Újautó
Teszt: Saab 9-5 2.0 TiD Automata - Nagy várakozás?
Csaknem 13 év után itt az új 9-5-ös. A belépő turbódízellel próbáltuk.
Teszten az új Saab 9-5
Az új 9-5-ös alapja az Opel Insignia, de alaposan átdolgozták Trollhattenben. A tengelytávba 10 centit toldottak, az így kapott 2,84 m, 13 centivel hosszabb a korábbi 9-5-ösénél. A hatalmas, több mint ötméteres karosszéria 17,3 centivel növi túl az elődmodellt, és 7,8-cal szélesebb is annál. A túlnyúlások elöl-hátul nagyok, így az utascella nem óriási.
A tesztautóba nem szerelték be a feláras kulcs nélküli rendszert, a külső kilincsek nehezen járnak, az ajtók záródása sem minőségi. A műszerpult hamisítatlanul saabos, a műanyagok zöme puha, a sebességmérő kivételével az órák éjszakai száguldáshoz lekapcsolhatók. A műszerek 399 000 forintért a szélvédőre vetíthetők, akár a navigáció is megjelenhet ott, de a 799 000 forintos gyári rendszer nem ismeri Kelet-Közép-Európát. Nem újdonság a légbeömlők elhelyezése és karos irányíthatósága, a középkonzol matt műanyag lapja meglepően egyszerű. Nagy hiba a középső gombok miniatűr feliratozása, érdemes bemagolni, a funkciókat. A kapcsolók a General Motors frissebb modelljeiből, az Opel Astrából vagy a Chevrolet Cruze-ból is ismerősek. Bár a helykínálat nem nagyvonalú, 180 cm-es magassággal elegendő, a fejtér csak 190 cm felett szűk.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Komfortosak az elöl szabályozható laphosszúságú, elektromosan emelhető ülések, a kényelmes vezetői pozíció megtalálásában a négy irányban állítható kormány is jó partner. A nem túl magas, ám föntről induló szélvédővel és az alacsonyan húzott tetővel korlátozott a kilátás. A hátsó sort egyértelműen két személyre formázták, a középső hely, a kellemesen öblös szélsőkkel ellentétben sík, lábtere az összkerékhajtás lehetősége miatt erősen korlátozott. A kupés tetőív miatt 180 cm-es testmagasság felett túl közelre kerül a plafon, a legzavaróbban középen. A lábhely az óriási külméretekből adódóan tekintélyes, de nem nagyobb a Skoda Superbéénél.
A csomagtér méretes, ám 515 l-ével egyáltalán nem rekorder. A zsanérok szeparált házba fordulnak, a tér kárpitozása igényes, ám a küszöb magas.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A 9-5 nem szállításra való, a hátsó üléseknek csak a háttámlájuk dönthető előre (osztottan), a padlósík emiatt lépcsős, az utastéri átjáró nagyon szűk, alig magasabb, mint a síalagút nyílása.
A 9-5 alapdízele (az azonos áron kínált 1,6-os, turbós benzineshez hasonlóan) 160 LE-s, a 2,0 l-es, közöscsöves, változó geometriájú turbós négyhengeres az Opel Insigniából való. A motor alapjáraton hangos, és érezhetően remegteti a karosszériát, különösen hidegen, de üzemmelegen is. Kicsivel alapjárat felett már tompul a rezonancia és a motorhang is, ám erőteljes gyorsításra megint csörömpölésbe kezd a dízel. Az 599 000 forintos extraként rendelhető hatsebességes automata váltó szigorú program alapján, kissé lassan váltogat, még kézi üzemmódban sem enged a nyomatékcsúcsot jelentő 1750/perc alá kapcsolni, a negyedikhez így legalább 50 km/óra kell. Az áttételezés meglepően és feleslegesen rövid, ráadásul a lejtmenethez sem alkalmazkodik jól a váltó: a motorfékhez kézi beavatkozás kell. Ha arra van szükség, az 1,7 tonnás gép komolyan megindul, az autópályás 130 km/óra 2600/perccel futható. A zajszigetelés
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
gyenge: nagy sebességnél változatlanul jól hallható a motor, mellette a 17 colos alufelnikre húzott 225/55 R17-es, Michelin Primacy HP abroncsok gördülési hangjai és a tükrök felől a szél süvítése is erős. A sofőr oldalán osztott látóterű külső tükrök holttere óriási, a vaskos hátsó tetőoszlopok az átlós hátralátást akadályozzák, és a középső tükörben sem látni sokat. A hátsó szélvédő alsó pereme magas, a látómező keskeny, az üveg ívelése pedig torzít.
Az elöl McPherson-, hátul független, oldalanként négy lengőkaros futómű és a végállásai között 2,8 fordulatos, hidraulikus szervóval támogatott kormány mind Insignia-örökség. A svédek feszesre hangolták a felfüggesztést, a Vector 17 colos kerekeivel az úthibák jól érezhetők, egy-egy nagyobb huppanónál a kárpitok is megzörrennek. A monstrum útfogása stabil, kanyarodási dőlése csekély. A tárcsafékek csak elöl hűtöttek, a fékhatás jól adagolható, de mai viszonylatban nem különösebben erőteljes.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Az egyenesfutással, a kormány precizitásával és közvetlenségével semmi gond, de a hosszú karosszéria fordulóköre nagy (11,5 m átmérőjű). Városban nem könnyű manőverezni, a 249 000 forintért mért első-hátsó parkolóradar borsos ára dacára melegen ajánlott. A szenzorok 30 000 forintért parkolásasszisztenssel is kiegészíthetők, ez a helyet felmérve (párhuzamos parkoláshoz) mutatja, hogy merre forgassuk a kormányt. Reakcióideje hosszú.
Az új 9-5 az elődhöz képest komoly előrelépés, ám abszolút értékben sok a hiányossága, 9.95 milliós alapára is csak a prémium vetélytársakhoz mérten versenyképes. A sok egyéb mellett hat légzsákot, kitörésgátlót, tempomatot és kilenc hangszórós MP3-olvasós, USB-csatlakozós, kormányról vezérelhető audiorendszert is tartalmazó alapellátmány tisztességes.
Bővebben Az Autó 2010/11. számában olvashat a cikk témájáról!
Előnyei-hátrányai
Előnyei | Hátrányai | ||||||||||||||||||||||||||
|
|
Bővebben Az Autó 2010/11. számában olvashat a cikk témájáról!
Műszaki adatok
Soros négyhengeres, közöscsöves, változó geometriájú turbós, közteshűtős dízelmotor, elöl keresztben beépítve. Két felülfekvő vezérműtengely, hengerenként négy szelep, részecskeszűrő. Hengerűrtartalom: 1956 cm3. Furat: 83,0, löket: 90,4 mm. Teljesítmény: 160 LE/118 kW (4000/min). Nyomaték: 350 Nm (1750/min). Hatfokozatú bolygóműves automata váltó, elsőkerék-hajtás. Elöl McPherson-, hátul független, oldalanként négy lengőkaros felfüggesztés. Elöl-hátul tárcsafékek, elöl belső hűtéssel. Gumiméret: 225/55 R17. Csomagtér: 515 l. Üzemanyagtartály: 70 l. Hosszúság x szélesség x magasság: 5008x1868x 1467 mm. Tengelytáv: 2837 mm. Gyorsulás (0–100 km/h): 10,1 s. Végsebesség: 209 km/h. Fogyasztás (vegyes): 6,8 l/100 km. CO2: 179 g/km. Tesztátlag: 8,5 l/100 km. Garancia: 2 év általános, 10 év átrozsdásodás elleni. Védőszárny-szolgáltatás: 2 év. Olajcsere-periódus: rugalmas.
Ára: 11 149 000 Ft
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...