Hírek
Ennyi volt a kínai aranyláz?
Az utóbbi néhány hétben összeomlott Pekingben az autók iránti kereslet, miután rendszámlottót vezettek be a reménybeli autósok számára.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A kínai nagyvárosok útjain állandósultak a dugók. Túl sok az autó, de szegényes az infrastruktúra. A központi kormány a problémát az új autó eladások korlátozásával akarja orvosolni. Így csak Pekingben az idén 800 ezerről 240 ezerre esik vissza az új forgalomba-helyezések száma.
A Kelet-Európában edzett elme rögtön tudja erre a megoldást, de a kínai hatóságok tettek arról is, hogy a tilalom ne legyen megkerülhető máshova bejegyzett autóval. Vidéki rendszámmal a csúcsforgalom idején, tehát reggel 7 és 9, illetve délután 17 és 20 óra között nem lehet közlekedni az ötödik körgyűrűn belül.
Míg tavaly naponta kereken 2000 új autó jelent meg Peking útjain, az idén előbb a rendszámot (vagyis az arra való jogosultságot) kell megszerezni, aztán lehet autót keresni. Ezért rendszámlottót vezettek be a reménybeli autósok számára.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Az új szabályok alapján januárban 215 ezer potenciális autóvásárló jelentkezett a rendszámlottóra. Közülük talán ha minden tizedik kaphatja meg az autóvétel jogát. Az első sorsolás január 26-án lesz.
Decemberben a küszöbönálló autótilalomról szóló pletykák miatt felfutott az autók iránti kereslet, az összeomlás karácsonnyal kezdődött. A kínai újév táján, ami most februárra esik, rendszerint tolongani szoktak az érdeklődők.
De a korlátozások miatt egyik napról a másikra konganak az ürességtől a pekingi autószalonok. A karácsonykor meglepetésszerűen bejelentett intézkedés nyomán összeomlott az autók iránti kereslet. A hazai és az importmárkák számára hidegzuhany a korlátozás. Nem elég hogy januárban nem adnak el semmit, de gyakorlatilag még a nézelődők se térnek be az utcáról.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A radikális lépés oka, hogy a 22 milliós metropoliszban teljesen telítődtek az utak. Emiatt nem csak dugó van minden nap, de a közlekedés a teljes összeomlás szélén egyensúlyoz. A rendesen negyedóra alatt megtehető távolság könnyedén tart 1-2 óráig, miközben Peking egyetlen gigantikus parkolóvá változik. A város a világ legsúlyosabb légszennyezéssel küzdő régiói közé tartozik.
Már most ötmillió autó van a kínai fővárosban. Több mint két év óta a hét egyik napján mindenkinek otthon kell hagynia az autóját. Hogy melyik az a nap, azt nem az autós, hanem a rendszám dönti el.
A pekingi szigorítás véget vethet az autógyártók kínai aranylázának. Attól is tartaniuk kell, hogy a főváros példáját az autókba fulladó további nagyvárosok is követik. A Kínában eladott autók harmada ugyanis eddig mintegy két tucat nagyváros egyikében landolt.
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...