyezéssel küzdő régiói közé tartozik.

Már most ötmillió autó van a kínai fővárosban. Több mint két év óta a hét egyik napján mindenkinek otthon kell hagynia az autóját. Hogy melyik az a nap, azt nem az autós, hanem a rendszám dönti el.

A pekingi szigorítás véget vethet az autógyártók kínai aranylázának. Attól is tartaniuk kell, hogy a főváros példáját az autókba fulladó további nagyvárosok is követik. A Kínában eladott autók harmada ugyanis eddig mintegy két tucat nagyváros egyikében landolt.

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A Nokian Tyres Romániában kezdi meg az első zöldmezős, CO2-mentes gyárának építését

A finn abroncsgyártó vállalat Nagyváradon építi majd meg új...

Hangos Az Autó! – 7. rész

Az 7. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Legyen saját címoldala!

Lepje meg rokonait, barátait, üzletfeleit, vagy akár saját magát...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás