Bemutatók

2010. augusztus 11. szerda, 17:00

Menettudósítás: Nissan Juke - Ötlettár

A kis „crossoverek” táborát nem sokan erősítik, a Juke egyedi formával próbálkozik.

A va­ri­ál­ha­tó B pad­ló­le­mezt a Juke-on kí­vül több Re­nault és Nis­san is hasz­nál­ja. Alap­eset­ben 16 co­los ke­re­ke­ken gu­rul, elöl-hátul tár­csa­fék­kel las­sít

Tulajdonképpen csak két konkurenst találunk a piacon, ha abból az alapállásból indulunk ki, hogy kisméretű, egyterűs és négykerék-hajtással is felvértezhető autónak tekintjük a japán újdonságot: a Toyota Urban Cruisert és a Suzuki SX4-est. Utóbbi a racionális alapon választókat célozza, az Urban Cruiser pedig inkább a hagyományos kisautókhoz áll közel. A Juke filozófiája valami ilyesmi: figyeljen rám mindenki! Nos, a forma mindenképpen „magamutogató”, egyedi orrával, szinte izomautós kerékjárataival, széles fenekű kupét imitáló hátsójával. 4135 mm-es hosszával éppen hogy megelőzi a már említett SX4-est, 1570 mm-es magassága csaknem az egy számmal nagyobb márkatárs, a Qashqai mérete, 253 cm-es tengelytávja kisautós. A mai divatnak megfelelően meredek a szélvédő, s az oldalüvegek is keskenyek az ajtólemezekhez képest, így belülről kicsit bunkerszerűnek érezni a Juke-ot. A belső jó hangulatú, összeszerelése minőségi.

Ma­gas a lök­há­rí­tó pe­re­me, a cso­mag­tér nyí­lá­sa sem ha­tal­mas. A 4×4 haj­tás ké­pes csak el­ső ke­re­kes, au­to­ma­ti­kus nyo­ma­ték­el­osz­tá­sú összkerekes, va­la­mint az elül­ső és hát­só ten­gely köz­ti nyo­ma­ték­el­osz­tást 50:50 szá­za­lé­kos arány­ban fix­re zá­ró üzem­mód­ra

Egyedi a műszerfal, sok a játékos, hatásvadász elem; kiemelkedik közülük a fűtés/szellőzés és a Juke információs rendszerének összekovácsolt középkonzoli egysége, amely az autó különféle, gombnyomásra előhívható paramétereit színes grafikákkal mutatja – van köztük hasznos: a gazdaságosságot kivetítő ábra és haszontalan: az oldalgyorsulás-jelző. A puha és kemény műanyagokból építkező pult körbeöleli az elöl ülőket, helyhiányra nem lehet panasz. Hátul már szükség lehet kompromiszszumra, hiszen a magasabbak térde és feje „falakba” ütközik. Jó nagyok (és hatékonyan mutatják a mögöttes forgalmat) a külső tükrök, a vastag oszlopokkal határolt hátsó ablak lőrésszerű, nem felesleges extra a tolatókamera.

Nem könnyű szó nél­kül el­men­ni az utas­tér mel­lett. A kor­mány­osz­lop csak ma­gas­sá­gá­ban ál­lít­ha­tó. Van zseb min­den aj­tón, a bel­té­ri mű­anyag­ok fes­té­se szí­nes is le­het; a vál­tó kö­rü­li plasz­tik ol­csó ha­tá­sú

Kisautós a csomagtartó, az osztott ülésdöntéssel nagyobbítható tér alaphelyzetben 251 l-es (az összkerekesnél a magasabb padló miatt csupán 207). Az itthon szükségpótkerékkel felszerelt Juke néhány apróságot a raktérpadló alatt is befogad.

A szabadidős használat jegyében 180 (a legsportosabb kivitelnél 170) mm a szabadmagasság. A csúcsmotorhoz párosítható a Qashqaiból átemelt, elektronikus szabályozású, lamellás tengelykapcsolóval dolgozó összkerékhajtás is, amivel a (könnyebb) terep meghódítása sem lehetetlen.

Az aszfaltos próbaúton kétféle motort hajtottunk. Az 1,5 l-es, közös csöves, jól bevált Renault-turbódízel komoly ütőkártya, 110 lóerejével (240 Nm) harmonikus egységet alkot a Juke-kal; kedveli, ha pörgetik, ám hangja alig hallható. A gyorsulásbajnokok inkább a 190 lovas, benzines 1,6-ostól ájulnak majd el.

A tám­lá­kat le le­het dön­te­ni, úgy 830 l-es a hasz­nos tér

A közvetlen befecskendezéses négyhengeres hatalmas erőtartalékokkal bír, alul sem nyomatékszegény, 2000/perctől pedig kivillantja mind a 240 Nm-nyi „méregfogát”. Van hozzá (és a nem közvetlen befecskendezéses, de változó vezérlésű 117 LE-s, 1,6-os szívóbenzineshez is) fokozatmentes CVT automata váltó, amely sokszor pörgeti 3000/ perc fölé a motort, és kézi üzemmódban kissé rángatva kapcsol; stílusát meg kell szokni. A cikk elején már említett grafikus kijelzős egységhez tartozik egy, az autó menetdinamikai karakterét szabályozó kapcsolósor is; a kormány közvetlenségét, a CVT-váltó reakcióját és a gázpedál érzékenységét állíthatja be a sofőr a sport, a normál és az eco üzemmódok valamelyikére.

Bővebben az Az Autó 2010/8. számában olvashat a cikk témájáról!

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hangos Az Autó! – 5. rész

Letölthető és hallgatható podcast mellékletünk aktuális, júniusi adása.

Hangos Az Autó! – 4. rész

A 4. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Michelisz Norbi idén két sorozatban is versenyez

A WTCR világkupa 2019. évi bajnoka 2022-ben az elektromos...

Hangos Az Autó! – 3. rész

A 3. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Luxus a luxusban – Pappas Showroom a Matild Palace-ban

Magyarországon először nyílik Mercedes-Benz luxury showroom, a Pappas Auto...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás