Bemutatók
Bemutató: Lexus CT 200h - Életbűvész
A Lexus újabb kategóriát hibridesít. A CT 200h az első prémiumhibrid a legnépesebb, alsó-középosztályban.
Bemutató
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A Toyota/Lexus következetesen vezeti végig modellkészletét azon az úton, amit már évekkel korábban felvázolt. Minden kategóriára legalább egy hibridet ígért, nemcsak a tömeggyártmányok között, de a prémiumkategóriában is. Most a legkeresettebb alsó-középosztályban először kínál luxusautót, és azonnal hibridet.
A Lexus a prémiumgyártók között az egyetlen, aki nem adókerülő, műhibridekkel, hanem valóban energia- és környezetkímélő teljes értékű kétéletűekkel operál. Ebben a mezőnyben azoknak a gazdagoknak tálalhat fel ilyen autókat, akik talán fogékonyabbak a környezettudatos gondolkodásra, és anyagilag jobban megengedhetik maguknak, hogy tegyenek is valamit ezért. Ráadásul a nagyobb kategóriákból lejjebb ereszkedve, merőben új, fiatalabb vásárlói réteget hálózhat be. A CT 200h-nak láthatóan ezt a szerepet szánták.
A cég szerint a teljesen új padlólemezre új lemezmunkát állítottak, a formát és a vezetési tulajdonságokat pedig feltételezhetően arra idomították,
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
hogy a BMW 1-es sorozatát szorongassák meg vele.
A kialakítás alapvető célja a vezetési élmény volt, ehhez a sportossághoz viszonylag alacsonyan, a megszokottnál hangsúlyozottabb, de nem idegesítően akadályos oldaltartású ülésben ül a vezető a kisszögű kormánytengelyre csavarozott, direkt, 2,7 fordulatos kormány mögött. A Priusból, Aurisból átemelt elemekből (1,8-as Atkinson-ciklusú belső égésű motor, háromfázisú, állandó mágneses villanymotor, fokozat nélküli nyomatékváltó) élményparkot építettek, hogy a sportosra vett első McPherson- és a hátsó kettős
keresztlengőkarokból összerakott felfüggesztéseken vagy szinte radikálisan sportos, vagy hétköznapi vagy nem mindennaposan takarékos, vagy tiszta elektromos vezetési lehetőségekkel szórakoztassák el a vezetőt. Ehhez igazából nem is kell sokat tennie: egy kapcsoló elfordításával, illetve egy gomb lenyomásával válogathat a bőségtálból. A sportos módban nemcsak a belső égésű motor fordulatszáma emelkedik meg, és a 150 voltról 650-re emelt elektronikus hibridszabályozás lesz a lehető legvadabb, de a gázpedál és elektromechanikus kormányszervo-szabályozás is egy kicsit felgyorsul, a kitörésgátló lényegesen nagyobb teret hagy az ökörködésnek. A fokozatok közötti váltást a műszerfalon is nyomon lehet követni, a sportos állásban a háttérvilágítás vörösre vált, és a műszerpult bal oldalán egy fordulatszámmérő is megjelenik, ami korábban a cég hibridjeiről hiányzott. Ennek jelentősége, hogy a más modellekben is szereplő, különleges automata váltó példátlanul finom működése nyomon követhetőbbé válik. Jól látszik például, hogy a gyorsításkor meredeken felrohanó fordulatszám a pedálnyomás mérséklésével őrülten zuhanni kezd, és az állandó sebesség tartásához elképesztően vissza is eshet, száz körüli tempónál éppen az ezres érték felett állapodik meg, ami nem csak a fogyasztásnak, a zajszintnek is jót tesz, a motor élettartamáról nem is beszélve.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Az autó kialakítását a hely, a minőség, a vezetési élmény és a biztonságosság vezérelte, ez utóbbiban az elsőkerék-hajtásnak csak vitathatatlan előnyei vannak.
A kidolgozás majdnem makulátlan, sokat segítene, ha a zsebek és tárolók puha anyaggal lennének bélelve (már ha egyáltalán lenne belőlük), és a gépháztetőt teleszkóp, nem pedig a teljesen méltatlan acélpálca peckelné ki. Nagy és magas a hely elöl és hátul, emitt szinte teljesen sík a padlólemez. A műszerfalat puha műanyag burkolja, az ajtók felső szegélyét kicsit keményebb, de a finom textúra láttán az utóbbi inkább csak tényrögzítés vagy sznob nyafogás. A csomagtér „alapjáraton” átlagos, 375 l, a hátsó üléseknek a hibridakkumulátor miatt csak a támlájuk hajtható előre, így az űrtartalomból 985 l lesz.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A felszerelések körébe szinte minden bevonható, a balesetre előkészülő biztonsági rendszer (övelőfeszítés, emelt fékerősegítség, később automatikus fékezés), az alkalmazkodó sebességtartó automatika, nyolc légzsák (két első térdzsákkal) vagy egyebek mellett a kitörésgátló. Az első vezetési próbán feltűnt a nagyon jó kormánnyal támogatott vezethetőség, a robbanékonyság (kb. 60 km/ h-ig), amiben nyilván nagy szerepet játszik az elindulás pillanatától 207 Nm-es nyomatékot kurblizó villanymotor és a mérő jelezte igazán alacsony pillanatnyi fogyasztás, amit a gyári minimális, 89 g/km-es, vegyes CO2-kibocsátás is mutat. Az egyébként 15-16-17 colos gumikkal kapható CT 200h-t a 17-es gumikkal a számunkra ismeretlen utakon kicsit sportosan kemény rugózási képet és a vártnál nagyobb gördülési zajt mutatott.
A kizárólag Japánban gyártott, neve szerint (CT 200h: Compact Tourer) a 2,0 literes motoroknak megfelelő menetdinamikát mutató hibrid túraautó a módos, választékos ízlésű, sportos vezetést kedvelő, környezettudatos és észszerűen takarékos vevőkör autója lehet a vélhetően 30 000 euro körüli árával.
Az Autó 2010/11. számából
Videó
Az Autó 2010/11. számából
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...