Bemutatók
Hajtás az új Ford S-Max-szal - Új irányban?
Tavasszal frissültek a Ford középkategóriás egyterűi. Az S-Max és a Galaxy nem csupán külső kozmetikát kapott, motorparkjuk is jelentősen megújult.
Bemutató
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Noha kategóriájuk eladásait toronymagasan uralják a Ford nagyobb egyterűi, a Mondeo padlólemezű és a Ford mai, kinetikus dizájnját 2006-ban elsőként hozó S-Max/Galaxy páros most újabb vevőket kíván csábítani, leginkább a felső-középkategória kombijainak vásárlóiból, akár a prémium-márkáktól. Ennek megfelelően újult meg a külső: az S-Max íveltebb gépháztetőt, trapéz-alakúra formált alsó, cifrázottabb felső légbeömlőt kapott, az alapverzió felett LED-es nappali fény világít a lökhárító aljánál. Az oldalnézet fő újdonsága az ablakok krómszegélye, hátul hajszálnyit a csomagtér-ajtó és jelentősebben az alsó plasztik-elem változott, a LED-es hátsó lámpák a Mondeo kombiéhoz hasonlóan az oldalfalra fordulnak, a világítóegységek között új, S-Max feliratú krómcsík húzódik. Hasonlóak, de a sportosság helyett inkább az eleganciát fokozók a Galaxy külső változásai: domborúbb a gépháztető, krómosabb az átrajzolt elülső lökhárító alsó és felső légbeömlője, elöl új a ködfényszóró is, LED csak a hátsó lámpákba került. Változatlanul krómcsík fut végig az oldalablakok aljánál, a Ghia és Titanium verzióknál immár a kilincseknél és az oldalsó ajtóbetéteknél, valamint a hűtőmaszk felső légbeömlőjénél is szerepelnek króm-díszítések.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Belül az S-Maxban az elektromos mozgatású árnyékolós, teljes panorámatető, illetve a fej feletti rekeszek és a gyerekfigyelő tükör, valamint az utastér diódás világítása a fő újdonság, a pakolást segítendő, a hátsó ajtóból is LED világítja a pakolónyílást. A Galaxyval közös újdonság a vezetőülés alatti mélynyomós (S-Maxnál 11, Galaxynál 13 hangszórós) prémium audiorendszer, a tolatókamerás parkolás-segéd és a radaros holttér-figyelő elektronika, az első ülések háttámláiba 17,8 cm képátlójú, DVD-játszós monitorok kerülhetnek, ezekhez infravörös fejhallgatók csatlakoznak. A tempomat eddig is létezett távolságtartóval, most mindenképp jár hozzá a gyorshajtások elkerülésében segítő, állítható sebességhatároló. Praktikus újdonság még, hogy a hátsó ablakemelő-gombok vezetői lekapcsolásával immár a gyerekzár is bekapcsolódik. A 7 légzsákos, kitörésgátlós biztonsági-ellátmány, folyamatosan szabályozott, Comfort, Normal és Sport módot kínáló, elektromos lengéscsillapítókkal, guminyomás-figyelő rendszerrel és defektmentes abroncsokkal, valamint visszagurulás-gátlóval is kiegészíthető.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A legfőbb újdonságokat a motorpaletta hozza, gyakorlatilag csak a belépő, 2,0 l-es (145 LE), E85 üzemanyagos verzióban is elérhető benzines a régi, de immár az is Euro5 normás. Erre a teljesen alumínium, változó szívó- és kipufogószelep vezérlésű blokkra épül a közvetlen befecskendezésű és turbós EcoBoost variáns, mely a változó szelepvezérlés által alacsony fordulaton a szívó és kipufogószelepek összenyitásával az úgynevezett „scavenging”, azaz öblítés hatással növeli az alacsony fordulati nyomatékot. A 203 lóerős, 300 Nm nyomatékát extrán széles (1750-4500/perc) tartományban hozó egység egyszerre váltja a korábbi, 2,5 l-es soros öthengeres turbót és a 2,3 l-es automataváltóst. Rugalmasságáról sokat mond, hogy nyomatékának 90 százaléka 1400-5500/perc között rendelkezésre áll. Az EcoBoost sebességváltója csakis a Getragtól származó, két, olajfürdős kuplungos, hatfokozatú automata lehet. Ezzel nem csak dinamikusabb, (a gyári adatok szerint) hajszálnyit még gazdaságosabb is a szívó variánsnál. A dízelek közül kiestek
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
az 1,8 l-esek, a 2,0 l-esek a korábbinál magasabb, 2000 bar befecskendezéssel, a régebbi hat lyukú piezo-kristályos helyett olcsóbb, de 8 lyukukkal precízebb befecskendező-fúvókákkal dolgoznak. A 115, 140 és 163 LE teljesítménnyel választható paletta egésze részecskeszűrős és Euro5-normás, váltóik hatfokozatúak, a két erősebbnél opcióként a benzines turbótól ismert kétkuplungos automaták. Csendesebbnek mondják az átformált égésterű dízelek vezérlését, módosított vezérlőmoduljuk pedig jobban szabályozható, így csekélyebb emissziót ígér.
