Újautó
Összehasonlító teszt: Ford C-Max 1.6 TDCi, Opel Meriva 1.7 CDTI - Családi helytartók
Talán a legcsaládibb autók csoportja a kompakt egyterűeké. Két újdonsággal bővült a família.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Két megújult egyterű debütál az alsó-középkategóriában. A Ford a hamarosan megérkező új Focus műszaki alapján, az Opel pedig az Astra-Zafiráén nőtt az elődmodellnél nagyobbra. A család jutalma a helybőség és a könnyű téralakítás.
Mindkét autó az egyterűek építési módját követi. A modellváltás egyben a méretek módosulását is jelenti. A C-Max 5 cm-rel lett hosszabb, a Meriva 14-gyel, mégis a Ford a hajlamosabb a növekedésre, részben azzal, hogy létezik a Compact elnevezésű alapváltozatánál nagyobb, Grand-kialakítása is (+14 cm).
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A Ford C-Max utastere ránézésre is komfortos, a berendezés a sok műanyag dacára kellemes érzést kelt. Puha az oldalfal a kezek közelében, a műszerfal ugyancsak. Utóbbi hosszan nyújtózik a távoli szélvédőig. Kényelmesek az oldaltartást is adó széles, hosszú lapú ülések. Az elülsők tág határok között tologathatók. Rakodási lehetőség akad elég, a zsebek mérete megfelelő.
A pedálok lépcsőzöttsége nem zavaró, könnyű kényelmesen elhelyezkedni. A kerek órák fémkeretei kissé szögletesek, mintha formatervezés közben leejtették volna őket. A középkonzol szélesen kitüremkedik, formáját mobiltelefon ihlette. Eleinte megesik néhány "téves hívás", ám a kezelők értelmes rendjére hamar rááll a kéz. Akárcsak az elülső oszlopok, a hátsók is nagyon sok látnivalót eltakarnak a vezető elől, többet, mint az Opelben.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Az Opel Meriva első ajtói a szokásosnál szélesebbre nyílnak, majdnem merőlegesre tárhatók. Nagyon könnyű a ki-beszállás a magas ülésekre. Az első és a hátsó oszlopok is vastagok. Bár többet látni tőlük, mint a Fordban, az Opel vezetője is törzsmozgással kénytelen kompenzálni a takarást. A vezetőülés kissé keskeny, oldaltartása sportos. A lap rövid, de a betét kihúzásával 4 cm-rel meghosszabbítható.
A Fordénál kevesebb, ám így is elegendő a könyökök távolsága és a fej fölötti tér. Gondos a kialakítás, nincs utastéri zörgés vagy nyikorgás. Sok a műanyag, az érintendő részeken puha borítással, itt-ott fémdíszekkel. Az órák hagyományos rendben, fémkeretben sorakoznak, jól értelmezhetőek. A kapcsolók – akárcsak a Fordban – finoman működnek.
A hátsó ülések három részre osztva fektethetők le, közben a lap is előresiklik, egyszerű a térformálás. A középső, keskenyebb támlát elég ledönteni ahhoz, hogy a két szélső ülés kényelmes fotellé váljon, és a középrész fölé csúszva 4 cm-rel eltávolodjon a faltól. Sínjükön 22 cm-t előre- vagy hátratolhatók az ülésrészek.
Mindkét motor Euro5-ös, közöscsöves befecskendezésű, közteshűtős, változó geometriájú turbó tölti, de sok a szerkezeti különbség közöttük. A Ford 1,6-osa teljesen alumíniumszerkezetű, a legújabb átalakítás eredményeként mostantól csak hengerenkénti kétszelepes.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Egyetlen felülfekvő vezérműtengelyét változatlanul fogazott szíj hajtja. Az Opel 1,7-ese öntöttvas blokkos, DOHC-vezérlésű és hengerenkénti négyszelepes, vezérműve a Fordéhoz hasonlóan szíjhajtású. Mindkét váltó hatfokozatú, bowdenes mozgatású, a kuplungokat hidraulika emeli ki.
Ford C-Max – A Peugeot–Citroën-eredetű, de fordos finomhangolású 1,6-os alapjárata annyira csendes és egyenletes, hogy szinte lehetetlen megmondani, dízel-e egyáltalán. Lassan melegszik, de hőmérsékletétől függetlenül mindig egyformán viselkedik, és hidegen is ugyanolyan csendes, mint melegen.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Az Opel 1,7-ese alapjáraton sem tagadhatja le dízelségét. Rezgései érezhetők, hangja – a Fordéhoz képest – jól hallható. Lassan melegszik be, és hidegen is ugyanolyan karakterű, mint melegen, ám gázreakciója lent is jóval élénkebb a C-Maxénál.
Nagyon hasonló módon viselkedik a két futómű. Az első McPherson (a gólyalábakhoz bekötött stabilizátorral) közös, hátra a Merivába egyszerű csatolt lengőkaros, a Fordba sokkal igényesebb, oldalankénti több lengőkaros felfüggesztést szereltek. Mindkettő négy tárcsafékes, egyaránt 205/55 R16-os gumikat hordanak (a Ford Goodyeart, az Opel Bridgestone-t), s alapáron adják hozzájuk a kitörésgátlót.
Praktikus, a család és csomagjai szállítására is jól használható autó mindkettő. A különbségek nem nagyok ugyan, mégsem tudott az Opel ellenlábasánál több pontot gyűjteni az értékelés kategóriáiban, kivéve a motor-erőátvitelt.
A nagyobb C-Max karosszériája méreteivel eleve előnyben van, s mellette szól a kellemesebb rugózás és a mérsékeltebb fogyasztás is. A szellemes megoldásokat felvonultató Meriva téralakításának gazdagságával, csöndességével és kedvezőbb árával szerezhet híveket magának.
Az Autó 2010/11. számából
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

A WTCR világkupa 2019. évi bajnoka 2022-ben az elektromos...

Magyarországon először nyílik Mercedes-Benz luxury showroom, a Pappas Auto...