Technika
Tanácsok téligumicseréhez - Tegyük fel
Jön a hideg, ideje ellenőrizni a gumiabroncsokat. Vásárlási és használati tanácsok.
Tudnivalók a gumikról
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Novemberben már teljesen általános a reggeli fagy, s az utak is csúszóssá válnak: eljött a téli mintázatú abroncs szezonja. A téli vagy négy évszakos gumi főleg latyakban, hóban és jégen segít, száraz úton nem jelent előnyt, erről Az Autó szerkesztősége is meggyőződött, még év elején, pancserteszten (lásd Az Autó 2010/2). Mivel azonban télen bármikor nyakunkba kaphatunk egy havazást, a biztonságos utazáshoz a téli mintázat (azaz nemcsak a téli gumi, hanem a latyakos, havas felületre is kiképzett négy évszakos) is való.
Sokan csak a csúszós utak számlájára írt balesetekről szóló híradások idején gondolják át, mit kell tenniük, hogy biztonságosan közlekedhessenek a következő hónapokban. Első és talán legfontosabb kérdés: van-e megfelelő állapotú gumink a télre? A mintázat mélysége alapvetően meghatározó, hiszen egy lekoptatott felület még száraz körülmények között is balesetveszélyes.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A télieknél a 4 mm-es profilmélység az a határ, amely alatt nem szabad használni a gumikat. Ha ez rendben van, meg kell nézni az abroncs állapotát: mennyire elöregedett az anyag (repedezett-e a felület és az oldalfal), nincs-e látható sérülés? Általánosságban igaz, hogy 6 év után már a legjobb minőségű gumikerék is úgy elöregszik, hogy képességeinek zöme elvész, tíz év után pedig kora miatt (még száraz útfelületen használva is) már olyan mértékben elveszítheti tapadását, hogy kifejezetten veszélyessé válhat. Az ilyen élemedett gumit érdemes lecserélni. Erről a köpeny DOT-száma alapján győződhetünk meg, az utolsó négy szám az érdekes, az első kettő a gyártás hetét jelzi, de szempontunkból sokkal fontosabb a gyártási évet eláruló két utolsó. Nem kell a legdrágább abroncsba beruházni: aki nem autózik extrém körülmények között (terepen, nagy hóban, nagy sebességgel, hosszabb távon országúton, autópályán stb.) télvíz idején, a közepes ár- és minőségi kategóriába tartozó gumival is megelégedhet.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Az abroncs öregedését lehet lassítani: ha rendszeresen kezelik erre gyártott anyagokkal, illetve a nyári időszakban zárt helyen, napfénytől védve tárolják, később kezd el repedezni, de a kor a tapadásának minden körülmények között árt. Különösen a használt gumikról mondható el, hogy csupán a látható sérülések egy része pusztán felületi horzsolás, a szabad szemmel is látható hiba súlyosságát a gumi leszerelésével, rendszerint szakember állapíthatja meg. Kizárólag gumiszerelő tud egzakt választ adni arra: javítandó (és egyáltalán: javítható-e), vagy nincs szükség beavatkozásra.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A cseregumit mindenképpen szakszervizben szereltessük a felnire, ahol a kereket ki is egyensúlyozzák, és beállítják a légnyomást. Kerékcserével is jobb gumishoz menni, mert üthet a felni, és a rosszul beállított nyomás (amit nemcsak felszereléskor, hanem rendszeres időközönként, általában kéthetenként ellenőrizni kell) nem csupán a gumit károsítja, de a fogyasztást is rontja. A gumi- vagy kerékcserénél – amennyiben kötött forgásirányúak a gumik – feltétlenül tekintettel kell lenni a forgásirányra. Egyúttal a futóművet is érdemes ellenőriztetni: ha nincs is hallható jele meghibásodásnak, a kátyús utak fél év alatt „elállíthatják” a felfüggesztéseket. Az eredmény: romolhat az autó úttartása és vezethetősége, rendellenesen kophatnak a gumik.
Az Autó 2010/11. számából
Tanácsok, ötletek
- Különösen, ha magunk szereltük fel a kerekeket, ellenőrizzük a csavarokat 40-50 km-rel a kerékcsere után. A felnire szerelt gumikat egymásra téve, felfelé halmozva vagy a felnin keresztül a falra szerelve tároljuk. Ha nincs felni, állítva, időnként forgatva tegyük el a gumikat.
- A gyári gumiméret helyett választhatunk másikat (úgynevezett váltóméretet), feltétel, hogy 2 százalékkal ne legyen nagyobb az átmérőkülönbség az eredeti és az új méret között; a kiszámításban a szakszervizek és az internetes kalkulátorok segítenek. A nagyobb oldalmagasság és a keskenyebb futófelület az általános használatban előnyösebb.
- Előírás, hogy az autón a gumiknak azonos szerkezetűeknek kell lenniük, mintázatuk azonban tengelyenként eltérhet.
- Ha csak két gumit cserélünk, az újabbakat inkább hátraszereltessük; a menetstabilitás szempontjából fontos, hogy a hátsó tengelyen jobb legyen a tapadás.
- Nem elég, ha csak a hajtott kerékre teszünk téli felületre alkalmas abroncsot: havon vagy jégen kiszámíthatatlanná válhat a „vegyes” mintázatú abronccsal szerelt autó.
- Érdemes 8000–10 000 km-enként átszerelni a gumikat a hajtott tengelyről az azonos oldalon lévő nem hajtottra, és fordítva. Így egyenletesebb lesz a kopás.
- A téli mintázat felszerelésekor a leszerelt gumikat meg kell jelölni, hogy tudjuk, honnan vettük le azokat; nem szabad megváltoztatni az eredeti forgásirányt.
Az Autó 2010/11. számából
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

A Toyota új bZ – beyond Zero – almárkájának...

Három modell forgalmazásával kezdi meg hazai tevékenységét a kínai...