Ezzel az arzenállal és a korábbról megszokott (Trend, Ghia, Titanium) felszereltségekkel, valamint a rendkívül sok opciós elemmel (egyebek mellett kulcs nélküli nyitással, a vonóhorogra illeszthető kerékpártartóval) is elérhető, a sportosságot hangsúlyozó S-Max és a családibb Galaxy minden bizonnyal továbbra is kategóriája élpárosa marad. A frissített verzió hajszálnyi ár, de jelentősebb ellátmány-növeléssel már itthon is rendelhető.
Menetben
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A megújult egyterű-párosból hosszabb, de kevéssé hétköznapi úton az S-Maxot vezethettük. Az S-Max és Galaxy duó helyi bemutatóján egészen a szlovén Triglavi Nemzeti Parkig, azaz a Triglav hegy lábáig, a Júliai-Alpokig autóztunk. A két napos, mintegy 1200 km-es túrára nekünk oda és vissza is S-Max jutott. Igaz lefele a 2,0 l-es Ecoboost benzinest, vissza a 140 lóerős TDCI-t kaptuk. A nem kevéssé monoton autópályázást kellemes hegyi szerpentin zárta, kijött az S-Max lényege: nem csupán formája egyedülállóan sportos a nagytestű egyterűek körében, vezetése is élvezetes, kormánya közvetlen és gyors, futóműve messzemenően stabil, ugyanakkor az úthibákat is jól szűri. A kétkuplungos automata váltó feltűnően finoman, rántásmentesen kapcsol a 6 fokozat között, kézi vezérlésnél azonban lehetne gyorsabb. A helykínálattal elöl és a második sorban sincs gond, minden irányban van elég tér, az opciós, kétüléses harmadik sor fej és lábtere azonban csenevész. Az Ecoboost motor erőteljes és halk, fogyasztása elfogadható: szolid vezetéssel, de nem a legkímélőbb, sok hegyi szakaszt rejtő útvonalon, négy felnőttel a fedélzeten 9,3 l/100 km átlagfogyasztást mutatott a fedélzeti számítógép.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A visszaútra az Ecoboostnál jelentősen szerényebb, 140 lóerős teljesítményű, de nagyobb, 320 Nm nyomatékú TDCI-t, manuális váltóval kaptunk. Egy plusz utassal alaposan próbára tehettük a nagy egyterű legfőbb előnyét, a bő 6 órás utazás 5 felnőttnek sem volt fárasztó a tágas karosszériában. A hátul is szabályozható támladőlésű, azonos méretű székek mind kényelmesek, középen is bőséges a lábtér. Az első ülések természetesen komfortosabbak, ezért a megállásokkor nem csupán vezetőt váltottuk, a teljes legénység folyamatosan rotálódott. A dízel zaja és rezonanciája valóban jól szigetelt, de zavaró, hogy nyomatéka és teljesítménye a benzinesénél jóval szűkebb tartományban érkezik, gyakorta kell váltani. A hegyi szerpentinen élésen megmutatkozott a 2,0 l-es gép jelentős turbólyuka, 15000/perc alatt sehogy sem és onnan is kissé lanyhatagon húz a 2000-től erőteljes TDCI.
Míg a benzinesnél elismerően tekintettünk a gyári vegyes fogyasztási értéknél csak kevéssel több, mint 10 százalékkal magasabb mért fogyasztásra, a dízelnél 5,7 helyett 8,6 l/100 km-t azaz a gyári értéknél bő 30 százalékkal magasabb fogyasztást láttunk. Az időben rövid, kilométerekben hosszabb próba jól mutatta a Ford elképzeléseit: turbós benzinese sokkal kellemesebb és nem sokkal „iszákosabb”, mint középső teljesítményű 2,0 l-es dízele.
Műszaki adatok
A Ford S-MAX és Galaxy műszaki adatai | ||||||
| Benzinmotorok | Dízelmotorok | ||||
| 2.0 Duratec | 2.0 EcoBoost | 2.0 TDCi | 2.0 TDCi | 2.0 TDCi | 2.2 TDCi |
Hengerszám/szelepszám | 4/16 | |||||
Hengerűrtartalom [cm3] | 1999 | 1997 | 2179 | |||
Furat x löket [mm] | 87,5×83,1 | 85,0×88,0 | 85,0×96,0 | |||
Kompresszió | 10,8:1 | 10,0:1 | 17,9:1 | 16,6:1 | ||
Teljesítmény [LE/kW(1/min)] | 145/107 (6000) | 145/107 (6000) | 145/107 (6000) | 145/107 (6000) | 145/107 (6000) | 145/107 (6000) |
Nyomaték [Nm(1/min)] | 190 (4500) | 190 (4500) | 190 (4500) | 190 (4500) | 190 (4500) | 190 (4500) |
Váltó | 5 fokozatú manuális | 6 fokozatú kétkuplungos automata | 6 fokozatú manuális | 6 fokozatú manuális/6 fokozatú kétkuplungos automata | 6 fokozatú manuális | |
Hosszúság x szélesség x magasság [mm] | S-MAX: 4772x1884x1660, Galaxy: 4819x1884x1758 | |||||
Tengelytáv (mm) | 2850 | |||||
Futómű (elöl/hátul) | McPherson/multi-link | |||||
Kormánymű | Fogasléces kormánymű, benzineseknél hidraulikus, dízeleknél elektrohidraulikus rásegítéssel | |||||
Fékek (elöl/hátul) | Elöl hűtött, hátul tömör tárcsafékek | |||||
Csomagtér 7/5/2 üléssel [l] | S-MAX: 285/755/2000, Galaxy: 308-435/830/2235 | |||||
Üzemanyagtartály [l] | 70 | |||||
Fogyasztás (város/városon kívül/vegyes) [l/100 km]* | 11,3/6,4/8,2 | 11,0/6,4/8,1 | 7,2/4,9/5,7 | 7,2/4,9/5,7 (7,4/5,2/6,0) | 7,2/4,9/5,7 (7,4/5,2/6,0) | S: 8,9/5,2/6,6, G: 9,1/5,3/6,7 |
CO2 [g/km]* | 189 | 189 | 152 | 152 (159) | 152 (159) | S: 174, G: 179 |
Gyorsulás (0-100 km/h) [s]* | S: 10,9, G: 11,2 | S: 8,5, G: 8,8 | S: 12,2, G: 12,6 | S: 10,2 (10,9), G: 10,6 (11,1) | S: 9,5 (10,2), G: 9,8 (10,4) | S: 9,4, G: 9,6 |
Végsebesség [km/h]* | S: 197, G: 194 | S: 221, G: 217 | S: 182, G: 180 | S: 196 (193), G: 193 (190) | S: 205 (202), G: 203 (200) | S: 212, G: 208 |
*:zárójelben az automata váltós értékek, ahol van eltérés S-betűvel az S-Max, G-vel a Galaxy értékei szerepelnek |
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...